کودتای نافرجام در دهلیز اروپا؛ آیا ترکیه اردوغان سرنوشت ناکامی خواهد داشت؟

توسطقیام نوری

تیر ۲۶, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

حوالی ساعت یک بامداد جمعه شب است. شماری از زره پوشان ارتش، دو گذرگاه مهم را در منطقۀ باسفورس، در قلب استانبول اشغال کرده اند. لحظه به لحظه، حضور نظامی پوشان در جاده های مختلف در شهرهای استانبول و انقره مرکز ترکیه، افزایش می باید. مردم، این نظامی پوشان را با ترس، نگرانی و دلهره می نگرند. سکوت عمیق استانبول و انقره را فراگرفته است.

ناگهان، جت های جنگی بر فراز آسمان شهر استانبول نمایان می شود. محل زندگی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بمباران می شود. همزمان با این هواپیماهای به سرقت برده شده از فرودگاه نظامی ترکیه، اداره امنیت ملی ترکیه را نیز بمباران می کند.

Military-tank
تانک های ارتش ترکیه در جاده های ترکیه

ارتشی های کودتاچی وارد تلویزیون دولتی ترکیه می شوند. یکی از گویندگان تلویزیون را مجبور می سازند که اعلامیه کودتاچیان را بخواند.

در بیان‌نامه‌ای شان چنین آمده که “برای تأمین امنیت، صلح، ثبات، نظم بر بنیاد قانون اساسی، آزادی و حقوق بشر، نیروهای نظامی ارتش ترکیه کنترول کامل کشور را بدست گرفته اند.”

publich-on-the-road
باشنده های استانبول جلو نظامیان را می گیرند

اما، اردوغان کجاست؟

ساعاتی پیش از بمباران محل بود و باش رجب طیب اردوغان در ترکیه، وی به یک سفر تفریحی به یکی از بخش های ترکیه رفته بود.

خبر بی نظمی شهرها به سرعت می پیچد و اردوغان تفریح را در شهر مارماریس ناتمام می گذارد و وارد استانبول می شود.

رییس جمهور ترکیه از طریق یکی از رسانه های غربی کودتاه را سخت محکوم می کند. از هوادارانش می خواهد، هرچه زودتر به جاده ها بریزند و در حمایت از دولت زیر فرمانش شعار سر بدهند.

public
هواداران رییس جمهور ترکیه به حمایت او به جاده ها ریخته اند

او در این سخنرانی کوتا به هوادارانش وعده کرده که به زودی کنترول همه چیز را بدست خواهد گرفت و این غایله پایان خواهد یافت.

درگیری های پراگنده

اما کودتا ارتشی ها سفید نبود. هنگام ورود رییس جمهور اردوغان به انقره، پولیس و نیروهای ویژۀ ارتش که هنوز با اردوغان وفاداراند، دست به کار می شوند. شماری از کودتاچیان را بازداشت می کنند. اما در درگیری ها میان پولیس و سربازان ویژه ارتش با کودتاچیان، دست کم 104 تن کشته می شوند. نیروهای وفادار به اردوغان تا هنوز نزدیک به 2850 تن را به اتهام حمایت از کودتا بازداشت کرده اند. بیش از 1440 تن زخمی شده اند.

man-on-the-road
در درگیری میان هواداران رجب طیب اردوغان و ارتش بیش از 104 تن کشته شدند

حمایت مردم

اما ظاهرن آنچه که در شکست این کودتا نقش تعیین کننده داشته، حضور هواداران رییس جمهور ادوغان در امکان عمومی بوده است.

بدنبال درخواست اردوغان هزاران تن از شهروندان استانبول و انقره به جاده ها ریختند. پرچم سرخ و سفید ترکیه را برافراشتند و سربازان ارتش را مجبور کردند تا تسلیم شوند.

عکس های که در روزنامه ها و شماری از شبکه های اجتماعی نشر شده، نشان می دهد که مردم عادی می کوشند، سربازان کودتاچی را یک به یک خلع سلاح کنند و روانه بازداشت‌گاه نمایند.

Military
شماری از کودتاچی های بازداشت شده

خیانت به ترکیه

رجب طیب اردغان، رییس جمهور ترکیه که در انتخابات سال گذشته توانست 52 درصد آراء را بدست آورد، در پی این ماجرا که خواب خیلی از ترک ها را برهم زد، در نشست خبریی حاضر شد.

او در این نشست خبری به رسانه ها و مردم ترکیه اعلام کرد که آنچه رخ داده، یک خیانت است و عاملان این کار بهای سنگین این کار شان را خواهند پرداخت.”

forces
یک کودتاچی اسیر

قصد ترور

رجب طیب اردوغان در این نشست خبری همچنان تأیید کرده که محل زندگی او به قصد کشتن اش بمباران شده بود. به گفته اردوغان “آنان می پنداشتند که من هنوز در خانه ام، برای همین، آنجا را بمباران کردند.”

Ordogan
هواداران رییس جهمور ترکیه

ادامه درگیری های پراکنده

رسانه های غربی که از محل رویداد گزارش می دهند، نوشته اند که هنوز درگیری های خورد و کوچک در برخی نقاط شهرهای انقره و استانبول جریان دارد. اما نخست وزیر ترکیه و سازمان استخباراتی این کشور اعلام کرده اند که کودتا شکست خورده و همه چیز زیر کنترول است. این  مقام های ترک گفته اند که به زودی ثبات به ترکیه بر می گردد.

Turkey-Coup
بیش از 700 تن از کودتاچی ها بازداشت شده اند

مسوول کودتا

رییس جمهور ترکیه در نشست خبریی که بدنبال این کودتا برگزار کرد، فتح الله گولن، یکی از رهبران مذهبی ترک را به انجام این کار متهم کرد. فتح الله گولن، از روحانیون پر نفوذ و مخالف دولت ترکیه است که در امریکا زندگی می کند. گفته می شود او نفوذ زیادی در ارتش و دستگاه های دولتی دیگر از جمله قوه قضاییه ترکیه دارد.

اما آقای گولن در گفتگو با خبرگزاری آلمان کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان را محکوم کرده است. او گفته که “حکومت باید از طریق یک انتخابات آزاد و عادلانه، بدست بیاید، نه با زور و اجبار.”

politician
فتح الله گولن، مسوول این کودتا معرفی شده است

واکنش افغان ها

ترکیه و افغانستان دارای 100 سال رابط دوستانه سیاسی و فرهنگی می باشد. این ارتباط در زمان شاه امان الله، بنیان گذاری شد.

همزمان با آن، شهروندان افغان و ترک نیز دارای ارتباط خوبی می باشند. ترک ها ده ها مکتب را در افغانستان تأسیس کرده اند. شماری از بیمارستان ها را تمویل و تجهیز می کنند و مهم تر از همه یکی از شریکان مهم ناتو برای بازسازی افغانستان پنداشته می شوند.

کاربران افغان در فیس بوک در ارتباط با کودتای ارتش ترکیه واکنش های متفاوتی داشته اند؛ از نفرین و توهین به اردوغان و حمایت از کودتاچیان تا حمایت از اردوغان و قهرمان سازی وی.

002

 

003

باورها بر این است که اگر این کودتا پیروز می شد، ترکیه در اوج تنش های سخت در خاورمیانه به سوی سرنوشتی نامعلومی حرکت می کرد؛ سرنوشتی که شاید بنیاد های ترکیه کنونی را که یکی از قدرت های تاثیر گذار آسیایی شمرده می شود، می لرزاند و سست می کرد.

terror-victimes
کودتای نظامی خواب شهروندان ترکیه را برهم زده است.

حتا گفته می شود، با آن که این کودتا شکست خورده اما هنوز اوضاع ترکیه آنچنان به سامان نیست و بعید به نظر می رسد که به این زودی ها ثبات کامل به ترکیه باز گردد.

تصفیه کاری های در ارتش ترکیه صورت خواهد گرفت اما آگاهان می گویند، ارتشی ها که به کودتا معتاد می باشند، به این زودی ها اصلاح نخواهند شد و همین مساله آینده ترکیه اردوغان را تهدید می کند.

Public-march
خوشی هواداران رییس جمهور اردوغان پس از شکست کودتا

پیشینه ی کودتاهای نظامی در ترکیه

کودتای نخست: 27 ماه می سال  1960 میلادی

رییس جمهور، نخست وزیر و شماری از مقام های بلند پایه دیگر بازداشت شدند و به جرم خیانت و دیگر تخلف کاری ها محاکمه شدند.

کودتای دوم: 12 مارچ سال 1971 میلادی

رکود شدید اقتصادی به ناآرامی های گسترده در ترکیه منجر شد. ارتش زیر نام تأمین نظم سرکار آمد.

کودتای سوم: 12 سپتمبر سال 1980 میلادی

درگیری ها میان گروه های چپ و راست منجر به کودتای دیگر ارتش در ترکیه شد. هزاران تن بازداشت شدند و شمار زیادی آن ها اعدام گردیدند.

کودتای چهارم: 28 فبروری سال 1997 میلادی

بدنبال به قدرت رسیدن حزب اسلام گرای رفاه، ارتش ترکیه توصیه های را به این حزب نمود. حزب حاکم به جز پذیرفتن چارۀ دیگری نداشت و سرانجام رییس جمهور و نخست وزیر وقت استعفا نمودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *