جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

سرمایه‌گذاری دوم روی گاز شبرغان؛ شرکت بیات نیز وارد میدان شد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

قرارداد تولید 192 میگاوات برق از گاز شبرغان، میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت برق بیات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید.

قرار است این شرکت خصوصی از گاز شبرغان، 192 میگاوات برق با هزینه 252 میلیون دالر در سه فاز تولید کند. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در فاز اول 50 میگاوات برق، در فاز دوم 100 میگاوات برق و سرانجام در فاز سوم تولید برق از این گاز به 192 میگاوات برق خواهد رسید.

احسان الله بیات رییس بنیاد بیات، در برنامه‌ی امضای این قرارداد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که از درک تولید این برق، سالانه حدود 900 میلیون افغانی عواید به بودجه افغانستان اضافه خواهد شد.

این دومین سرمایه‌گذاری بزرگ سکتور خصوصی روی گاز شبرغان می‌باشد. حدود دو هفته پیش نیز قرارداد تولید ۵۰ میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی غضنفر گروپ در کاخ سپیدار افغانستان به امضا رسید. مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان گفته اند، این برق که از گاز شبرغان به دست می‌آید، تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت.

ashraf-ghani
این قرارداد با حضور رییس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید

پتانسیل تولید انرژی

مقام‌های وزارت انرژی و افغانستان می‌گویند که افغانستان پتانسیل خوب تولید انرژی دارد. آنان می‌گویند که مناطق مختلف افغانستان، دارای ظرفیت تولید انرژی جداگانه‌ می‌باشد و حکومت افغانستان در تلاش است که توجه سکتور خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی در مناطق مختلف این کشور جلب کند.

بصیر عظیمی، معین وزرات انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که ” افغانستان پوتانسیل خوب برای تولید برق دارد که از آن جمله در شبرغان برای تولید برق، گاز خوب داریم. در غرب، باد مناسب برای تولید انرژی است. در جنوب افغانستان آفتاب و هم‌چنان در مناطق شمالی افغانستان آب فراوان داریم. ازسوی هم مناطق مرکزی، ذغال سنگ و معادن فراوان برای تولید انرژی دارد.”

از سوی هم علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در این برنامه امضای این قرار داد با شرکت برق بیات گفت که برای اولین بار بخش خصوصی افغانستان سرمایه گذاری بزرگی را در حوزه تولید انرژی با ظرفیت تولیدی بالایی انجام می‌دهد.

minister
مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با اجرای این پروژه 192 میگاوات برق تولید خواهد شد

آقای عثمانی گفت که این پروژه نتیجه کار مشترک هفت ارگان بوده است و به گفته او، این موضوع بیانگر هماهنگی جدی میان نهاد های خصوصی و دولتی می باشد. در این پروژه، وزارت معادن و پترولیم، شرکت برشنا و چند شرکت خصوصی دیگر نیز حضور دارند.

ساخت اولین نیروگاه بادی و آفتابی

حکومت افغانستان حدود یک ماه پیش، اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی را در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز کرد.

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش می یابد و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود ۶.۷ میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

energy-line-inauguration
گشایش اولین نیروگاه انرژی بادی و خورشیدی در ولایت هزات

با این حال، اکنون افغانستان ۱۴۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، ۷۰ درصد آن برق وارداتی بوده و ۳۰ درصد دیگر آن برق تولیدی داخلی است؛ ۳۰ درصد این برق حدود ۳۵۰ میگاوات برق می‌شود که مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند، با اجرای برنامه‌های آنان تا پنج سال آینده، این رقم به ۲۰۰۰ میگاوات برق افزایش خواهد یافت.

تمرکز روی انرژی بدیل

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که توسعه انرژی بدیل یکی از اولویت‌های این حکومت بوده و آنان تلاش دارند که این کشور را به صادر کننده انرژی تبدیل کنند. با این وجود اخیرا سرمایه‌گذاری چشمگیری در حوزه تولید انرژی در افغانستان صورت گرفته است.

در کنار سرمایه‌گذاری دو شرکت خصوصی بالای تولید انرژی از گاز شبرغان، یکی از شرکت‌های خصوصی افغان، حاضر شده است که به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر بالای سروبی دوم سرمایه‌گذاری کند.

bayat-agreement
جریان امضای تفاهم ‌نامه سروبی دوم در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده است که کار سروبی دوم توسط شرکت خصوصی الکوزی به زودی آغاز می شود و قرار است که این با عملی شدن این پروژه حدود 180 میگاوات برق از سروبی دوم تولید شود.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که بخاطر توسعه انرژی بدیل در افغانستان، آنان تصمیم دارند بیش از ۲۱ بند برق را نیز در افغانستان بسازند. بند سلما و بند کجکی از جمله بند‌های با ظرفیت بالای تولید انرژی در افغانستان است.

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات انرژی برق، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند سیرآب خواهد نمود. هزینه این پروژه که به حدود ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسد، از سوی دولت هند تامین شده است.

inauguration
رییس جمهور غنی همراه با نارندرا مودی حین گشایش بند سلما

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که این پروژه شامل تولید ۱۰۰ میگاوات برق و همچنان افزایش ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان