جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

پروژه کاسا یک‌هزار به داوطلبی نهایی رفت

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در حکومت افغانستان می‌گویند، جلسه‌ای که در شهر پاریس در مورد پروژه کاسا یک‌هزار برگزار شده بود، هیأت چهار کشور توانستند با گزارش‌دهی امنیتی، اطمنان شرکت‌های بیشتری را برای آغاز کارهای عملی این پروژه جذب کنند.

امان الله غالب، معین تخنیکی وزارت انرژی و آب افغانستان، در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که این جلسه به منظور حل مشکلات پیش‌آمده روی کار این پروژه، حل مشکلات تدارکاتی آن و همچنان جلب شرکت‌های بیشتر برای کار روی بخش‌های مختلف آن، برگزار شده بود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، سوال‌های در مورد این پروژه از نگاه امنیتی و تخنیکی پیدا شده بود که باید برای شرکت‌ها پاسخ داده می‌شد. با این وجود از هر چهار کشور دخیل در این پروژه منطقه‌یی، هیات عالی رتبه‌ای در این جلسه حاضر شده بودند که اراده قاطع شان را برای شروع کار این پروژه نشان دادند.

به گفته‌ی این مقام‌ وزارت انرژی و آب افغانستان، آنان توانسته اند پس از گزارش‌دهی امنیتی و تخنیکی از مسیر‌های عبور این لین برق، اعتماد این شرکت‌ها را دوباره جلب کنند و این پروژه به داوطلبی نهایی برود.

به گفته‌ی معین وزارت انرژی و آب افغانستان، قرار است جلسه بعدی آن در ماه سپتامبر در دوبی برگزار گردد. با این وجود شرکت‌های مذکور  تا 15 سپتامبر  وقت دارند که نظرات خود در مورد این پروژه را به آنها بفرستند.

session
شرکای کاسا یک‌هزار درحال گفتگو با شرکت‌های خصوصی در مورد کارهای این پروژه

این نشست، در حاشیه کنفرانس «سیگار»، برای هفت روز در پاریس برگزار شده بود. فرصتی که شرکای کاسا یک‌هزار خواستند از آن، برای جلب شرکت‌های خصوصی به منظور شروع کارهای عملی این پروژه استفاده کنند. کنفرانس سیگار، سال یکبار در فرانسه میان شرکت‌های بزرگی که در بخش انرژی و برق فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود.

هیات افغانستان می‌گویند که در این نشست، بخاطر جلب شرکت‌های خصوصی برای کارهای عملی پروژه کاسا یک‌هزار، جلسه‌های مختلف برگزار کرده اند که شرکت‌های بزرگ بین المللی از جمله؛ زیمنس، ABB، GE،CEEG  و TBEA در آن اشتراک کرده بودند.

حرف‌های بی‌بنیاد پاکستان

چندی پیش رسانه‌های پاکستان گزارش داده بودند که مقام‌های این کشور در جستجوی مسیر بدیل افغانستان برای انتقال پروژه‌های «کاسا یک‌هزار» و «تاپی» می‌باشند. با آن که مقام‌های پاکستانی بر نیت شان برای ایجاد صلح در افغانستان تاکید کرده اند اما در عین حال گفته بودند که به نوعی در تلاش اند که افغانستان را از پروژه بزرگ زیربنایی مانند پروژه برق کاسا ۱۰۰۰ که از تاجکستان می‌آید محروم کند.

Pakistani-official
سید طارق فاطمی، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی، گفته بود که کشورش در صدد پیدا کردن راه بدیل افغانستان برای انتقال پروژه‌های کاسا یک‌هزار و تاپی می‌باشد

اکنون اما، مقام‌های شرکت کننده افغانی در جلسه پاریس، در گفتگو با خبرنامه تاکید کردند که  این حرف‌های مقام‌های پاکستان، یک حرف سیاسی است و هیچ جنبه‌ی عملی ندارد.

امان الله غالب، معین وزارت انرژی و آب افغانستان وهم‌چنان عضو هیات افغانستان در جلسه پاریس، می‌گوید: “پاکستان اگر راه بدیلی برای انتقال این پروژه می‌داشت در جلسه پاریس که همه‌ی اعضای این پروژه و هم‌چنان دونرهای آن حاضر بودند، مطرح می‌کردند. پاکستان در این جلسه از هیچ مسیر بدیل افغانستان، حرف نزدند.”

از سوی هم چندی قبل رضا حیدری، مشاور تخنیکی وزارت انرژی و آب افغانستان، در گفتگو با خبرنامه در واکنش به این اظهارات یکی از بلندپایه ترین مقام‌های پاکستان در حوزه سیاست خارجی گفته بود که  ” این حرف‌های مقام‌های پاکستان، سیاسی است تا این که جنبه تخنیکی و عملی داشته باشد”

آقای حیدری گفته بود که بر اساس موافقت‌نامه‌های چهار جانبه و سه جانبه، مسیر مشخص برای پروژه‌های کاسا یک‌هزار و پروژه تاپی تعیین شده است و دونرها نیز تمویل مسیر‌هایی را به عهده گرفته اند که در توافق‌نامه‌ها آمده است.

CASA-1000
این خط برق از ولایت‌های بغلان، پروان، کابل، و ننگرهار افغانستان می‌گذرد

پروژه عایداتی منطقه‌ای

پروژه کاسا یک‌هزار (CASA-1000) یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی آسیای مرکزی است که انرژی برق مازاد قرغزستان و تاجکستان را، با تمدید ۱۲۵۰ کیلومتر لین با ولتاژ بلند ۵۰۰ کیلو وات از مسیر افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد.

با این وجود، این پروژه برای افغانستان یکی از پروژه‌های بزرگ عایداتی منطقه‌‌یی به شمار می‌رود و این کشور از مدرک هر میگاوات برق، یک دالر و بیست و پنج سنت عاید به دست می‌آورد و با این حساب مجموع درآمد سالیانه افغانستان از این پروژه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دالر برآورده شده است.

طرح انتقال این پروژه در ماه ثور سال جاری خورشیدی، با حضور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه دولت افغانستان و نمایندگان عالی رتبه تاجیکستان، قرغزیستان و پاکستان رسمن افتتاح شد.

بودجه این پروژه در داخل افغانستان در حدود یک میلیارد دالر برآورد شده که  قرار است از سوی بانک جهانی، بانک انکشاف اسلامی و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده پرداخت شود.

KASA-1000
نمایندگان کشورهای عضو پروژه کاسا یک‌هزار

این پروژه در سال ۲۰۰۵ از طریق کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌یی افغانستان (ریکا) پیشنهاد شد و در ریکای ششم که در اکتوبر سال ۲۰۱۵ در کابل دایر شده بود، جزییات اجرایی این پروژه مورد توافق قرار گرفت.

این خط برق که از ولایت‌های بغلان، پروان، کابل، و ننگرهار افغانستان می‌گذرد، ظرفیت آن در مناطق سنگ‌توده تاجکستان ۱۳۰۰ میگاوات، در کابل ۳۰۰ میگاوات و در پشاور ۱۳۰۰ میگاوات، می‌باشد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، بودجه این پروژه در داخل خاک افغانستان حدود 60 میلیارد دالر پیش‌بینی شده است که توسط بانک جهانی پرداخت می‌شود. این مقام‌ها می‌گویند که با تکمیل این پروژه، قرار است سالیانه افغانستان حدود ۴۵ میلیون دالر از حقوق ترانزیتی خود بابت انتقال این برق از خاک افغانستان به پاکستان، عاید داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان