جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

اتصال جهانی؛ سه راه آهن دیگر نیز در افغانستان ساخته می شود

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های حکومت افغانستان از فعال شدن سه راه آهن این کشور خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که یکی از این راه آهن ها تکمیل شده و قطاری از این راه آهن به افغانستان رسیده است. در عین حال، قرار است تا آخر سال جاری خورشیدی دو راه آهن دیگر این کشور نیز تکمیل شود.

با این حال روز گذشته کار ریل‌گذاری قطعه سوم راه آهن هرات- خواف با حضور مقام‌های افغانستان و ایران در منطقه سرحدی این دو کشور آغاز شد.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که قطعه سوم راه آهن خواف-هرات به طول 62 کیلومتر می باشد که کار بدنه‌سازی آن چند سال پیش تکمیل شده بود اما این پروژه به دلایل مختلف برای چند سال متوقف بوده است. کار ریل گذاری بخش سوم این راه آهن دیروز به‌گونه‌ی رسمی کار آغاز شده و قرار است در کمتر از چهار ماه دیگر تکمیل شود.

railways

قطعه چهارم راه آهن هرات- خواف به دو بخش تقسيم شده كه دولت ايتاليا تعهد مالي قسمت اول آن را كرده است و كارهاي تداركاتي آن تا پايان امسال شروع و كار ساخت آن آغاز خواهد شد.

از سوی هم چند روز پیش، اولین قطار حامل کالاهای تجاری تاجران افغان از چین از طریق راه آهن چین- افغانستان به حیرتان، مرز شمالی افغانستان رسید.

برعلاوه خط های آهن خواف-هرات و هم‌چنان چین- افغانستان، مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان از تکمیل شدن خط آهن ترکمنستان- آقینه نیز تا پایان سال جاری خورشیدی خبر می‌دهند.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان به خبرنامه گفت که پروژه راه آهن ترکمنستان – آقینه حدود 38 کیلومتر طول دارد که  از ترکمنستان شروع و به بندر آقینه ولایت فاریاب وصل می‌شود. این راه آهن، پس از یک سال از بهره برداری خود، قرار است به جوزجان، بلخ، قندز و تاجیکستان نیز امتداد یابد.

Mahdi-Roohani

اولین پروژه مشترک زیربنایی

راه آهن هرات – خواف یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک ایران و افغانستان است. آغاز به کار این راه آهن می‌تواند در افزایش جذب بارهای ترانزیتی و ارتباط با آب‌های آزاد و اروپا موثر باشد و با توجه به موقعیت ویژه افغانستان، بهره‌برداری از این راه‌آهن، در افزایش امنیت منطقه نیز تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

این راه‌آهن، در بخش ایران از راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه، در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب‌شرقی این منطقه در ایران ادامه می‌یابد.
به گفته‌ی مقام های وزارت فواید عامه افغانستان این راه آهن پس از ورود به خاک افغانستان از راه غوریان به زنده‌جان و از آن‌جا تا فرودگاه هرات و جاده هرات- کابل امتداد می‌یابد.

کار راه آهن هرات – خواف در سال ۲۰۰۷ میلادی شروع شده بود و قرار بود که در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری سپرده شود. اما به دلایل گوناگون این پروژه تکمیل نشده و به تعویق افتاد. این راه آهن، دارای چهار قطعه است که کار ساخت سه قطعه آن به دوش ایران و یک قطعه دیگر آن بر عهده افغانستان می باشد.

براساس تفاهم‌نامه سال ۱۳۸۵ میان ایران و افغانستان، دو قطعه این راه آهن در داخل ایران و با هزینه دولت آن کشور ساخته می‌شود، سپس دو قطعه دیگر در خاک افغانستان ساخته خواهد شد که از این میان، یک قطعه توسط کمک‌های بدون بازگشت ایران برای افغانستان و یک قطعه دیگر نیز با بودجه دولت افغانستان و یا کمک‌های کشور‌های دیگر به افغانستان، ساخته می‌شود.

khawaf-railways

اتصال جهانی

با اکمال پروژه راه آهن هرات – خواف، افغانستان از طریق شبکه راه آهن سراسری ایران، به شبکه راه آهن ترکیه – اروپا و بندرهای ایرانی خلیج فارس راه می یابد.
مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که ترکمنستان همسایه شمال غربی افغانستان نیز وعده کرده بود در صورتی که راه آهن هرات – خواف تا شهر هرات امتداد یابد، این کشور حاضر است راه آهن خود را که تا شهرک مرزی تورغندی در شمال هرات رسیده است، به راه آهن ساخته شده ایران وصل کند.

این پروژه در سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به ازبکستان با قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، مطرح شده است. در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان انجام شد، رییس جمهور ترکمنستان از رییس جمهور غنی دعوت کرده است که در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح راه آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی گفتگو کنند.

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند که این راه آهن در داخل افغانستان بعد از آقینه به اندخوی نیز ادامه خواهد یافت. مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که در مجموع این راه ‌های آهن در قطعات خط آهن داخلی سه جانبه و پنج جانبه‌ افغانستان وصل می‌شود. آقای روحانی تاکید می‌کند که در صورت وصل شدن این قطعات آهن باهمدیگر مردم افغانستان و هم‌چنان تاجران این کشور می‌توانند از این مسیر به کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی سفر کنند.

3-20

پروژه‌های بیشتر

به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، آنان  در نظر دارد تا سال 2030 حدود 5555 کیلومتر راه آهن اعمار کند.  این مقام‌ها می‌گویند که تکمیل سه راه آهن از جمله راه آهن چین- افغانستان، خواف-هرات و هم‌چنان ترکمنستان- آقینه از جمله پروژه های هستند که جزو برنامه درازمدت راه آهن افغانستان می‌شود. این سه پروژه در برنامه کاری سال جاری شان گجانیده شده و تا آخر سال جاری خورشیدی تکمیل می‌شود.

راه آهن هرات- تورغندی و هم‌چنان راه آهن پشاور- جلال آباد  از راه های هستند که حکومت افغانستان در برنامه سال آینده کاری اش گنجانیده است. مقام های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند که مطالعات تخنیکی، اقتصادی و محیط زیستی راه آهن هرات-تورغندی را که حمایت کننده مالی آن شرکت بین المللی «کاناریل» به عهده دارد، آغاز شده است.

همچنان مطالعات اقتصادی و فنی راه آهن پشاور- جلال آباد نیز ادامه دارد و قرار است تا آغاز سال جدید میلادی فعالیت ساخت و ساز آن آغاز شود.

train

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان گفت که ” باگسترش رذاه های آهن افغانستان و اتصال آن به راه آهن كشورهاي همسايه افغانستان، سهولت هاي زيادي براي تاجران كشور فراهم شده و زمينه توسعه تجارت و انكشاف اقتصادي فراهم خواهد شد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان