اقدام به موقع؛ جنبش روشنایی تظاهرات نامحدود خود را به تعویق انداخت

تظاهرات نامحدود جنبش روشنایی برای مدت چهار هفته به تعویق افتاد.

قرار بود فردا شش میزان این تظاهرات که جهانی و نامحدود اعلام شده بود، از کابل آغاز شود.

عارف رحمانی از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در تویتی گفته است که این تظاهرات به تعویق افتاده و انتظار دارد تا آنچنان که خواسته مردم اش است، لین برق 500 کیلوولت از بامیان عبور کند.

در اوج بیم و امیدهای رهبران حکومتی و نهادهای ملی و بین المللی برای تعویق تظاهرات نامحدود جنبش روشنایی، بسیاری از کاربران افغان صفحات اجتماعی از این اقدام جنبش روشنایی استقبال کرده اند.

بر اساس گزارش ها، قرار است رییس جمهور افغانستان طی فرمانی کمیسیونی مرکب از اعضای جنبش روشنایی و حکومتی را تعیین نماید تا با نظارت نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، مذاکرات خود را روی مسئله انتقال خط برق از بامیان، آغاز نمایند.

unama-in-kabul
روز گذشته اعضای جنبش روشنایی با معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان دیدار کردند

نگرانی های عمومی

روز گذشته کمیسیون حقوق بشر افغانستان از جنبش روشنایی و حکومت وحدت ملی خواست تا فارغ از تظاهرات در کابل گفتگوها روی انتقال لین برق 500 کیلوولت را آغاز نماید. کمیسیون حقوق بشر نگران وضعیت امنیتی افغانستان بود.

در همین حال، معاون سیاسی نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز با اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در کابل دیدار کرده و خواهان مذاکره دو طرف شده بود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با صدور اعلامیه ای بهترین راه حل را مذاکره دانسته و آمادگی خود را برای مذاکرات با جنبش روشنایی اعلام کرده بود.

نگرانی همه طرف های درگیر در مسائل افغانستان از وضعیت وخیم امنیتی در این کشور بود و این که تظاهرات جنبش روشنایی بار دیگر همانند تظاهرات دو ماه گذشته این جنبش، با حملات تروریستی مواجه شود؛ حملاتی انتحاری که آخرین تظاهرات جنبش روشنایی را هدف قرار داد و بیش از 400 کشته و زخمی بر جای گذاشت.

Demonstration blast
حملات انتحاری تظاهرات گذشته جنبش روشنایی را در غرب کابل هدف قرار داد و قربانیان زیادی گرفت

شبه بحران

جنبش روشنایی حدود پنج ماه قبل در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از بامیان به سالنگ شکل گرفت و در آن مجموعه ای کل از رهبران سیاسی هزاره های افغانستان شرکت داشت.

این جنبش در مسیر این اعتراضات با راه اندازی دو تظاهرات بزرگ مردمی در کابل و مجموعه ای تظاهرات های دیگر در ولایات افغانستان و شهرهای مختلف کشورهای آسیاسی، اروپایی و آمریکایی، اقدام که تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان می نامید، را تبعض آمیز عنوان کرده و بر خواسته ی خود مبنی بر انتقال مسیر برق از بامیان تاکید کرده اند.

دومین تظاهرات این جنبش در کابل پایتخت افغانستان مورد حملات انتحاری قرار گرفت و بیش از هشتاد کشته و بیش از سیصد زخمی بر جای گذاشت.

این جنبش در ادامه راه خود کمک های مالی مردمی فراوانی را برای مدوا و کمک به قربانیان حملات انتحاری بر تظاهرات جنبش روشنایی در کابل دریافت کرد.

unama-meeting
جنبش روشنایی بر مواضع قبلی خود تاکید کرده است

با این حال، تا کنون جنبش روشنایی و حکومت وحدت ملی افغانستان نتوانسته اند به یک توافق مشخص به این مسئله بحران ساز دست یابند.

تظاهرات بروکسل

با آن که شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در کابل تظاهرات فردای خود را به تعویق انداخته و آماده مذاکره با دولت افغانستان شده است، اما هواداران این جبنش در اروپا تحت عنوان ستاد اروپایی تظاهرات بروکسل صبح امروز با نشر بیانیه ی در صحفات اجتماعی از برگزاری تظاهرات خود در جریان کنفرانس بروکسل خبر داده است.

قرار است کنفرانس بروکسل حدود دو هفته دیگر در بلیجم برگزار شود که در آن نمایندگان حدود 200 کشور و سازمان بین المللی برای تداوم کمک های مالی به افغانستان در چهار سال آینده، گردهم می آیند.

movements-conference
قرار است در آینده نزدیک مذاکرات میان حکومت افغانستان و جنبش روشنایی آغاز شود

جنبش روشنایی مدعی است که هزاره های افغانستان مورد تبعیض سیستماتیک قرار دارد، امری که از سوی رهبران حکومت وحدت ملی همواره رد شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *