رییس جمهور افغانستان: روابط ما با پاکستان بد نشده بلکه واضح شده است

رییس جمهور افغانستان در دومین کنفرانس خبری اش پس از نشست ورساو در دو روز گذشته، اظهارات جدی در باره پاکستان و نقش آن کشور در مصالحه افغانستان داشت.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان که در کنفرانس مشترک خبری با اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در ارگ ریاست جمهوری سخن می گفت، تصریح کرد که از زمان آغاز به کارش به عنوان رییس جمهور افغانستان، با وضاحت به پاکستانی ها گفته است که این کشور جنگ اعلام ناشده یی را علیه افغانستان رهبری می کند؛ مساله‌ای که پاکستانی ها را نیز شگفت‌ زده نساخته بود.

Carter
وزیر دفاع امریکا بر ادامه کمک ایالات متحده برای افغانستان تاکید کرد

آقای غنی تاکید کرد که ” تمام تلاش های ما برای تأمین صلح در افغانستان رد شد. گروه های شورشی می خواستند افغانستان را به تباهی بکشند. آنان برای تأمین صلح در افغانستان هیچ برنامه ای نداشتند.”

تصمیم مهم پاکستان

رییس جمهور افغانستان اما در این نشست خبری گفت که با وضاحت با پاکستان در باره مصالحه در افغانستان سخن گفته است. به گفتۀ آقای غنی، تعهد امضاء شده ی وجود دارد که پاکستان برای امنیت افغانستان همکاری می کند. اما او گفت که “پاکستان با یک تصمیم خیلی مهم رو به رو است. از این رو، ما منتظر هستیم که این کشور تصمیم درست را در قبال تعهدات اش بگیرد.”

محمد اشرف غنی در باره تنش های اخیر میان کابل- اسلام آباد روشن تر سخن گفت و تاکید کرد که روابط میان افغانستان و پاکستان خراب نشده، بلکه به گفته او، در مقایسه با گذشته، “واضح شده است.”

Pak and afghan leaders
رییس جمهور غنی می گوید، پاکستان به تعهداتش برای تامین صلح عمل کند

فساد خطر همسان با تروریزم

محمد اشرف غنی در بخشی دیگری از سخنان امروزش در این نشست مشترک خبری با وزیر دفاع امریکا، بر مبارزه با فساد اداری در دستگاه زیر فرمانش تأکید کرد.

به باور رییس جمهور افغانستان فساد اداری تهدید مساوی با تروریزم در افغانستان می باشد. آقای غنی در این باره گفت که “از این رو، ما بر بنیاد قانون، مبارزۀ سراسری را برای فساد زدایی انجام می دهیم تا این گونه افغانستان آینده ی درخشان تری در پیش داشته باشد.”

bribery
رییس جمهور غنی از مبارزه سیستماتیک بر ضد فساد سخن زد

تروریزم بلای جان پاکستان

در همین حال اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا نیز در باره پاکستان سخن گفت. آقای کارتر که در نشست خبری مشترک با رییس جمهور افغانستان در کابل سخن می زد، در پاسخ به پرسشی در باره امنیت منطقه ای گفت که  تروریزم پیش از آن که افغانستان یا کشور دیگری را در منطقه ویران کند، بلای جان پاکستان است.

به گفتۀ آقای کارتر ” تروریزم، پیش از هر کسی دیگر، خود پاکستان را تهدید می کند. ما، از سال ها به این سو با پاکستانی ها برای خشکاندن ریشه های تروریزم کار کرده ایم.”

Afghan taliban
طالبان، به گفتۀ رییس جمهور غنی، هیچ برنامۀ برای آینده افغانستان ندارند.

با افغانستان هستیم

وزیر دفاع امریکا در نشست خبری مشترک با رییس جمهور غنی در کابل از تعهد بلند مدت واشنگتن برای افغانستان نیز سخن گفت.

آقای کارتر سه دلیل اصلی را برای سفر خود به افغانستان برشمرد و گفت که ” افزایش صلاحیت های نظامی جنرال نیکولسن، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، تعهد مالی و نظامی ایالات متحد امریکا به افغانستان و حضور موثر تر نیروهای امریکایی در افغانستان در امر مبارزه با تروریزم” شامل این سه برنامه ای اساسی سفر او می باشد.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال رییس جمهور افغانستان را شریک مقتدر آمریکا در حوزه مبارزه با تروریزم خواند و گفت که ایالات متحده در این راستا با دولت و مردم افغانستان تا پایان مأموریت خواهد ایستاد.

او اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی را نیز رد کرد و گفت که داکتر عبدالله و داکتر غنی، قوت این حکومت را با اتحاد شان حفظ کرده اند و برای آوردن اصلاحات لازم نیز تلاش می کنند.

US-senate
سفر غیرمنتظرۀ اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا به افغانستان

شرکت امریکایی ها در نبرد

همزمان با مشخص شدن میزان حضور سربازان خارجی در افغانستان، این نظامیان صلاحیت های بیشتری برای مبارزه با شورشیان طالب بدست آورده اند.

جنرال ریچارد نیکولسن، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان در صحبتی با رسانه ها در کابل گفته که باراک اوباما به سربازان امریکایی در افغانستان تمام آن قابلیت ها را سپرده که با آن سربازان امریکایی بتوانند نقش تهاجمی جدی تری داشته باشند.

آقای نیکولسن افزوده است که “هرچند سربازان امریکایی در جنگ سهم نخواهند گرفت، اما اگر نیروهای افغان عملیات تهاجمی انجام می دهند، ما این سربازان را در چنین ماموریت ها حمایت می کنیم. پیشتر، ما سربازان افغان را تنها در حالت دفاعی حمایت می کردیم، اما حالا این مساله فرق می کند.”

foreign-troops
سربازان امریکایی از این پس سربازان افغان را در عملیات های نظامی بیشتر کمک می کند

به باور این جنرال امریکایی این استراتژیک “سربازان افغان را قادر می سازد تا ابتکار عمل را علیه دشمن شان داشته باشند. در حالی که قبلن ما تنها از شکست این نیروها جلوگیری می کردیم، اما حالا کمک می کنیم تا آنان پیشروی داشته باشند.”

به گفتۀ جنرال نیکولسن پس از این سربازان امریکایی اجازه عملیات های هوایی را علیه مواضع طالب دارند.

این فرمانده آمریکایی گفته است که استراتژی این بود که در دو سال اخیر تنها هنگامی به داد سربازان افغان بشتابند که آنان در معرض یک شکست استراتژیک قرار داشته باشند. در عین حال، در صورتی که سربازان نیروهای ناتو به صورت مستقیم مورد تهدید قرار می گرفتند، آنان می توانستد وارد عمل شوند.

همزمان با این، رییس جمهور افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری گفت که کشورش برنامۀ منظم روی دست دارد تا هوانیروی خود را در سه سال آینده خودکفا سازد. او تاکید کرده که هم اکنون هم به یمن افزایش عملیات های هوایی ارتش، تلفات نیروهای امنیتی افغان به شدت کاهش یافته است.

communicating
حمایت هوایی نیروهای ائتلاف از سربازان افغانستان بیشتر می شود

20 هزار کشته

علاوه بر تحولات اخیر در عرصه نظامی و مبارزه با شورشیان، فرمانده ناتو در افغانستان اعلام کرده که سربازان افغان در سال روان میلادی در نبرد سنگین با طالبان قرار داشته اند؛ نبردی که به کشته شدن دست کم 20 هزار سرباز ارتش افغانستان انجامیده است. اما، به گفتۀ جنرالان امریکایی، ارتش افغانستان در مقایسه با سال گذشته بهتر عمل می کند و عملیات های نظامی بیشتری را راه اندازی می نماید.

پیشتر، رییس جمهور غنی در نشست خبریی در کابل گفته که از میان 352 هزار سرباز در تشکیل نیروهای امنیتی، هیچ یک شان خانه نشین نخواهند شد چرا که به گفته او، افغانستان جهان را قناعت داده که این شمار نیروها را تا سه سال آینده به گونۀ همه جانبه تمویل کنند.

USA-arny
یک سرباز امریکایی در یکی از عملیات های نظامی

تغییر استراتژی و حضور داعش در شمال

جنرال نیکولسن، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان گفته که حالا استراتژی جنگی متفاوتی در بخش های جنوب افغانستان پیاده می شود.

شاید این کار به این دلیل انجام می شود که طالبان در بخش های جنوبی به ویژه ولایت هلمند، حمله های سنگین را انجام دادند و نیروهای امنیتی را در این بخش ها زیر فشار شدید گرفتند.

این راهبرد اما باعث شده که نیروهای امنیتی با همکاری سربازان حمایت قاطع شماری از حمله های بزرگ طالبان را در ولایت های کندهار، ارزگان و هلمند شکست دهند.

اما، در جریان تغییر استراتژی جنگی در جنبو افغانستان، زمزمه های حضور داعش در شمال هم به گوش رسید.

یک فرمانده پولیس محلی به خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری رسمی دولتی چین گفته که جنگجویان سیاه پوش با برافراشتن پرچم های گروه تروریستی داعش در بدخشان دیده شده اند.

Daesh
حافظ سعید، رهبر پیشین داعش در افغانستان

به گفتۀ این فرمانده که نامش گرفته نشده، این جنگجویان هم اکنون در ولسوالی های جرم و خوستک ولایت بدخشان حضور دارند. به گفتۀ این فرمانده، این جنگجویان مردمان محل را مجبور می سازند که با این گروه یکجا شوند. این نخستین بار است که از حضور داعش در بدخشان افغانستان خبرهای به رسانه ها درز می کند.

داعش، بیشتر در ولایت های شرقی این کشور از جمله ننگرهار، کنر و نورستان حضور دارند. ننگرهار، مرکز این گروه پنداشته می شود. بر بنیاد آمار غیر رسمی حدود  4 هزار جنگجوی داعش در افغانستان حضور دارند و احتمال افزایش جنگجویان این گروه در افغانستان وجود دارد.

افغانستان در نشست وارساو، تعهدات دل گرم کننده یی جهان را بدست آورد. پنج میلیارد دالر بودجه سالانه به ارتش تا سال 2020 و ادامۀ ماموریت قاطع ناتو تا پایان سال 2017 میلادی از جمله این تعهدات است.

US-Drone
بیشترین عملیات های هوایی در افغانستان با هواپیماهای بی سرنشین انجام می شود

اما اینک به نظر می رسد، چشم انداز امنیتی افغانستان وارد مرحلۀ تازه‌ای می شود. محمد اشرف غنی رییس جمهور از داعش به عنوان یک خطر جدی برای ثبات افغانستان و منطقه یاد کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *