جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

گشایش قصر ستوری؛ گام جدید در روابط کابل – دهلی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

هند که یکی از دوستان دیرینۀ افغانستان پنداشته می شود، کاخ ستوری را بازسازی کرد.

این کاخ در زمان حاکمیت شاه امان الله که مشهور به شاه جوان و اصلاح طلب افغانستان است، ساخته شده بود. اما سال‌ها نبرد، این کاخ را به ویرانه‌ای بدل کرده بود.

حکومت هند، اما این کاخ را به عنوان نمادی از حافظۀ تاریخی افغانستان بازسازی کرد.

نرندرا مودی، نخست وزیر هند که مراسم گشایش این کاخ را از طریق اسکایپ به گونۀ زنده دنبال می‌کرد، در سخنرانی به مردم و رهبران افغانستان گفت که “کاخ ستوری محل شماری از رویدادهای تاریخی در افغانستان بوده است. به آنهایی که فراتر از سایه های خشونت چیزی دیگری را در افغانستان دیده نمی توانند، بازسازی این کاخ، یادآور سنت های با شکوه افغانستان است.”

عزیزترین دوست

نرندرا مودی نخست وزیر هند در این سخنرانی کوتاهش گفت که “در قلب و افکار ما، افغان ها همیشه عزیزترین و نزدیک ترین دوستان ما بوده اند.”

آقای مودی از سربازان افغان ستایش کرد؛ آنهایی که به گفتۀ مودی “شب و روز برای تأمین امنیت نهادهای دیپلماتیک هند در افغانستان فداکاری می کنند.” قربانی های که به گفتۀ نخست وزیر مودی” هرگز فراموش نخواهد شد.”

MODI
نرندرا مودی، نخست وزیر هند در حال تماشای مراسم گشایش کام ستوری از طریق اسکایپ

دوستی تزلزل ناپذیر

واژه های مهرآمیز رهبر اول هند – از قدرت های بزرگ منطقه یی که همکار نزدیک افغانستان نیز پنداشته می‌شود – برای افغانستان در قالب های دیگر نیز تکرار شد. آقای مودی خطاب به مردم افغانستان گفت که” بگذار به شما اطمینان دهم که، در مسیر تلاش تان برای بازسازی یک افغانستان آباد و مرفه، 1.25 میلیارد هندی حامی شماست.”

مودی افزود که “فرقی نمی کند در چه وضعیتی باشیم، هند برای یک آینده روشن تمام افغان ها یکجا کار می کند.”

آقای مودی تأکید کرد که “تعهد دوستی و قدرت این دوستی با افغانستان تزلزل ناپذیر است. ما در آرزوی رفاه اقتصادی افغانستان هستیم و آرزو می کنیم هر افغان شکوفا شود.”

ستایش افغانستان

رییس جمهور غنی در این مراسم، کمک های هند برای مردم افغانستان را ارزشمند و حیاتی خواند.

به باور غنی، دوستی افغانستان- هند ریشه در اعماق تاریخ دارد که با گذشت هر روز عمیق تر و محکم‌تر می‌شود.

رییس جمهور غنی از کمک هند برای بازسازی کاخ ستوری ستایش کرد و گفت” دولت تبعید شدۀ هند، سند استقلال این کشور بزرگ را در همین کاخ امضا کرده بود. این مساله یعنی، این دو کشور در شرایط سخت و سهل همیشه در کنار هم بوده اند و برای آزادی، آبادی و سربلندی هم دیگر همکاری داشته اند.”

آقای غنی یک بار دیگر تأکید کرد که “افغانستان و هند برای از میان بردن هراس افگنی به گونۀ مشترک تلاش خواهند کرد.”

به گفتۀ رییس جمهور افغانستان “همکاری ما در این جا پایان نخواهد یافت. تلاش مشترک ما برای مبارزه با هراس افگنی همچنان ادامه خواهد یافت.”

حکومت وحدت ملی در نخستین روزهای کاریش تلاش کرد روابط دپیلماتیک نزدیک با پاکستان داشته باشد. البته، در پشت این تلاش ها، ظاهرن، مطالبه های خیلی روشن وجود داشت؛ کشاندن طالبان به میز گفتگو، از میان بردن لانه ها و دفاتر طالبان و شبکۀ القاعده در خاک پاکستان.

president ghani
رییس جمهور غنی از کمک های هند برای افغانستان قدردانی کرد.

اما حکومت وحدت ملی افغانستان در مدت کمتر از یک سال  به این نکته پی برد که پاکستان در راستای این مسایل با افغانستان همکار صادق نیست.

این مساله، یکبار دیگر دست افغانستان را به دامن هند کشانید. هند، اما با دنبال نمودن پالیسی مشخصی که در قبال افغانستان دارد، یکبار دیگر با استفاده از سردی روابط کابل-اسلام آباد، حضورش را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افغانستان رنگین تر ساخت.

اعمار بلند سلما

هند با هزینه‌ی 290 میلیون دالری بند سلما را در هرات ساخته است. این بند در کنار این که برق مورد نیاز را برای 250 هزار خانه در بخش های غربی افغانستان تأمین می کند، بیش از 640 روستا را نیز آب‌یاری خواهد کرد.

طرح این بند چهل سال پیش از امروز در زمان حاکمیت داوود خان ریخته شده بود، اما سال ها جنگ و خشونت مانع ساختن و به کارگیری این بند شده بود. به گفته برخی از آگاهان، ساختن این بند، دست کم این پیام را به مردم افغانستان رسانید که اگر یک همسایه در ویرانی افغانستان آستین بالا زده و خانه های مردم را تاریک می سازد، همسایه‌ی دیگر برای روشنایی خانه ها و شکوفایی افغانستان تلاش می کند.

ساختمان پارلمان جدید

یکی از کارهای بنیادی دیگری هند در افغانستان، ساختن ساختمان پارلمان جدید برای افغانستان پنداشته می شود. هند به ارزش 90 میلیون دالر این ساختمان جدید را ساخت. این ساختمان به روز 25 دسامبر سال گذشته میلادی رسما گشایش و به دولت افغانستان تسلیم داده شد.

سرمایه گذاری بر بندر چابهار

یکی از تلاش های دیگری که هند برای خودکفایی افغانستان و باز کردن راهی برای خودش به بازارهای آسیای میانه انجام داده، طرح ایجاد بندر چابهار بود.

AP
هند برای ایجاد بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است.

این بندر قرار است در خاک ایران و به کمک مالی هند ساخته شود. ا نتظار می رود با ایجاد این بندر، افغانستان به راحتی به بازارهای هند راه یابد و هند نیز با عبور از این بندر وارد خاک افغانستان و سپس وارد آسیای میانه شود.

این بندر هنوز ایجاد نشده اما پاکستانی ها و چینی ها از ساخت آن ناراحت به نظر می رسند و در این راستا اخیرا تهدید کرده اند که در تلاش راه بدیل برای پرژه های تاپی و کاسا 1000 راه های بدیل می باشند. بر اساس تفاهم نامه های چهارجانبه بین افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، پروژه برق کاسا یک هزار و تاپی از افغانستان عبور کنند.

چشم انتظار کمک های نظامی

با توجه به وضعیت جنگی افغانستان، این کشور ظاهرن، به تجهیزات جنگی سنگین برای پیروزی در نبردها با طالبان، بیشتر از هر چیزی دیگر نیاز دارد.

برای این مهم، افغانستان به کمک های نظامی هند چشم دوخته است. هرچند، هند چهار بال چرخبال ام.آی – 25 را به افغانستان اعطا کرده است، اما ارتش افغانستان به تعداد بیشتری از این نوع چرخبال ها نیاز دارد.

این مساله را حتا ریچارد نیکولسن، فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان در سفری که اخیرا به هند داشته، به صراحت به مقام های هندی بیان کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز که اکنون در هند به سر می برد، از مسوولان هندی خواسته که در بخش فراهم آوری کمک های نظامی اش به افغانستان ” جسور” باشد.

MI-25
افغانستان هنوز چشم به راه کمک های بیشتر نظامی هند است.

با این همه، هند هنوز در پرسش به درخواست کمک های نظامی افغانستان، پاسخی روشنی نداده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان