تنور داغ جنگ؛ احتمال شکل گیری مثلث طالب، داعش و القاعده

هنوز نمی دانیم نامش را سیاست تازه بگذاریم یا دین رفاقت دیرین. ولی، رهبر شبکۀ القاعده در نوار تصویریی تازه یی خطاب به تمام جنگجویان این گروه گفته که از داعش جدا شوند و به طالبان افغانستان بگرایند.

ایمن الظواهری در این پیام ویدیویی یک دقیقه یی گفته که “داعش می کوشد، مجاهدین را پارچه پارچه کند و دیگر هیچ هدفی خاصی ندارد.”

ظواهری افزوده که” از هم متفرق نشوید. باید، همه تان دامن ابوبکر البغدادی را رها کنید و دور امارات اسلامی طالبان در افغانستان حلقه بزنید.”

شبکۀ القاعده در سال دوهزار و چهارده میلادی، رسمن اعلام کرده که دیگر با گروه داعش هیچ پیوندی ندارد و رسما از این گروه جدا شده است.

هرچند، داعش چند بار کوشید با شبکۀ القاعده متحد شود و زیر یک پرچم کار کند، اما سران القاعده هر بار این درخواست ها را رد کردند.

داعش، بعدها القاعده را مسلمانان ضعیف و ناتوان خطاب کرد که شریعت محمدی را نمی توانند به درستی اجرایی سازند.

سران القاعده در واکنش به این اتهام ها از داعش خواستند که برای ثبود این مدعای شان، دلیل و سند بیاورند.

با این حال، چند سالی می شد که سران شبکۀ القاعده در باره بازی های سیاسی و نظامی شان پیامی نشر نکرده بودند، اما پیام تازه می تواند معناهای مختلفی داشته باشد.

برخی از منابع، گفته اند که داعش توانسته در مدت کوتاه القاعده را در خاورمیانه به چالش بکشد و پایگاه های این گروه را در این منطقه مهم جغرافیایی برباید. این آگاهان نفوذ داعش در خاورمیانه را به عنوان پیروزی استراتژیک این گروه تروریستی بر شبکه القاعده می دانند و دو گروه را دشمنان استراتژیک همدیگر می پردارند.

Bin-Ladan
اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده و ایمن الظواهری، رهبر کنونی این شبکه

داعش، با راه اندازی تبلیغات گسترده مطبوعاتی و پیروزی‌ های خیلی مهم در میدان های نبرد در عراق و سوریه، یک شبه جای شبکۀ القاعده را که از سال ها به این سو فعال است – گرفته است. در حالی که دو سال پیش، همین البغدادی و دار و دسته اش، زیر پرچم القاعده کار می‌کردند.

در هیمن حال ماه پیش، فرمانده جبهۀ النصره، از گروه های هراس افگن فعال در سوریه که بر ضد حکومت بشار اسد می جنگد، در پیام تصویریی اعلام کرد، این گروه دیگر با القاعده کار نمی کند.

منزوی شدن شبکۀ القاعده در خاورمیانه، ظاهرن، سبب شده، این شبکه بار دیگر دست به دامن متحد قدیمی اش، طالبان افغان – بزند.

این دوستی القاعده و طالبان بر می گردد به سال 2000 میلادی، هنگامی که سران امریکا از طالبان خواست اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده را تسلیم امریکایی ها کند. طالبان به این درخواست امریکایی ها لبیک نگفت و سرانجام مقدمۀ سرنگونی حاکمیت خود را فراهم کرد.

مثلث داعش-طالب-القاعده؟

درخواست ایمن الظواهری از شبکه های هراس افگن اسلام گرا در حالی مطرح می شود، که در جغرافیای افغانستان میان طالب و داعش اتحاد تازه و شاید اثرگذار شکل گرفته است.

بر بنیاد گزارش ها، طالبان در شرق افغانستان از ماه ها به این سو آتش بس اعلام کرده اند و در برخی موارد حتا به گونۀ مشترک بر نهادهای امنیتی افغانستان حمله می کنند.

این در حالی است که درخواست تازه الظواهری رهبر القاعده که دشمنی استراتژیک با داعش و مجموعه خلافت اسلامی زیر نظر این گروه دارد، در باره دوستی با طالبان مطرح شده است. هنوز طالبان در باره این درخواست ایمن اظواهری پاسخی نداده. اما، یک پرسش اساسی که مطرح می شود این است که، اگر طالبان بتوانند القاعده و داعش را بر سر یک هدف مشترک و مشخص در افغانستان گرد بیاورد، آنگاه سرنوشت جنگ و صلح افغانستان به کجا خواهد کشید؟

ISIS-presence-in-Iraq
گسترش داعش به منزوی شدن القاعده در خاورمیانه انجامیده است.

یادمان باشد که شبکۀ القاعده تجربۀ کافی در حملات تروریستی در افغانستان و منطقه دارد. از آن سو جیب داعش هم پر پول است. طالبان هم که در افغانستان و پاکستان حامیان محلی دارند و اراضی قابل توجهی را نیز در افغانستان اداره می کنند.

اگر طالبان در کنار حمایت های محلی، بتواند نیروهای جنگی و کارکشته القاعده و پول داعش را هم بدست بیاورد، بی تردید، بازی نبرد در افغانستان خطرناک تر از آن چیزی است که حالا جریان دارد.

هم اکنون، نیروهای امنیتی افغانستان به سختی و با امکانات کم در برابر طالبان می رزمند. اگر این گروه شورشی، حمایت های نظامی-اقتصادی داعش و القاعده را هم با خود داشته باشد، احتمالا با روحیه ی بالا و دست باز به میدان های نبرد خواهند آمد و این مساله می تواند زنگ خطری جدی برای دولت مردان افغانستان باشد؛ دولت مردانی که هنوز نتوانسته اند از عهدۀ تقسیم عادلانه کرسی های دولتی برآیند.

حضور دوبارۀ امریکا در میدان های نبرد

هم اکنون میدان های نبرد در ولایت های هلمند، قندز، بغلان و تخار به حدی گرم است که روزانه ده ها تن را قربانی می گیرد.

در چنین فضای یک بار دیگر پای آمریکا به میدان های نبرد افغانستان در جنوب این کشور کشانده شده است.

هرچند، بر بنیاد مأموریت تازۀ شان، با طالبان رو در رو نمی جنگند، اما اوضاع امنیتی را زیر بررسی دقیق تر گرفته اند.

به تازگی صد سرباز امریکایی به لشگرگاه، مرکز هلمند – از ولایت های مهم نظامی-اقتصادی برای طالبان و مافیای جهانی مواد مخدر – رسیده اند.

یکی از سخنگویان ارتش امریکا در افغانستان به خبرنگاران در کابل گفته که این سربازان برای فراهم کردن آموزش و حمایت از سربازان افغان در هلمند اعزام شده اند.

US Army
صد سرباز امریکایی به جنگ هلمند رفته است.

هرچند جنرال کلفلند، سخنگوی ارتش امریکا در افغانستان افزود که ” طالبان همه آن توانایی ها را برای کنترول اراضی چشم گیر در افغانستان از دست داده اند.”

سربازان امریکایی در حالی به هلمند رفته اند که از یکی – دو هفته به این سو، قندز نیز زیر حمله های پی هم طالبان قرار دارد.

دو – سه شب پیش، شورشیان طالب توانستند برای چند ساعتی ادارۀ ولسوالی خان آباد را بدست بگیرند و با ویرانی پل آلچین، راه ترانزیتی  افغانستان – تاجیکستان را قطع کنند.

هم اکنون شماری از فرماندهان بلندپایۀ نظامی افغانستان به کندز رفته اند تا به هر نحوی از سقوط دو بارۀ این ولایت استراتژیک به دست طالبان، پیش گیری کنند.

اما، ارتش امریکا در افغانستان مطمین است که” قندز دو باره سقوط نمی کند. زیرا، نیروهای امریکایی برای کمک به نظامیان افغانستان در آن جا هستند.”

فعالیت چندجانبه

با تیرگی روابط میان کابل-اسلام آباد نبردها در چند جبهه در افغانستان شدت گرفت. آغاز این نبرد از هلمند بود. دامنۀ آن به بغلان رسید. و حالا که به ولایت های قندز، تخار و سرپل نیز رسیده است.

طالبان، از دو هفته به این سو، بخش های از ولایت سرپل را مورد حمله قرار داده اند. در حالی که بیشتر نظامیان مشغول نبرد در دشت های قندز و تخار هستند.

شدت جنگ سبب شده تا دستگاه دیپلماسی افغانستان هم آستین را برای جلب کمک های بیشتر از آنهایی که به نحوی نگران ثبات و امنیت افغانستان هستند – بالا بزنند.

MI-25
افغانستان بر کمک های بیشتر هند پافشاری دارد.

همین دیروز، سفیر افغانستان در هند، از مقام های هندی خواست که افغانستان به کمک های بیشتری نظامی نیاز دارد.

شیدا محمد ابدالی به خبرگزاری رویترز گفته که “ما از چهار چرخبال هند سپاس گذاریم. ولی، ما خیلی بیشتر نیاز نداریم. خیلی خیلی بیشتر تا بتوانیم در برابر داعش و طالب و دیگر شبه نظامیان بجنگیم.”

وی افزوده که “اوضاع امنیتی در افغانستان برای همه از جمله هند، به یک نگرانی جدی بدل شده است.”

البته، همین تازگی ها، فرمانده حمایت قاطع ناتو در افغانستان و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین این کشور نیز در دیدارهای جداگانه که با مسوولان نظامی و رهبران هند داشته اند، از این کشور خواسته اند که افغانستان را تجهیز کنند.

دیپلماسی جلب کمک نظامی

آگاهان باور دارند، افغانستان دست کم از یک سال به این سو دیپلماسی جذب کمک های نظامی را در پیش گرفته است.

این مساله را می شود از سخنان اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که گفته، ما در جنگ اعلام ناشده با پاکستان قرار داریم” و برای همین هم است که ” از این کشور صلح نمی خواهیم” در یافت.

سفرهای اخیر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی به روسیه و ایران  برای جلب کمک های نظامی را نیز می توان به حساب همین دیپلماسی جنگ محور حکومت وحدت ملی شمرد.

atmar-visits-iran
دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان با همتای ایرانی اش در تهران

این که افغانستان چنین رویکردی را در پیش گرفته، نشان می دهد که حکومت مرکزی به جز همین گزینه جنگ دیگر چاره یی نداشته است. با وجود که این جنگ های افغانستان قربانی انسانی سنگین را بر مردم این کشور تحمیل کرده، اما حکومت افغانستان بارها گفته که دروازۀ صلح هنوز به روی طالبان باز می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *