ضربه اول؛ ممنوعیت روپیه درافغانستان بر بهای دالر در پاکستان تاثیر گذاشت

برخی از رسانه‌های پاکستان از کاهش سرسام آور بهای ارز پاکستان در مقابل دالر آمریکایی خبر داده اند. این رسانه‌ها به نقل از بانک‌داران پاکستان نوشته است که در چند ماه گذشته، نرخ دالر به‌طور سریعی در این کشور بالا رفته و میزان تقاضای آن نیز، به‌خصوص در شهر پشاور بیشتر شده است.

ملک بوستان، رییس اتحادیه «فارکس» پاکستان، منموعیت استفاده از کلدار در شهرهای افغانستان را دلیل اصلی بالا رفتن نرخ دالر در مقابل ارز این کشور پنداشته است. او گفته است که “کلدار دیگر بیش از این در بازارهای افغانستان قابل اعتبار نیست.”

با این‌حال ظفر پاراجا، رییس یکی از اتحادیه‌های بانک‌داری در پاکستان، گفته است که بالاترین میزان افزایش برای تقاضای دالر در شهر پشاور بوده و او در این مورد افغان ها را متهم کرده که با بازگشت شان از بازارهای آزاد این شهر دالر خریداری می کنند و با خود انتقال می‌دهند.

protest
حرکت مدنی شماری از شهروندان افغان برای منع قرار دادن کلدار پاکستانی در افغانستان

روپیه پاکستان، برای سالها در افغانستان در کنار افغانی به عنوان ارز معمول در معاملات بازاری روزانه مطرح بوده، اما افزایش تنش‌های اخیر بین دو کشور منجر به منع شدن استفاده روپیه در شهرهای افغانستان شد.

در اوج این تنش ها، در هفته های اخیر کمپاین‌های زیادی برای ممنوعت ارز پاکستان توسط شهروندان افغان، در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شد و این طرح مورد استقبال اکثریت شهروندان قرار گرفت، تاجایی که شهروندان افغانی به حمایت از این طرح، عکس یکی از فرماندهان نیروهای امنیتی افغان را که دستور عملی شدن این طرح را داده بود، در تابلوی های بزرگ شهر نصب کردند.

با این حال، چندی قبل کارشناسان اقتصادی افغانستان  به خبرنامه گفته بودند که در صورت ادامه کمپاین منع استفاده از واحد پولی پاکستان در داخل خاک افغانستان ادامه پیدا کند، اقتصاد پاکستان به بحران رو به رو خواهد شد.

این کمپیان در شهرهای بزرگ افغانستان به شمول قندهار، هلمند، پکتیا و شهرهای دیگر راه اندازی شده بود.

gen.-raziq
شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان برای حمایت از طرح جنرال رازق مبنی بر منع قرار دادن استقاده کلدار، عکس وی را در تابلویی نصب کردند

انتقال دالر به افغانستان

برخی از مقام‌های پاکستانی اما ادعا کرده اند که دالر امریکایی از این کشور به طور چشم‌گیری توسط مهاجران افغانی به داخل افغانستان، قاچاق می‌شود.

این مقام‌ها گفته اند که دولت پاکستان، آخرین مهلت برای بود و باش مهاجران افغان را پایان امسال اعلان کرده است و این دلیل باعث شده است که بیشتر افغان‌ها، تجارت، اموال و کسب و کار شان را بفروشند و در عوض، دالر خریده و باخود به کشور شان انتقال ‌دهند.

به باور مقام‌های پاکستانی این عودت افغان‌ها، یکی از عوامل تاثیر‌گذار، بالای نرخ دالر و اموال در این کشور می‌باشد. آنان گفته اند که هزاران افغان در موقعیت‌های حساس ایالت پختونخوا و سایر نقاط این کشور، تجارت ایجاد کرده اند که با تبدیل کردن آنها به دالر ضربه‌ی سنگین به اقتصاد این کشور وارد می‌کنند.

اتحادیه بانک‌داران پاکستان اعلام داشته که خرید دالر از بازارهای آزاد پاکستان توسط افغان‌ها غیر قانونی است، چون آنان با این روش، میلیون‌ها دالر را از این کشور بیرون می‌کنند. آنان گفته اند که بانک‌ها نباید اجازه این کار را به افغان ها بدهند.

refugees
برخی از مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که افغان‌ها با بازگشت به کشورشان، با خود دالر قاچاق می‌کنند

بانک‌داران پاکستان پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای دالر در این کشور، در ماهای آینده بیشتر از این خواهد شد. بخاطر که از یک سو مهلت نهایی برای تکمیل فرایند ارسال افغان‌ها معلوم نیست و از سوی هم آمار مشخصی از افغان‌های مقیم پاکستان نیز وجود ندارد.

کاهش واردات افغانستان

با تیرگی روابط افغانستان و پاکستان، کابل به‌طور بی‌سابقه‌ای واردات خود را از این کشور کاهش داده است.

با این وجود رسانه‌های پاکستانی نوشته است که تجارت با افغانستان به نفع پاکستان است، و صادرات پاکستان به افغانستان در حدود 1.23 میلیارد دالر بوده در حالی که واردات از این کشور تنها به 40 میلیون دالر رسیده است. 

با این حال مقام‌های افغانستان نیز تایید کرده است که روابط تجاری میان این دو کشور در ماه‌های اخیر به دلایل مختلف تا مرزِ ۵۰۰ میلیون دالر کاهش داشته است.

flour-mill
واردات افغانستان از پاکستان به گونه‌ی بی سابقه کاهش یافته است

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که بیلانس تجارت این دو کشور در سال‌های گذشته در حدود ۳ میلیارد دالر بود، اما حالا این رقم به ۱٫۵ میلیارد دالر کاهش یافته است.با این وجود چندی قبل برخی از رسانه‌های پاکستان گزارش داد که 800 کارخانه پروسیس و تولید آرد در این کشور به دلیل کاهش واردات افغانستان از پاکستان بسته شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *