نشست وارساو؛ اظهارات رییس جمهور غنی پاکستان را خشم‌گین کرد

سران حکومت وحدت ملی افغانستان در نشست ناتو در وارساو، در کنار جذب کمک های جهانی برای نیروهای امنیتی افغانستان، ظاهرن، از مخالفان سیاسی منطقه یی شان هم زهر چشم گرفتند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، در بیانیه‌‌اش  برای نشست وارساو، نوشته که صلح در افغانستان از این رو تأمین نمی شود که  پاکستان میان تروریست های خوب و بد تفاوت قایل است.

آقای غنی گفته است که” ابتکارات منطقه یی ما با همسایه های ما دارد به پیشرفت های چشم گیر نایل می شود. اما، پاکستان از این همکاری مستثنا است. در حالی که یک تعهد چهارجانبه برای روند صلح وجود دارد، هنوز تفاوت خطرناکی میان تروریست های بد و خوب در نزد پاکستانی ها در عمل موجود است. مشکل کلیدی میان دولت های همسایۀ ما عدم موجودیت قواعد بازی مشترک است و از این رو ما دنبال حمایت منطقه یی و جهانی برای ایجاد این قواعد بازی هستیم که ما را برای رسیدن به صلح آرامش جمعی با هم گره می‌زند.”

قرار بود رییس جمهور غنی این بیانیه اش را در پایان نشست بخواند، اما شاه حسین مرتضوی، از معاونان سخنگوی رییس جمهور در فیس بوکش نوشته که” به علت همزمان بودن وقت ملاقات با نخست وزیر بریتانیا با زمان خوانش بیانیه، رییس جمهور غنی از خوانش بیانیه‌اش منصرف شد.”

NUG pres
رییس جمهور غنی پاکستان را به نارامی افغانستان متهم کرد

با توجه به این که پیش از کنفرانس ورساو مشاور امنیت ملی افغانستان اظهارات صریح در باره نقش مخرب پاکستان در وضعیت کنونی افغانستان داشت، به نظر می رسد رییس جمهور و رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان در کنفرانس ورساو نیز در تلاش بوده اند تا در سطح بین المللی بتوانند بر پاکستان به عنوان یکی از منابع عمده ناآرامی های افغانستان فشار مضاعف وارد نمایند.

رییس جمهور افغانستان ضمن تاکید بر انزوای عوامل خارجی ناآرامی های افغانستان، تاکید کرده است که گروه های هراس افگن موجود در منطقه، امنیت جهانی را برهم خواهد زد و از این رو، تلاش می کند، حمایت جهانی را برای منحل ساختن این گروه ها بدست آورد. محمد اشرف غنی گفته است که ” صلح اولویت ملی ماست. رسیدن به صلح اما نیاز به شناختن نفس جنگی دارد که بر ما تحمیل شده است. این جنگ چندین بعدی است؛ از القاعده و داعش گرفته تا گروه های تروریستی آسیای مرکزی، چینایی، روس تباران و گروه های که از سوی پاکستان تروریست خطاب می شوند و طالبان افغان. برای این که این گروه ها تهدیدی به امنیت منطقه و جامعه اسلامی و کل جهان فراهم می کند، ما تلاش های زیادی انجام دادیم تا همکاری منطقه یی و جامعه اسلامی را برای شکست این گروه ها بدست بیاوریم.”

Ashraf and obama
دیدار رییس جمهور غنی با باراک اوباما در حاشیه نشست وارساو

رییس جمهور غنی در حالی پاکستان را در حمایت از گروه های تروریستی فعال در افغانستان متهم می سازد که چندی پیش در دو حملۀ انتحاری در منطقه کمپنی شهر کابل، دست کم 30 تن از فارغان اکادمی پولیس افغانستان کشته شدند و بیش از 50 تن دیگر شان زخمی شدند.

واکنش تند

اما، گفته های رییس جمهور افغانستان، حکومت پاکستان را خشم گین ساخته است.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در خبرنامه‌ای به رسانه های این کشور نوشته که از این گفته های رییس جمهور غنی سخت ناامید شده است. در این بیانیه آمده است که ” این خیلی تأسف برانگیز است که رهبران افغانستان به گونۀ پیوسته بر ضد پاکستان حرف های خصومت آمیز می زنند و پاکستان را مسوول تمام ناکامی های افغانستان قلمداد می کند.”

در خبرنامه همچنان آمده که پاکستان هنوز می خواهد، برای تأمین صلح در افغانستان کمک نماید و تصریح شده که” از آنجا که ما منافع کلان در امنیت افغانستان داریم، پاکستان به تلاش هایش برای تأمین امنیت در افغانستان ادامه خواهد داد.”

warsaw conf
وزارت خارجه پاکستان اظهارات رییس جمهور غنی را رد کرد

هرچند، پاکستانی ها پیوسته گفته اند که آنان علیه تمام گروه های که مشغول فعالیت های تروریستی در افغانستان هستند، آستین بالا زده، اما بیشترین پناهگاه های چنین هراس افگنان در خاک پاکستان است. از کشته شدن اسامه بن لادن گرفته تا مرگ مرموز ملا عمر تا کشته شدن ملا اختر منصور و پیام عیدی ملا هیبت الله آخند، که گفته شد از پاکستان فرستاده شده، همه و همه دال بر این است که همه آن گروه های که عاشق ویرانی افغانستان هستند، در آغوش گرم پاکستان پرورش و نگه داری می شوند.

حتا، همین یکی- دو روز پیش، سناتور جان مک کین، گفته که پاکستان نباید به شبکۀ حقانی پناه گاه فراهم کند. شبکۀ حقانی از شاخه های نظامی گروه طالبان پنداشته می شود و بر اساس گزارش های امنیتی افغانستان این گروه بیشترین فعالیت های تروریستی را  در کلان شهرهای افغانستان دارد.

Afg Taliban
شماری از سران طالبان افغان در پاکستان کشته شده اند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *