جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

امریکای دیدنی؛ 5 نکته برجسته مناظره نامزدان ریاست جمهوری امریکا

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

اولین مناظره هیلاری کلینتون، از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه امریکا، بامداد امروز به وقت افغانستان به پایان رسید

این مناظره ۹۰ دقیقه طول کشید و گفته می‌شود که نزدیک به 100 میلیون تن آن را تماشا کرده اند که این رقم، بیشتر از هر مناظره‌ی دیگری در تاریخ آمریکا بوده است.

این مناظره توسط لستر هولت، گوینده شهیر شبکه ان‌بی‌سی آمریکا مدیریت ‌می‌شد.

نتایج تازه‌ترین نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که خانم کلینتون با اختلاف اندکی از رقیب اش آقای ترامپ پیشی گرفته است. میانگین رای‌گیری ملی میان این دو نامزد، میان 42 و 45 درصد به نفع خانم کلینتون می‌باشد.

result
گراف نتایج اولین مناظره انتخاباتی میان دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا

سکوت در باره افغانستان

از آنجایی که موضوع نخستین مناظره این دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، بیشتر روی سه مساله عمده داخلی از جمله مساله مسیری که امریکا در آن در حرکت است و هم‌چنان مساله رفاه و امنیت این کشور، متمرکز بود، با این وجود در مورد سیاست‌های خارجی و تشکیلات نظامی حرفی زده نشد بجز این که خانم کلینتون در چند جای از سخنان‌اش حمایت کشورش را از افغانستان به عنوان متحد کشورهای ناتو اعلام کرد.

خانم کلینتون در پاسخ به حرف‌های ترامپ که گفته بود که امریکا در مقابل مصرف کردن این همه پول برای بعضی از کشورهای عضو ناتو هیچ چیزی به دست نمی آورد، تاکید کرد که “حمله بر یک عضو ناتو حمله بر تمام آن پیمان است و حضور گسترده‌‎‌ی کشور های عضو در جنگ افغانستان مصداق همین ادعا است.”

پیش از این موضع این دو نامزد ریاست جمهور امریکا در مورد افغانستان، نیز مشخص بود. این نامزدان هرکدام در مبارزات انتخاباتی خود دیدگاه شان را در مورد افغانستان به‌گونه‌ی واضع مطرح کرده بودند.

clinton
گفته می‌شود که هیلاری کلینتون از رقیب جمهوری‌خواه خود در اولین مناظره انتخاباتی، پیشی گرفته است

دونالد ترامپ، در اوایل اکتوبر ۲۰۱۵، در صحبت با شبکه‌ی خبری سی ان ان گفته بود که ​”تهاجم ایالات متحده به عراق اشتباه بود. من هرگز نگفته ام که تهاجم ما به افغانستان اشتباه بوده است… افغانستان همسایه‌ی پاکستان است و باید مواظب سلاح هسته‌ای پاکستان بود.”

او در ادامه افزود بود “بیایید از افغانستان بیرون شویم. سربازان ما توسط افغان ها کشته می شوند..”

در عین حال هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات امریکا گفته بود که “ما برای کمک به آن کشور (افغانستان) با جان و مال، سرمایه گذاری کرده ایم و پذیرفته نمی‌توانیم که بار دیگر آن کشور زیر سلطه‌ی طالبان یا داعش قرار گیرد و ما و تمام جهان را تهدید کند.”

خانم کلینتون در ادامه افزوده بود “روشن است که اگر رییس جمهور شوم، توجه خود را از افغانستان منحرف نخواهم کرد…”

debate
هیلاری کلینتون گفته است که ما نمی‌خواهیم بار دیگر طالبان افغانستان را تهدید کند

برجام ایران

معامله‌ی هسته‌ای ایران با کشور های غرب، یکی از مسایل حاد سخنرانی‌های دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه امریکا در مبارزات انتخاباتی اش بوده است. وی گفته است در صورت پیروزی اش، آن را لغو خواهد کرد.

شب گذشته نیز آقای ترامپ، از ابرقدرت شدن ایران از نگاه اتمی، ابراز نگرانی کرد. آقای ترامپ گفت که “با شرایطی که به ایران مهیا ساخته اید دیر نخواهد بود که به یک ابر قدرت اتمی مبدل شود.”

اما خانم کلینتون این را نتیجه سیاست جورج بوش، رییس جمهور پیشین امریکا خوانده گفت که “حین تهاجم نیروهای ناتو بر افغانستان پس از یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱، ایران توانایی امروزی غنی سازی اورانیم را نداشت و این ظرفیت را در هشت سال زمامداری آقای بوش به دست آورد”.

آقای ترامپ با انتقاد از شیوه‌ی برخورد ایالات متحده با کشور های عضو پیمان ناتو گفت که 28 کشور عضو به گونه‌ی شفاف سهمیه‌ی خود را ادا نمی کنند و ایالات متحده پول مصرف می‌کند که امنیت آنان را تامین کند. او گفت “من به عنوان یک تاجر به این باورم که هیچ چیزی به دست نمی آوریم.”

auditorium
نامزدهای ریاست جمهوری امریکا، دیدگاهای مختلف در مورد برجام ایران دارد

اما در مقابل خانم کلینتون در این مورد گفت که “حمله بر یک عضو ناتو حمله بر تمام آن پیمان است و حضور گسترده‌‎‌ی کشور های عضو در جنگ افغانستان مصداق همین ادعا است.”

توهین به مسلمانان

خانم کلینتون، در آخرین دقایق مناظره شب گذشته، از دونالد ترامپ در مورد اظهارات اش در باره مسلمانان انتقاد کرد. او گفت که ترامپ همواره مسلمانان داخل امریکا و خارج از این کشور را توهین و تحقیر کرده است.

این نامزد دموکرات تصریح کرد که به عنوان کشور بزرگ جهان باید “روابط نیک با کشورهای اسلامی و متحدین مان داشته باشیم.” خانم کلینتون گفت که باید با مسلمانان در خارج و داخل آمریکا همکاری شود، زیرا به گفته او مسلمانان امریکا در خط مقدم جنگ علیه دهشت افگنی قرار دارند.

پس از گلوله باری یک زوج پاکستانی بر افراد غیرنظامی در کالیفورنیا، دونالدترامپ خواهان منع موقت داخل شدن مسلمانان در ایالات متحده شد، امری که با واکنش کشور های بین المللی و حتی اعضای برجسته‌ی حزب جمهوری خواه قرار گرفت.

california-killings
تصویر از عملیات نظامی در مقابل گلوله‌باری زوج پاکستانی در کالیفورنیای آمریکا

نژادها در آمریکا

روابط میان نژاد های مختلف ساکن در ایالات متحده و مصونیت آنان یکی از موضوعات مورد بحث در مناظره‌ی دو نامزد ریاست جمهوری امریکا بود.

حوادث اخیر در ایالات متحده به ویژه گلوله باری پولیس علیه افراد سیاه پوست، گلوله باری های اسلام گرایان تندرو در نقاط مختلف امریکا، از مدتی موضوع داغ بحث های سیاسی و اجتماعی ایالات متحده را تشکیل می دهد.

خانم کلینتون گفت نژاد یک بحث عمده در امریکا است. باید کاری صورت گیرد تا اعتماد میان پلیس و مردم بیشتر گردد و این کار با آموزش بهتر و بیشتر کارمندان پلیس فراهم می گردد.

خانم کلینتون تاکید کرد که باید فضایی ایجاد شود که قانون از مردم حمایت کند و مردم نیز از قانون پیروی کنند.

دونالدترامپ اما گفت که امریکایی‌های افریقایی تبار در بدترین وضعیت زندگی خود قرار دارند. این کشور باید “نظم و قانون” داشته باشد که ندارد.

police
گفته می‌شود اخیرا درایالات متحده امریکا گلوله‌باری های از سوی پولیس، بالای سیاه پوستان ملکی در این کشور صورت گرفته است

امنیت سایبری

حملات انترنتی، یکی از موضوعات داغ مورد بحث در ایالات متحده بوده است. در مناظره شب گذشته نیز از نامزدان پرسیده شد که کی ها در این حملات انترنیتی در امریکا دست دارند و چگونه باید آنان شناسایی شود.

خانم کلنتون با مکثی در این مورد گفت که دوگروه می‌تواند در این حملات سایبری نقش داشته باشد. او گفت که گروه اول به کشوری وابسته نیستند و تنها به خاطر پول به حملات انترنتی دست می‌زنند و گروه دوم کشور‌های جهان اند که غرض بزرگتری در این مورد دارند.

این نامزد دموکرات بیشتر روسیه را متهم به حملات انترنتی کرد و گفت که پس از جلسه‌ی انتخاب نامزد دموکرات، روسیه بر سیستم کمپیوتری دموکرات‌ها نیز حمله کرده بود.

اما این اظهارات کلینتون مورد انتقاد‌ شدید رقیب او قرار گرفت. آقای ترامپ با انتقاد از هیلاری کلینتون گفت که “وقتی این خبر را شنیدم که دونالدترامپ از پوتین خواسته است که کمپیوتر های امریکا را هک کند، متعجب شدم. همچون شخصی با این طرز تفکر نمی‌تواند رییس جمهور ایالات متحده باشد.”

comparison
گراف نظرسنجی‌های اخیر  رسانه‌های مختلف در مورد دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا

دونالدترامپ گفت که “روشن نیست روسیه در این کار دست داشته باشد. شاید داشته باشد و شاید هم نداشته باشد اما خانم کلینتون چرا بار بار نام روسیه را می برد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان