درخواست کابل از اسلام‌آباد؛ شما هم داعش را نابود کنید

تنها یک روز پس از حملۀ انتحاری خونین بر معترضان صلح‌آمیز جنبش روشنایی، عملیات بزرگی بر ضد داعش در ننگرهار راه اندازی شد. گروهی که مسؤولیت حمله بر اعتراض کنندگان را بر عهده گرفته بود.

این عملیات را نیروهای ویژۀ ارتش در بخش های از ولسوالی کوت ولایت ننگرهار به راه انداخت. عملیاتی که پردست‌آورد گفته شده است. بر بنیاد خبرنامه های رسمی نهادهای امنیتی، در جریان این عملیات بیش از 120 داعشی در بتی کوت ننگرهار کشته شدند.

بر بنیاد گفته‌های سخنگوی نیروهای ویژۀ ارتش، در این عملیات سعد اماراتی، معاون عملیاتی گروه داعش در ننگرهار نیز بدست سربازان افغان کشته شده است. سعد اماراتی، از چهر های کلیدی داعش در افغانستان شمرده می‌شد و تقریبا تمام کارهای داعش را در این کشور همین شخص به پیش می‌برد.

operation
در عملیات سربازان ویژۀ ارتش افغانستان بیش از 120 داعشی در ننگرهار کشته شدند

این عملیات درست یک هفته پس از سفر رییس جمهور غنی به ننگرهار انجام می‌شود. سفری که در آن رییس جمهور غنی به سربازان کشور در ننگرهار دستور داده بود، ظرف هفته‌های آینده داعش را در ننگرهار نابود کنند.

بیشتر داعشیان کشته شده در این عملیات ویژه، شهروندان پاکستان بودند. پیشتر، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود که ” ما می‌دانیم، جنگجویان وابسته به داعش از پاکستان می‌آیند و از همان‌جا نیز تمویل می‌شوند.”

اما این طرف، دولت افغانستان استراتژی جنگ با داعش را به گونه‌ی جدی دنبال می‌کند. به دنبال اعلام موجودیت داعش در افغانستان که به ولایت خراسان معروف است، افغانستان استراتژی جنگ با داعش را تدوین و تصویب کرد.

بر بنیاد این استراتژی، لانه‌های داعش در هر کجای افغانستان باید مورد حمله قرار گیرند.

ISIS
عکس منصوب به سعد اماراتی، معاون عملیاتی گروه داعش در افغانستان

 درخواست از پاکستان

در پی عملیات‌های گسترده ای که دولت افغانستان برای نابودی لانه‌های داعش در این کشور راه اندازی  کرده است، به تازگی نشستی میان سران بخش‌های عملیاتی افغانستان، پاکستان و ناتو در مقر وزارت دفاع افغانستان برگزار شد.

در این نشست سه جانبه، دولت افغانستان به رییس عملیات‌های ارتش پاکستان واضح ساخت که داعش شاخۀ افغانستان را هم اکنون شخصی به نام حافظ سعید، که قبلن، رهبری لشکر طیبه پاکستان را به دوش داشت  – به پیش می‌برد. حافظ سعید، از چهره‌های ضد شیعی است که حمله‌های خونین را بر ضد شیعیان در پاکستان راه اندازی کرده است.

بر بنیاد خبرنامۀ وزارت دفاع افغانستان، رییس عملیات‌های ارتش افغانستان در این دیدار از جانب پاکستان خواست که راه‌های رفت و آمد داعش را از خاک این کشور بگیرد و مانند افغانستان بر ضد داعش عملیات‌های نظامی را سازماندهی و اجرا کند.

Afghan National army
سربازان ارتش در حال انجام عملیات در یکی از بخش های افغانستان

در این نشست، بخش اپراسیون وزارت دفاع افغانستان سندهای را در پیوند با حضور داعش در پاکستان و رفت و آمد آنان از این کشور به خاک افغانستان شریک ساخت.

جنرال چارلز کلیف لند، سخنگوی ناتو در افغانستان گفته است که در این نشست بر ضرورت تعقیب داعش از سوی پاکستانی‌ها نیز پافشاری شده است.

جنرال کلیف لند افزود که “در این نشست واضح شد که هراس افگنی مساله‌ای منطقه‌یی است و از این رو نه تنها افغانستان، بلکه پاکستان و در سطح کلان تر، به همکاری تمام جهان نیاز است.”

هزاره‌ها هدف اصلی

در پی رویداد خونین دوم اسد در دهمزنگ که به کشته شدن نزدیک به 90 تن و زخمی شدن بالاتر از 300 تن انجامید، داعش هشدار تازه‌ای به هزاره‌های شیعی فرستاد. انجام عملیات‌های بیشتر بر ضد این بخش جامعه افغانستان.

Burial day
آگاهان احتمال جنگ مذهبی در افغانستان را ضعیف می دانند.

ابوعمر خراسانی، یکی از فرماندهان گروه داعش به خبرگزاری رویترز گفته است شماری از افراد هزاره‌ بر ضد گروه داعش در سوریه می جنگند و در صورتی که این موضوع ادامه یابد، این قوم در افغانستان آماج حمله‌های بیشتر داعش قرار خواهند گرفت.

خراسانی افزوده است که “تا هنگامی که آنان به سوریه بروند و غلامی ایران را بکنند، بی‌تردید ما به انجام این حمله‌ها ادامه خواهیم داد.”

خطر جنگ مذهبی در افغانستان

گروه داعش در عراق و سوریه در استفاده از آجندای مذهبی- سیاسی، پیروز از آب در آمده است. این گروه، با متحد کردن شماری از قبیله‌های سنی مذهب در این دو کشور توانسته، پیروزهای در برابر حکومت‌های عراق و سوریه بدست آورد. هم اکنون این گروه بر بنیاد فلسفۀ سیاسی- نظامی اسلام سلفی که به اعمال قوانین سخت گیرانه از اسلام معروف است – آجندای نظامی شان را به پیش می‌برند.

Burial day
مراسم فاتحه خوانی شهیدان جنبش روشنایی در کابل

آگاهان در کابل باور دارند، داعش در افغانستان نیز این برنامه را به پیش خواهد برد. برخی از کارشناسان داخلی و خارجی به این باور هستند که افغانستان تجربۀ جنگ مذهبی را ندارد.  بیشتر جنگ‌های خونین که در تاریخ این کشور رخ داده، رنگ و بوی قومی- نژادی داشته تا مذهبی. بنابرین، اگر داعش در تلاش ایجاد شکاف‌های مذهبی در افغانستان باشد، این استراتژی شکست خواهد خورد.

800 سرباز آمریکایی به افغانستان می‌آیند

همزمان با این که دامنه جنگ در بخش‌های مختلف افغانستان گسترده شده، حمایت‌های جهان از جنگ در افغانستان نیز افزایش یافته است. در تازه ترین مورد، مقام‌های امریکایی اعلام کردند که 800 سرباز نیروهای هوایی این کشور در جریان تابستان همین سال، به افغانستان فرستاده خواهند شد. به گفتۀ این مقام‌ها، این سربازان در بخش فراهم آوری کمک‌های لوژیستیکی و خدمات پزشکی به سربازان افغان و خارجی کار خواهند کرد. با این حال، نظامیان امریکایی مشخص نکرده اند که این سربازان در مأموریت‌های جنگی و آموزشی هم شرکت می‌کنند یا نه؟

British army
قرار است 800 سرباز امریکایی در تابستان همین سال به افغانستان بیایند

این سربازان، بدنبال تغییر استراتژی امریکا در قبال افغانستان فرستاده خواهند شد. رییس جمهور اوباما پیش از نشست ناتو اعلام کرد که با توجه به اوضاع امنیتی افغانستان تصمیم آن‌ها این است که 8400 سرباز امریکایی در این کشور تا پایان سال 2017 باقی بمانند. در کنار آن، به فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان هم صلاحیت‌های بیشتری جنگی داده شده که شامل آماج قرار دادن طالبان با هواپیماهای جنگی می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *