اتهامات تازه؛ وخامت بیشتر روابط افغانستان و پاکستان

با تغییر راهبرد کابل نسبت به پاکستان در ماه های اخیر، به نظر می رسد روابط دو کشور در منطقه در سطح متفاوت تر و البته وخیم تری قرار گرفته است.

همزمان با بازگشت رییس جمهور افغانستان از هندوستان، مواضع پاکستان نیز در قبال افغانستان دست کم در سطح دیپلماتیک تندتر شده است.

این موضع گیری ها از سطح سخنگویان پاکستانی بالاتر رفته و در سطح وزرای کلیدی کابینه پاکستان رسیده و آن ها افغانستان را متهم به تغییر افکار عمومی در داخل افغانستان کرده اند.

با این حال، اخیرا پس از موضع گیری های رسمی رییس جمهوری افغانستان در دهلی اظهارات صریحی دیگری نیز از او در یک گفتگوی ویژه اش با یکی از شبکه های تلویزیونی هند منتشر شده است.

جنگ اعلام شده

ممانعت صادرات گندم هند از راه پاکستان، بسته شدن بندر ترانزیتی واگه به روی بازرگانان افغانستان و تهدید افغانستان برای بستن راه های کاروان های تجارتی پاکستان، سرانجام کار را به جایی کشانده است که رییس جمهور افغانستان از چیزی به نام جنگ اعلام شده سخن بزند.

رییس جمهور غنی در حاشیه ی سفر دو روزه اش به هند – جایی که تعهد یک میلیارد دالری بدست آورد – در گفتگویی با تلویزیون ” ان.دی” هند گفته است که پاکستان برای یک جنگ اعلام شده با افغانستان نزدیک شده است.

Ghani-and-Nawaz
رییس جمهور غنی می گوید، آنهایی که هراس افگنان را در خاک شان مکان می‌دهند، اشتباه می‌کنند

به گفتۀ رییس جمهور افغانستان “جنگ اعلام نشدۀ پاکستان شدت می یابد و این جنگ دارد به یک جنگ اعلام شده بدل می شود. این مساله پیامد های منطقه ای و جهانی خواهد داشت.”

اما به باور رییس جمهور غنی، رهبری پاکستان گزینۀ اشتباهی را انتخاب کرده است و او معتقد است که این تصمیم برای اسلام آباد ” پیامد های” جدی خواهد داشت.

به گفتۀ محمد اشرف غنی “کسانی که هراس افگنان را در خاک شان جا می دهند و از آنان برای مقاصد سیاسی شان استفاده می کنند، سرانجام منزوی خواهند شد.”

رییس جمهور غنی در این گفتگو مطرح کرده که پاکستان با آتش بازی می کند زیرا” هراس افگنی یک شوخی نیست. یک ابزار نیست. یک تهدید است. تهدیدی است در برابر تمام ارزش های انسانی و شهروندی یک جامعه و یک کشور.”

او در این گفتگو بار دیگر از هند خواسته است که افغانستان را در بخش تجهیزات نظامی کمک کند. محمد اشرف غنی همچنان از هندی ها مطالبات دیگری داشته و گفته که دهلی نو کالای تجاری افغانستان را بخرد تا از عایدات این معامله تجاری، برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان استفاده شود.

ادعاهای تازه

اما، در سوی دیگر پاکستانی ها نیز در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور افغانستان خاموش نبوده اند.

در تازه ترین مورد، وزیر دفاع پاکستان در واکنش به گفته های رییس جمهور غنی در پیوند با حمایت پاکستان از گروه های تروریستی گفته است که “رییس جمهور غنی با این حرف ها در واقع تلاش دارد، کرسی و حکومت اش را حفظ کند. او، بر تمام بخش های افغانستان تسلط ندارد.”

به گفتۀ خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان، رییس جمهور غنی در واقع ” یک بانک دار است نه یک سیاست گر.”

pk-official
وزیر دفاع پاکستان، رییس جمهور غنی را یک سیاست گر نه، بل یک بانک‌دار می گوید

این مقام پاکستانی گفته که حکومت افغانستان از پایگاه های تحریک طالبان پاکستان به رهبری ملا فضل الله به درستی آگاهی دارد اما برای از میان بردن لانه های این گروه در خاک افغانستان کاری انجام نمی دهد.

او در عین حال، تاکید کرده که پاکستان مدارکی را در این باره به مقام های افغان سپرده اما ادعا کرده که اقدامی در این زمینه، از سوی حکومت افغانستان انجام نشده است.

این مقام بلندپایه پاکستانی تاکید کرده که “مهاجرین افغان باید از خاک پاکستان بیرون شوند زیرا آنان باری بر شانه های اقتصاد پاکستان است.”

وزیر خارجۀ پاکستان هم دیروز گفته است که دولت اسلام آباد از گفته های اخیر رییس جمهور غنی ناامید شده است و چنین اظهاراتی در تأمین ثبات در افغانستان کارساز نیست.

پیش از این در شورای امنیت سازمان ملل، نماینده دایمی پاکستان ادعای سنگین تری دیگری را در باره ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان مطرح کرده بود.

ملیحه لودی سفیر پاکستان در سازمان ملل در ادعای مطرح کرده امنیت ملی افغانستان از برخی عناصر تحریک طالبان پاکستان حمایت می کند. ادعای که همواره از سوی دولت افغانستان رد شده است.

پیش از این محمود صیقل نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد به صورت مکرر نسبت به کارشنکی های پاکستان در روند صلح افغانستان و حمایت آن کشور از طالبان و شورشی گری در افغانستان انتقاد کرده بود.

پرسش های نیویارک تایمز

همزمان با این تحولات در روابط افغانستان و پاکستان، افغانستان بار دیگر به عنوان یک مساله جدی در محافل مختلف آمریکایی مطرح شده است.

اخیرا، برخی محافل از جمله نیویارک تایمز از روزنامه های مطرح و تاثیر گذاری آمریکایی نسبت به تاثیر گذاری جنگ آمریکا در افغانستان با تردید نگرسته و به رییس جمهور بعدی این کشور که در آینده نزدیک انتخاب می شود، پیشنهاد کرده که در باره این جنگ و نحوه پیش برد آن بازنگری جدی نماید.

us-forces-deployed
به باور نیویارک تایمز استراتیژی کنونی امریکا در افغانستان اشتباه است

نیویارک تایمز در همین باره، در سر مقاله‌ی امروزش، پرسش های مهمی را مطرح کرده و گفته که آیا طالبان دشمن واشنگتن هستند که جنگ در برابر شان بایست ادامه یابد؟

چگونه می شود به جنگ کنونی پایان داد؟ از طریق تقویت نیروهای امنیتی افغانستان تا طالبان را شکست بدهند و یا آنان را از راه گفتگو داخل سیاست کرد. همچنان، آیا امریکا به گونۀ واقع بینانه توانایی بدست آوردن چنین چیزی را دارد؟

در این سرمقاله آمده است که پاسخ دادن به این پرسش ها خیلی دشوار است. خروج سربازان امریکایی از افغانستان، به باور نیویارک تایمز در کوتاه مدت به مهاجرت های گسترده و افتادن بیشتر راضی بدست طالبان خواهد انجامید.

به باور نیویارک تایمز، جنگ افغانستان از سال 2001 میلادی تاکنون بیش از 800 میلیارد دالر برای مالیه دهنده گان امریکایی هزینه برداشته است. برای همین است که مردم افغانستان و امریکا نیاز دارند تا رییس جمهور تازه امریکا باید جنگ افغانستان را به گونۀ بنیادی بررسی کند و یک پالیسی منظم تر و کاراتر در پیوند با جنگ افغانستان طرح ریزی نماید. زیرا به باور این روزنامه، طرح کنونی امریکا برای پایان جنگ در افغانستان اشتباه است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *