سلاخی انسانیت؛ نمایش‌ مهاجرین افغان در قفسه‌های آهنین در ایران

وقتی داعش اسیران جنگی شان را در قفسه های آهنین انداختند و به آتش کشیدند، جهان تکان خورد. حتا، سنگ دل ترین آدم های روی زمین نیز، با دیدن آن تصاویر شاید چند قطره اشکی به نام انسانیت ریخته باشند.

وقتی در اسراییل – سرزمین یهود ها – دختران جوان در پشت ویترین مغازه ها برای فروش به نمایش گذاشته شد، جهان تکان خورد و همه انگشت حیرت را به دهان گرفتند.

اما هیچ کسی تصور نمی کرد که روزی افغان های مهاجر در ایران با چنین سرنوشت غم‌انگیز و به شدت تحقیرآمیز رو به رو شود.

هفته گذشته تصاویری منتشر شده که نشان می داد پولیس ایران شماری از افغان های کارگر و مهاجر را در شهر شیراز بازداشت کرده و به عنوان یک دستاورد این نیروها در قفسه های آهنین به نمایش گذاشتند.

جالب این است که شیراز، زادگاه حافظ و سعدی، از شاعران بزرگ پارسی زبان است؛ سعدیی که هر مصراع شعرش بر کرامت انسانیت تأکید کرده و سروده که … “بنی آدم اعضای یک دیگرند”.

اما از درگذشت سعدی صدها سال می گذرد و شاید همین گونه پیام انسان‌گرایانه‌ی او نیز، دیگر جدی گرفته نمی‌شود.

isis-in-cage
نمای مقاسیه‌یی از برخورد داعش و حکومت ایران با اسیران جنگی و مهاجرین بدون مجوز اقامت

پولیس ایران به روز سه شنبه هفتۀ گذشته شماری از دستاوردهایش از جمله کشف نوشابه های الکولی، فیلم های غیراخلاقی و مواد مخدر را به نمایش گذاشت. در کنار قفسه های که در آن این اجناس به نمایش گذاشته شده بود، ده ها تن از شهروندان افغانستان نیز به نمایش گذاشته شد. این نیروها گفته که آنان 277 تن از شهروندان افغان را که مجوز اقامت نداشته اند، نیز بازداشت کرده اند.

در واکنش به این کار، امروز ده ها تن از هراتی ها در برابر دروازۀ کنسل‌گری ایران دست به اعتراضات زدند. معترضان، از دولت افغانستان می خواهند که شدیدا این مساله را دنبال کند. آنان همچنان از حکومت ایران می خواهند از رفتار تبعیض آمیز و غیرانسانی در برابر مهاجرین افغان دست بردارند.

برخورد غیرانسانی

وزارت مهاجرین افغانستان در خبرنامه‌ای نوشته که این برخورد افغان ها برخلاف تمام قوانین بشری است و تعرضی به کرامت انسانی.

بر بنیاد این خبرنامه “این عمل پولیس شهر شیراز ایران را غیر بشری ، توهین و تعرض به کرامت انسانی افغان های مهاجر دانسته شدیدا تقبیح می کند. تردیدی نیست که این رفتار در تضاد با موازین حقوق بشری، کنوانسیون 1951 و پروتوکول 1967 حقوق مهاجرین و خلاف تفاهم نامه های هردو کشور در ارتباط با مهاجرین می باشد.”

وزارت مهاجرین افغانستان در این خبرنامه بر پیگیری این مساله پافشاری کرده و افزوده که ” وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهد که این عمل غیر انسانی را به صورت جدی پیگیری نموده و عاملین این قضیه را تحت پیگرد قانونی قرار دهند و از وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی افغانستان میخواهیم که موضوع را از مجاری دپلوماتیک تعقیب نماید.”

women-for-sell
نمای مقایسه‌یی برخورد برخی تاجران اسراییل با زنان فروشی و پولیس ایران با مهاجرین

واکنش های تند ایرانی ها

این برخورد که غیر ” غیرانسانی ” و شرم آور” خوانده شده، انتقاد تند شماری از مقام های پیشین و شهروندان ایران را در این کشور برانگیخته است.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، در صفحه اینستاگرام خود در این باره نوشته است که “شرمنده انسانیت شدم، شرمنده مردم افغانستان.”

علی جمالی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت از محافل نزدیک به اصلاح طلبان در ایران، نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که “شرم بر ما که دیدیم و سکوت کردیم. با عاملان این هتک حرمت برادران فغانم سخنی ندارم که بویی از انسانیت ندارند. ما چرا سکوت می‌کنیم؟! چرا اعتراض نمی‌کنیم.”

همزمان با این تحولات دولت ایران اقامات افغان های مهاجر را در شماری از بخش های ولایت های خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، کرمان و گلستان ممنوع اعلام کرده است.

خیلی ها در ایران این برخوردها را به شدت نژادپرستانه و فاشیستی خوانده اند و بر ضد آن اعتراض کرده اند؛ اعتراضاتی که ظاهرن بر اقدمات “غیرانسانی” حکومت ایران در قبال افغان ها اثری نکرده است.

بر بنیاد آمارها دست کم 2 میلیون افغان در ایران کار و زندگی می کنند که گفته می شود بیش از نیم این رقم مجوز رسمی اقامت و کار را ندارند.

گزارش های زیادی نیز از فرستاده شدن پناهجویان افغان به جنگ سوریه در رسانه ها دست به دست می شود. مواردی که همه نشان می دهد، حکومت ایران مسوولیت و مکلفیت در قبال حرمت گذاشتن به پناهجویان افغان را ندارد.

protest
اعتراض باشنده‌های هرات در برابر برخورد تحقیرآمیز پولیس ایران با مهاجرین افغان در شیراز

تن فروشی پناهجویان افغان در اندونیزیا

اما روایت پناهجویان افغان در بیرون از مرزهای ایران نیز غم‌انگیز است. همین تازگی پولیس اندونیزیا 9 تن از پناهجویان را بازداشت کرده که در بدل پول هنگفتی دست به تن فروشی می زدند. در میان این افراد بازداشت شده، حتا یک پسر 15 ساله نیز شامل است. پولیس اندونیزیا در گفتگویی با بی بی سی گفته که این افراد با همکاری یک شخص رابط اندونیزیایی شان در خدمت مردان و زنان ثروت مند قرار می گرفتند.

بسیاری از پناهجویان افغان برای رسیدن به استرالیا وارد اندونیزیا می شوند اما برای تأمین مخارج زندگی شان مجبور هستند که دست به تن فروشی و روسپی گری بزنند.

پیشتر افغان ها در یونان نیز برای گذران زندگی مجبور شده بودند تن فروشی کنند. بر اساس گزارش های روزنامه‌های غربی، برخی از این افغان ها که برای چنین کاری مبجور شده اند، در ازای همخوابی با مردهای کهن سال در یونان تا 20 یورو – واحد پول اروپا – دریافت می کنند.

به گفـتۀ این پناهجویان آنان کار انسانی پیدا نمی توانند و برای تأمین مصارف روزانه مجبور شده اند تا تن فروشی کنند.

این بخشی از روایت ناتمام آوارگی افغان های مهاجر است که بخاطر اوضاع بد امنیتی و اقتصادی، در سراسر جهان پراکنده شده اند.

refugees-in-prison
شماری از پناهجویان افغان در اندونیزیا

تمدید اقامت پناهجویان در پاکستان

همزمان با تحولات فوق در حوزه مهاجرت افغان ها، در روزهای اخیر گمانه زنی های وجود داشت که پاکستان پناهجویان بدون مجوز اقامت را تا پیش از عید قربان از این کشور اخراج می کند.

اما، حکومت پاکستان در اوج تنش های کابل-اسلام آباد، شب گذشته تصمیم گرفته تا مجوز اقامت افغان ها را در این کشور تا آخر ماه مارچ سال 2017 میلادی تمدید کند.

پولیس پاکستان چندین بار بر خانه های پناهجویان افغان در پاکستان یورش برده اند و با خشونت تمام شماری را بازداشت کرده اند.

دیده بان حقوق بشر اواخر سال 2015 در یک گزارش 37 صحفه ای نوشته است که پاکستان بر محل کار و خانه های مهاجرین افغان حمله می کنند. در عین حال، در ازای انجام بعضی خدمات، پولیس پاکستان از مهاجرین رشوت می گیرد.

نواز شریف اما گفته که حکومت پاکستان تلاش می کند تا مهاجرین از آزار و اذیت پولیس در این کشور مصون بمانند و در حوزه بازگشت شان نیز تسهیلات بیشتر ایجاد شود.

دست کم سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می کنند که همه شان بخاطر سال ها جنگ های داخلی مجبور شدند به این کشور پناه ببرند.

afghan-in-pak
پاکستان مجوز اقامت پناهجویان افغان را تا سه ماه دیگر تمدید کرد.

ادارۀ پناهجویی سازمان ملل متحد اخیرا در گزارشی نوشته که دست کم 2 میلیون مهاجر ثبت شده افغان در بیش از 70 کشور جهان زندگی می کنند. بر اساس این گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان پس از سوریه دومین کشوری است که بیشترین تعداد مهاجر را در جهان دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *