جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

زنان قربانی؛ خشونت های فزیکی علیه زنان افغان افزایش چشم گیر یافته است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

خشونت‌های فزیکی در چهار ماه نخست سال جاری در برابر زنان به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند که در چهار ماه گذشته خورشیدی، حدود 1218 مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.

لطیفه سلطانی، نماینده این کمیسیون به خبرنامه گفت که از این مجموع حدود 371 مورد آن خشونت فیزیکی، 241 مورد خشونت اقتصادی، 124 مورد خشونت جنسی، 341 مورد خشونت لفظی و روانی و همچنان 134 مورد دیگر آن شامل خشونت‌های ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های پیش از وقت و “بد دادن” می‌شود.  این خشونت‌ها بیشتر در ولایت‌های غور، هرات، تخار، سر پل، بغلان، سمنگان و دایکندی به ثبت رسیده است.

the father
پدر زهرا، دختر 16 ساله‌ای که توسط خانواده شوهرش سوختانده شده است.

در حوزه غرب اما در یک ماه اخیر تکان‌دهنده ترین مورد خشونت فزیکی، سوختاندن دختر 16 ساله در ولایت غور است. این دختر نوجوان غوری در بدل آنچه که “طویانه” نامیده می‌شود از سوی خانواده اش به شوهر داده شده بود و در دو سال عروسی به خاطر انتقام‌جویی از پدر این دختر، مورد خشونت قرار داشته است. اما چندی پیش از سوی خانواده شوهرش به آتش کشیده شد و پس از انتقال به کابل برای تداوی در یکی از شفاخانه‌های کابل جان داد.

افزایش 12 درصدی خشونت‌‌ها در ولایات شمال

مقام‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان، از افزایش 12 درصدی خشونت ها علیه زنان در این ولایات خبر می‌دهند. سید محمد سامع، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان، در گفتگو با خبرنامه گفت که خشونت‌ها علیه زنان نسبت به 4 ماه نخست سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

zahra
زلفیه دختری دانش‌آموزی که در ولایت سمنگان مورد تجاوز گروهی قرار گرفته است.

به گفته‌ی آقای سامع در چهار ماه نخست سال جاری خورشیدی، حدود 285 مورد خشونت علیه زنان در ولایات شمالی به ثبت رسیده، در حالی که این رقم در چهار ماه نخست سال گذشته به 244 مورد می‌رسید. این خشونت ها بیشتر در ولایت‌های سمنگان، جوزجان، بلخ و سرپل اتفاق افتاده است و در تازه ترین مورد، تیر باران شدن یک بانو توسط طالبان در ولایت سرپل همه را شوکه کرده است.

مقام‌های کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان، می‎‌گویند که اکثر این خشونت‌ها توسط زورمندان محلی صورت گرفته که در آن مناطق قانون از حاکمیت کمی برخوردار است. آقای سامع با ابراز تاسف گفت که آمار 4 ماه نخست سال جاری نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته یک رقم بالایی را نشان می‌دهد و این برای آنها نگران کننده است.

او اضافه کرد که قتل ناموسی از 4 مورد به 8 مورد، ازدواج‌های اجباری از 9 مورد به 21 مورد و هم‌چنان محکمه‌های صحرایی از 3 مورد به 5 مورد نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، افزایش داشته است.

در تازه ترین مورد خشونت علیه زنان از ولایت های شمالی، تجاوز گروهی به دختر 15 ساله در سمنگان است. این دختر دانش‌آموز حدود 8 روز در ساحه تحت نفوذ طالبان نگهداری می‌شد و در آنجا مورد تجاوز گروهی و لت و کوب شدید قرار گرفته است.

tant
زلفیه 15 ساله و خانواده زهرا در کابل خیمه تحصن برپا کرده اند.

زلفیه 15 ساله در اثر این لت و کوب یک مرمی به دست چپ اش اصابت کرده و هم‌چنان استخوان الاشه اش نیز شکسته است. او که حالا در کابل تحت تداوی به‌سر می‌‎برد در گفتگو با خبرنامه گفت که غذا را جویده نمی‌تواند و مجبور است از سیروم و مایعات برای تامین نیازهای غذایی وجودش استفاده کند.

مراجعه به نهاد‌های غیر از حکومت

فعالان حقوق بشری و نهادهای مدنی، می‌گویند که آنان برای پایان دادن به پدیده‌ی خشونت علیه زنان تلاش زیادی نموده اند. این فعالان حقوق بشری به این باوراند که حکومت افغانستان به دلایل مختلف نتوانسته است جلو این پدیده را بگیرد.

نعیم نظری، رییس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که “قضایای اخیر خشونت علیه زنان از جمله سوختاندن دختری در غور تاسف‌بار است و اگر ما به نهادهای غیر از حکومت مراجعه نکنیم، هر روز این پدیده از ما قربانی خواهد گرفت.”

neem-nazari
نعیم نظری می‌گوید که ما برای برآورده شدن مطالبات و خواست‌های ما برای منع خشونت علیه زنان باید دامن نهادهای بین المللی را بگیریم.

آقای نظری تأکید می کند که “ما به اندازه کافی برای منع خشونت علیه زنان گلو پاره کردیم، تا جایی که حتی هزاران تن بخاطر از بین رفتن خشونت در برابر زنان به خیابان‌های کابل ریختند اما این پدیده در جای خود باقی است. ما باید این‌بار از مجرای ساختار‌های بین المللی پیش برویم و مطالبات و خواست‌های خود را از آنان بخواهیم.”

افزایش خشونت علیه زنان به حدی رو به افزایش است که حتا چندی پیش وزیر امور زنان از روی ناچاری، از گروه طالبان خواستار به کیفر رساندن مرتکبین خشونت علیه زنان شده بود. تقاضای که پای او را تا مجلس کشاند و مورد انتقاد نمایندگان مردم قرار گرفت.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان