جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
15 بازدید

آسان خدمت؛ فصل جدید خدمات رسانی دولتی حکومت افغانستان

خواندن 8 دقیقه
1
(1)

تفاهم نامه همکاری میان افغانستان و آذربایجان در باره راه اندازی و کمک های فنی به مرکز آسان خدمت افغانستان امروز در کابل امضاء شد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان و انام کریموف رئیس مرکز خدمات عامه و اجتماعی آذربائیجان تفاهمنامه همکاری” آسان خدمت” را در ارگ ریاست جمهوری امضاء کردند.

وزیر مالیه افغانستان پس از امضای این تفاهم نامه گفت که برنامه آسان خدمت برای ایجاد تسهیلات، شفافیت، مبارزه با فساد و عرضه خدمات عمومی تغییرات مثبت قابل توجهی را به وجود خواهد آورد.

Contract
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان و انام کریموف رئیس مرکز خدمات عامه و اجتماعی آذربایجان حین امضای تفاهم نامه آسان خدمت

برنامه آسان خدمت

مرکز آسان خدمت اخیرا در افغانستان ایجاد شده و فعالیت عملی آن در آینده نزدیک در کابل آغاز خواهد شد. این مرکز زمینه دسترسی شهروندان افغان به خدمات بیست و یگانه را که اکثرا همه روزه با آن درگیر می باشند، آسان می سازد.

مرکز آسان خدمت از جمهوری آذربایجان الگوبرداری شده و نمونه ای موفق از جریان خدمات رسانی به شهروندان در آن کشور می باشد.

Eklil
در برنامه امروز که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، شماری از شخصیت های بلندپایه افغان نیز شرکت کرده بودند

بر اساس آنچه که وزارت مالیه افغانستان ارائه نموده، فعالیت های اولیه برای ساخت این مرکز در آغاز سال خورشیدی جاری شروع شده و بودجه آن نیز شامل بودجه ملی افغانستان در سال جاری می باشد.

ساخت و ساز مقر اصلی این مرکز ادامه دارد و قرار است که در چهار نقطه شهر کابل مراکز شهری مرکز آسان خدمت برای خدمات رسانی به شهروندان آغاز به کار نماید.

Eklil-Speech
وزیر مالیه افغانستان بنیانگذار طرح آسان خدمت در این کشور می باشد

آذربایجان الگوی مناسب

وزارت مالیه افغانستان ابتکار آسان خدمت را از طرح مشابه که در آذربایجان حدود چهار سال قبل راه اندازی شده است، اقتباس نموده و قرار است که آذری ها همکاران فنی ایجاد و راه اندازی آسان خدمت افغانی باشند.

ابتکار آسان خدمت که مخفف “شبکه خدمات و ارزیابی آذربایجان” است برای اولین بار در ماه دسامبر سال 2012 در باکو به عنوان یک پروژه زیربنایی اما آزمایشی آغاز به کار کرد.

asan services
یکی از مراکز آسان خدمت در آذربایجان

ویژگی اصلی این مرکز در ارائه خدمات به عنوان یک بسته تحت یک چتر و یا در یک ساختمان می باشد که به آن “فروشگاه یک توقف” می گویند. این مرکز چندین اداره حکومتی را که خدمات اساسی اما ضروری نظیر صدور پاسپورت، جواز کار و یا تمدید مدارک تحصیلی را ارائه می کنند، برای هر شهروند در یک ساختمان، فراهم می سازد.

این مراکز با استقبال گسترده عمومی در پایتخت آذربایجان روبرو شده است. یکی از دلایل استقبال مردم از خدمات مرکز خدمات رسانی آسان، کاهش بروکراسی در عرضه این خدمات بوده و در عین حال، شهروندان بدون این که با مانعی روبرو شوند و بابت دریافت خدمات آسان رشوه پرداخت نمایند، از خدمات آسان خدمت بهره می جستند.

asan services
نمای از یکی از مراکز آسان خدمت که زمینه ساز شفافیت در خدمات رسانی دولتی در آذربایجان شده است

در سه سال گذشته که از آغاز فعالیت آسان خدمت در آذربایجان می گذرد، این مراکز توانسته است برای حدود سه میلیون تن خدمات رسانی. در همین حال، سال گذشته دولت آذربایجان اعلام کرد که این میزان شهروندان از مراکز آسان خدمت که در شهرها مستقرند و یا به صورت سیار فعال می باشند، بهره برده اند.

asan services
حدود سه هزار تن آذربایجانی در برنامه های آسان خدمت به صورت داوطلب کار می کنند. یکی از موفقیت های آسان خدمت جذب نیروهای جوان داوطلب کار در این مراکز در آذربایجان بوده است

دولت آذربایجان در نظرسنجی های که انجام داده، اعلام داشته  که 98 درصد مشتریان از خدمات آسان خدمت و نوع عرضه این خدمات رضایت داشته اند. به همین جهت، استقبال عمومی گسترده از آسان خدمت در آذربایجان وجود دارد و این موضوع سبب شده که حتی رسانه های غربی نیز برنامه آسان خدمت را به عنوان یک برنامه موفق در راستای زدودن فساد و کاهش شکاف میان شهروندان و دولت عنوان نمایند.

asan services
یکی از مشتریان آسان خدمت

دولت آذربایجان در عین اعلام کرده که نوع فعالیت آسان خدمت بر اساس مشارکت بخش خصوصی و دولتی بنا شده است. بر این اساس، ده وزارت خانه آذربایجانی با عرضه بیش از 30 گروه خدمات و 25 نوع خدمات خصوصی در قالب برنامه آسان خدمت در این کشور فعال اند. این خدمات در زیر یک سقف ارائه می شود.

asan services
آماری که از سوی این برنامه در باره میزان خدمات رسانی آن نشر شده است

خدمات آسان خدمت به گونه های مختلف انجام می شود. ابتکارات جدید بزرگترین ویژگی آسان خدمت است که تسهیلات گسترده را برای مشتریان این خدمات فراهم می سازد. در قالب برنامه آسان خدمت، مشتریان زمینه خدمات فردی، شکایت از طریق اسکایپ و طی مراحل کاری های اداری به صورت الکترونیک را دارا می باشند. در عین حال آسان خدمت خدمات رایگان اطلاع رسانی در باره فعالیت های خود را از طریق 108 مرکز تلفنی رایگان یا کال سنتر ارائه می کند.

asan services
نمای از مشارکت در خدمات رسانی آسان خدمت

آسان خدمت در آذربایجان علاوه بر این که از طریق مراکز آسان انجام می شود، به صورت سیار نیز صورت می گیرد. خدمات آسان سیار به صورت درون-منطقه ای و درون-شهری انجام می شود. در این نوع خدمات رسانی، موترهای کلان مسافربری با تکنولوژی و نیروی انسانی آسان خدمت مجهز بوده و در درون شهر ها و روستا در گردش می باشند و در صورتی که مشتری نیازمند این خدمات باشد، به صورت حرفه ای از خدمات در حال گشت آسان خدمت نیز بهره مند می شود.

 

asan services
نمای از سه نوع خدمات رسانی آسان خدمت در آذربایجان

بر اساس آمار رسمی که از سوی دولت آذربایجان منشتر شده، از زمانی که خدمات سیار آسان خدمت در این کشور آغاز به کار کرده است، بیش از یک صد هزار تن از آن بهره مند شده اند.

asan services
موترهای بس آسان خدمت که خدمات سیار را برای مشتریان خود ارائه می کنند

آسان خدمت افغانی

آسان خدمت فعالیت پنج وزارت را زیر یک سقف، بدون پیچیدگی های اداری زمانبر  به صورت ساده و همه شمول ارائه می کند.

asan services

مدل برنامه آسان خدمت بر اساس مشارکت دولتی-خصوصی طراحی شده و در آن هر دو بخش به صورت جدی می توانند با هم کار کنند.

asan services

در برنامه آسان خدمت همه خدمات برای مشتری که شهروندان افغانستان و خارجی می باشد در یک مکان اداری ارائه می شود و نیاز نیست که برای هر یک در ادارات مختلف سرگردان بود.

asan services

آسان خدمت به عنوان یک برنامه یک دفتر مرکزی دارد که در کابل سیتی سنتر در منطقه شهر نو واقع می باشد و به صورت مدرن و با استندردهای کاری آذربایجان طراحی و ساخته شده است.

asan services

برنامه آسان خدمت در کابل در چهار نقطه شهر که بتواند برای شهروندان بخش غرب، شمال، شرق و جنوب کابل خدمات رسانی نماید، دفاتر شهری خود را فعال خواهد ساخت.

asan services

مرحله بعدی آسان خدمت، ایجاد دفاتر مرکزی در پنج ولایت بزرگ که کلان شهرهای افغانستان عنوان می شود، باز خواهد شد.

asan services

مرحله آخر این برنامه، گسترش آن به سراسر افغانستان است و در این مرحله دفاتر آسان خدمت در هر ولایت افغانستان آغاز به کار خواهد کرد.

asan services

از برنامه تا اداره مستقل

مسولان در برنامه آسان خدمت در افغانستان اما می گویند که آنان برای این که این برنامه را موفق سازند، نیاز به موارد متعدد از جمله تعهد و همکاری نهادهای دولتی افغانستان دارند. در عین حال این مسولان خواهان تعدیل در قوانین موجود و ایجاد قوانین جدید بر اساس نیازمندی های برنامه آسان خدمت، ساده سازی نظام اداری افغانستان دست کم در حوزه های کاری آسان خدمت و اختصاص منابع کافی برای تبدیل این برنامه به یک اداره مستقل با بودجه مورد نیاز می باشند.

از آن جایی که آسان خدمت در آذربایجان و گرجستان به عنوان یک پدیده در عرصه خدمات رسانی عمومی و در راستای اعتمادسازی میان شهروندان و دولت های آن کشورها مطرح شده است، تطبیق آن در افغانستان نیز آسان تر ارزیابی گردیده.

برخی از آگاهان به این باورند که ویژگی های مشابه و اشتراکات فرهنگی میان افغانستان و آذربایجان می تواند زمینه انتقال این تجربه جدید به افغانستان و عملیاتی سازی آن را با توجه به فرهنگ و سنتی های افغانی، آسان تر نماید.

علی شیر شهیر، نصیر فیضی و پریوش گوهری همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان