فعالیت‌های شرکت هوایی «صافی» ادامه می‌یابد

مسوولان شرکت هوایی صافی می‌گویند که با مقامات دولت افغانستان در باره پرداخت‌های مالیاتی خود به توافق رسیده اند و قرار است این پرداخت‌های مالیاتی را به‌طور اقساط به وزارت مالیه افغانستان بپردازند.

غلام حضرت صافی، رییس شرکت هوایی صافی ایرویز در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که پروازهای این شرکت بدون توقفی ادامه دارد.

پیش از این اداره‌ی مستقل هوانوردی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که بر اساس تصمیم وزارت مالیه افغانستان این شرکت بیش از یک میلیارد افغانی از بابت مالیات و قرضه هایش، فعالیت این شرکت هواپیمایی از تاریخ 16 سنبله تعلیق می‌شود.

این اداره اعلام کرده بود که فعالیت شرکت هوایی صافی ایرویز، به دلیل عدم پرداخت حدود هفت میلیارد افغانى قرض داری و باقی‌دارى های مالیاتی، بر اساس تصمیم وزارت مالیه تا آخرهفته‌ی جارى متوقف می‌شود.

آقای صافی رییس صافی ایرویز می‌گوید هرچند بالای این شرکت مالیات و قرضه های بیش از حد وضع شده، اما با آنهم آنان راضی شده اند که مبلغ تعیین شده را در اقساط متعدد بپردازند.

press
کنفرانس مطبوعاتی مسوولان شرکت هوایی صافی

از سوی هم اجمل حمید رحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که این وزارت برای شرکت صافی مهلت داده است که پرداخت‌های مالیاتی اش را در چندین قسط بپردازد.

اختلافات در پرداخت مالیات

مقام‌های شرکت هواپیمایی صافی ایرویز می‌گویند که این شرکت هرگز از پرداخت مالیات سرباز نزده است، اما دلیل اصلی اختلاف‌ها برای پرداخت‌های مالیاتی در این بوده که سیستم مالیه‌گیری حکومت قبلی شفاف نبوده و این تنها برای شرکت صافی مشکل ساز نشده است، بلکه برای تمام شرکت های دیگر هواپیمایی افغانی نیز مشکل ساز بوده است.

این مقام‌ها می‌گویند که با روی کار آمدن حکومت جدید همه‌ی این شرکت های هواپیمایی قرضدار مالیاتی قلمداد شده، در حالی که هیچ یکی از شرکت‌ها، مالیات وضع شده را قبول نکرده اند.

safi
غلام حضرت صافی، رییس شرکت هوایی صافی

غلام حضرت صافی، رییس شرکت هواپیمایی صافی ایرویز به خبرنامه گفت که در میان شرکت های هواپیمایی افغان، برای شرکت او بیشترین پرداخت های مالیاتی وضع شده است که روی این پرداخت‌های مالیاتی مقام‌های شرکت صافی و حکومت افغانستان تاهنوز اختلاف نظر دارند. او ابراز امیدواری کرد تا در آینده این اختلاف ها حل شود.

تنها دارنده نشان ایزو

شرکت هواپیمایی صافی ایرویز یکی از بخش‌های «گروه شرکت های صافی در افغانستان» است. این گروه تجاری در 15 سال گذشته در افغانستان، بیش از 300 میلیون دالر در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده است.

شرکت هواپیمایی صافی در سال 2006 توسط عبدالقدوس صافی، یک بازرگان افغان در افغانستان تاسیس شد. نمایندگی اصلی این شرکت هواپیمای خصوصی هواپیمایی در کابل و دفتر اجرایی آن در دبی امارات متحده عربی می‌باشد. این شرکت دارای 6 هواپیمای مسافر بری و باربری است.

safi-flights
یکی از هواپیمای مسافر بری شرکت هوایی «صافی»

به گفته‌ی غلام حضرت صافی، رییس این شرکت هواپیمایی ناوگان خطوط هوایی صافی هم اکنون هواپیماهای ایرباس آ-۳۲۰، ایرباس آ-۳۴۰ و بویینگ ۷۴۷-۲۰۰ER  را در اختیار دارد. تیم اجرایی این شرکت‌هواپیمایی افغانی از کارکشته‌های آلمان و بلژیک در این بخش تشکیل شده است. همچنین کارکنان پروازی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز در این شرکت هواپیمایی کار می‌کنند.

آقای صافی در گفتگو با خبرنامه گفت که “این شرکت، یگانه شرکتی است که دارنده سرتفکت بین المللی «ایزو» در منطقه است.”

او اضافه کرد که شرکت هواپیمایی صافی ایرویز به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی خصوصی در تاریخ هوانوردی افغانستان است. خطوط هوایی صافی با قواعد سازمان بین‌المللی هوانوردی ملکی (ICAO) برای خطوط هواپیمایی برنامه‌ریزی شده است. به گفته‌ی رییس شرکت صافی، در بازرسی انجام شده توسط بازرسان سازمان بین‌المللی ملکی، در تمام ناوگان هواپیمایی افغانستان، این شرکت به عنوان نخستین شرکت هواپیمایی افغانستان مجوز عضویت در سازمان «ایکایو» را بدست آورده است.

service
به گفته‌ی مقام‌های شرکت صافی، کارکنان پروازی این شرکت از کشورهای اروپایی و امریکای شمالی هستند

آقای صافی گفت که شرکت صافی ایرویز نخستین پروازهای بدون ایست میان کابل و فرانکفورت آلمان را باز کرد اما به دلیل حمایت نکردن حکومت افغانستان، به  این شرکت حدود 170 میلیون دالر خساره وارد شده است. به گفته‌ی آقای صافی، بیشترین خسارات این شرکت در طول 10 روزی بوده که پروازهای این شرکت در فرانکفورت بخاطر قرار گرفتن خطوط هوایی افغانستان در لیست سیاه اروپا متوقف مانده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *