هویت افغانستان؛ برنامه ریزی برای صادرات 1.5 میلیون متر مربع قالین در سال

گزارش ها می رساند که صادارت قالین افغانستان نسبت به چهار سال قبل دو برار شده است.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که در سال گذشته‌ی میلادی بیش از 400 هزار متر مربع فرش به بیرون از افغانستان صادر شده است. او می‌گوید پس از سال 2007 تا 2012 میلادی که اقتصاد جهانی در رکود به سر می برد، صادرات قالین افغانستان نیز کاهش یافته بود.

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که آنان می‌خواهند دوباره هویت قالین افغانستان در جهان بازتولید می کند. به گفته‌ی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان این کشور بین سال های 2003 تا 2007 میلادی در اوج صادارت قالین خود قرار داده و سالانه حدود 1.5 میلیون متر مربع قالین صادر می نمود. با این وجود آنان تصمیم دارند که دوباره میزان صادرات قالین افغانستان را بیشتر از 1.5 میلیون متر مربع برسانند.

carpet
افغانستان در صدد افزایش تولید قالین به 1.5 میلیون متر مربع در سال می باشد

مسافر قوقندی شهرک صنعتی قالین را فرصت خوبی برای رشد و افزایش میزان صادرات این صنعت افغانستان دانست.

روز گذشته قرارداد ایجاد شهرک های رهایشی و صنعتی قالین بین وزارت های شهرسازی و تجارت و ادارۀ مستقل اراضی و اتحادیه مولدین و صادرکنندگان قالین در ارگ ریاست جمهوری افغانستان امضا شد.

حکومت افغانستان اعلام کرده که برای حمایت از صنعت قالین درقدم اول ۳۵۰۰ جریب زمین را در ولایات بلخ در شمال، قندوز درشمال شرق و ننگرهاردر شرق افغانستان برای ساخت شهرک‌های صنعتی و مسکونی قالین بافان اختصاص می‌دهد و تا ۱۰ سال دیگر شهرک‌های بیشتر برای قالین بافان خواهد ساخت.

carpet-inauguration
قرار است برای تولید کنندگان قالین شهرک های صنعتی قالین ساخته شود

مشتری در 163 کشور

افغانستان پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی می‌تواند اکنون قالین‌های خود را به 163 کشور جهان صادر کند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که آنان چند سال پیش یک تفاهم‌نامه را با یکی از ناوگان های هواپیمایی امضا کرده اند که با پول و زمان کمتر قالین‌ افغانستان را به بیش از  180 شهر جهان می‌رساند. او گفت که این شرکت هواپیمایی حاضر شده تا حد اکثر در 72 ساعت زمان و در بدل 2 دالر در هر کیلو قالین، آن را انتقال دهد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان، قالین این کشور بیشتر به کشورهای اروپایی، امریکا، استرالیا، امارات متحده عربی، چین، روسیه و بعضی کشورهای دیگر صادر می‌شود.

carpet-indus
افغانستان می تواند با عضویت اش در سازمان تجارت جهانی به 163 کشور جهان قالین خود را صادر کند

 

اشتغال زایی چشم گیر

به گفته‌ی مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان حدود یک میلیون و پنجصد هزار تن به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مصروف فعالیت هستند. آقای قوقندی گفت که ساخت قالین سی و هفت مرحله دارد. او تاکید کرد که در این 37 مرحله نیروی زیاد کاری وجود دارد که مصروف فعالیت هستند.

مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که صنعت قالین پس از کشاورزی، دومین حرفه اشتغال‌زا در افغانستان می باشد. این مقام‌ها می‌گویند که قالین بافی در این کشور همه شمول شده است. آنان می‌گویند که پیش از این قالین بافی تنها به قوم های ازبک و ترکمن مربوط می‌شد، اما اکنون در 21 ولایت افغانستان این صنعت گسترش یافته و عملن در آنجا قالین بافته می شود.

مسافر قوقندی گفت که کمبود زمین، کارخانه‌های شست‌وشو و قیچی قالین و موانع در بخش صادرات از مهم‌ترین مشکلات تاجران قالین در افغانستان است. به گفته‌ی او حالا حداکثر مشکلات این تاجران با ساختن شهرک صنعی قلین حل می‌شود.

pashm
اکنون قالین به عنوان صنعت همه شمول در افغانستان تبدیل شده است

مارک افغانستان

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که اکنون پاکستان سالانه بیش از یک میلیارد دالر از محل فروش و صدور قالین‌های افغانی با مارک پاکستانی سود می برد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که قالین افغانستان به نام کشور دیگری هر متر به ارزش ۱۲۰ دالر درخارج فروخته می‌شود که قیمت آن در داخل افغانستان ۵۵ دالر تمام می شود. او افزود که این قالین در بازار بین‌المللی تا ۲۰۰ دلار نیز به فروش رسیده ‌است.

مقام‌های این وزارت می‌گویند که حکومت افغانستان تصمیم دارد که پس از این زمینه را برای تاجران افغان مهیا کند که آنان خودشان مستقیم با بازارهای جهانی در ارتباط شده و این قالین ها به نام خود افغانستان به فروش برسد.

helmand-carpet
قالین افغانستان در نمایشگاه دوبی مقام اول را به دست آورده است

این در حالی است که قالین افغانستان برای دومین بار در نمایشگاه دبی در سال 2012 مقام اول را در جهان از آن خود کرد.

مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان امید وار اند که با احداث شهرک‌های صنعتی و مسکونی حدود ده هزار قالین‌باف افغان از دیگر کشورها دوباره به افغانستان بازگردند و این صنعت به یک صنعت بی مانند در منطقه تبدیل شود.

از سوی هم در ماه ثور سال جاری اولین مرکز فرش و قالین افغانستان در کابل آغاز به کار کرد. این مرکز رسما با حضور مقامات ارشد حکومتی، نمایندگان پارلمان و اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان در کابل آغاز به کار کرد. در این مراسم انوع قالین‌های افغانستان نیز به نمایش گذاشته شده بود.

banner
مرکز فرش و قالین افغانستان اخیرا آغاز به کار کرده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *