راه آهن غربی؛ پروژه راه آهن هرات-خواف آغاز به کار کرد

مقام های کنسولگری ایران در ولایت هرات از آغاز به کار راه آهن هرات – خواف خبر داده اند. محمود افخمی رشیدی، سر کنسول ایران در ولایت هرات گفته است که کار این راه آهن با هزینه‌ی 200 میلیون دالر که توسط ایران تمویل می شود، آغاز گردیده است.

این مقام کنسولگری ایران گفته است که هیاتی ایرانی در زمینه آغاز به کار دوباره این پروژه اخیرا از هرات بازدید کرده و این ابتکار را برای دو کشور پرمنفعت خوانده است.
پروژه راه آهن هرات – خواف حدود ۱۴۲ کیلومتر طول دارد که ۶۰ کیلومتر آن در داخل افغانستان ساخته می شود و ۸۰ کیلومتر دیگر آن در خاک ایران موقعیت دارد.

Railways
نمای از ساخت و ساز پروژه راه آهن هرات – خواف

منافع مشترک
راه آهن هرات – خواف یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک ایران و افغانستان است. آغاز به کار این راه آهن می‌تواند در افزایش جذب بارهای ترانزیتی و ارتباط با آب‌های آزاد و اروپا موثر باشد و با توجه به موقعیت ویژه افغانستان، بهره‌برداری از این راه‌آهن، در افزایش امنیت منطقه نیز تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

این راه‌آهن، در بخش ایران از راه‌آهن سنگان- تربت حیدریه، در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب‌شرقی این منطقه در ایران ادامه می‌یابد.
به گفته‌ی مقام های وزارت فواید عامه افغانستان این خط پس از ورود به خاک افغانستان از راه غوریان به زنده‌جان و از آن‌جا تا نزدیکی‌های فرودگاه هرات و تا جاده هرات- کابل امتداد می‌یابد.

با این وجود هیات اعزامی ایرانی در دیداری که در ماه گذشته با مقام های ولایت هرات داشته، اعلام نموده که کارهای این راه آهن در داخل ایران در حال تکمیل شدن است. محمدرضا پهلوان‌نژاد فرماندار شهرستان خواف که ریاست این هیئت را به عهده داشته تصریح کرده که 80 کیلومتر از راه آهن هرات – خواف در خاک ایران در حال رسیدن به مراحل پایانی ساخت خود است.

leaders
والی ولایت هرات در جریان دیدار با هیئت ایرانی

 

با این حال مقام های افغانستان از تکمیل این پروژه در داخل ایران استقبال کرده است. محمد آصف رحیمی، والی هرات گفته است که آغاز به کار مجدد این پروژه یکی از حسن نیت های دولت مردان افغانستان و ایران بوده که این پروژه دوباره کلید خورده است.

انتظار طولانی
کار راه آهن هرات – خواف در سال 2007 میلادی شروع شده بود و قرار بود که در سال 2008 به بهره برداری سپرده شود. اما به دلایل گوناگون این پروژه تکمیل نشده و به تعویق افتاد.
این راه آهن، دارای چهار قطعه است که کار ساخت سه قطعه آن، به دوش ایران و یک قطعه دیگر آن بر عهده افغانستان می باشد.

براساس تفاهم‌نامه سال ۱۳۸۵ میان ایران و افغانستان، دو قطعه این راه آهن در داخل ایران و با هزینه دولت آن کشور ساخته می‌شود، سپس دو قطعه دیگر در خاک افغانستان ساخته خواهد شد که از این میان، یک قطعه توسط کمک‌های بدون بازگشت ایران برای افغانستان و یک قطعه دیگر نیز با بودجه دولت افغانستان و یا کمک‌های کشور‌های دیگر به افغانستان، ایجاد می‌شود.

با این حال قطعه چهارم ۵۲ کیلومتری راه‌آهن هرات- خواف که از غوریان تا شهر هرات امتداد پیدا می‌کند، به دوش دولت افغانستان است.

project
در دیدار هیئت ایرانی از هرات در زمینه آغاز مجدد کار این پروژه گفتگو شده است

وعده ترکمنستان
با اکمال پروژه راه آهن هرات – خواف، افغانستان از طریق شبکه راه آهن سراسری ایران، به شبکه راه آهن ترکیه – اروپا و بندرهای ایرانی خلیج فارس راه می یابد.
با این و جود ترکمنستان همسایه شمال غربی افغانستان نیز وعده کرده بود در صورتی که راه آهن هرات – خواف تا شهر هرات امتداد یابد، این کشور حاضر است راه آهن خود را که تا شهرک مرزی تورغندی در شمال هرات رسیده است، به راه آهن ساخته شده ایران وصل کند.

اما به دلیل توقف این پروژه در سال های گذشته، ترکمنستان اکنون راه آهن ترکمنستان – آقینه را برای افغانستان می سازد.
این پروژه در سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به ازبکستان با قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان، مطرح شده است. در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان انجام شد، رییس جمهور ترکمنستان از رییس جمهور غنی دعوت کرده است که در ماه‌های آینده به ترکمنستان سفر کند و ضمن افتتاح راه آهن آقینه، تاجران دو کشور نیز در مورد گسترش مناسبات تجارتی گفتگو کنند.

railways project
مسیر در حال ساخت و ساز راه آهن هرات – خواف

پروژه راه آهن ترکمنستان – آقینه از ترکمنستان شروع و به بندر آقینه ولایت فاریاب وصل می‌شود. این راه آهن، پس از یک سال از بهره برداری خود، قرار است به جوزجان، بلخ، کندز و تاجیکستان هم امتداد یابد.

چالش ها

بشترین پروژه های زیربنایی افغانستان بخاطر چالش‌های امنیتی سالها به تعویق افتاده است. پروژه راه آهن هرات- خواف نیز از این امر استثنا نیست. درسال 2007 یکی از انجنیران ایرانی این پروژه از سوی افراد مسلح ناشناس در پنجاه کیلومتری غرب ولسوالی غوریان هرات ربوده شد.

با این وجود حکومت افغانستان اما تلاش دارد که چنین پروژه ها را از دست ندهد و آن را عملی کند.

استملاک زمین هایی که در مسیر احداث این راه آهنآهن قرار دارد، از چالش‌های دیگر فراروی اجرای این پروژه است.به گفته مقام های ولایت هرات، مردم حاضر شده اند زمین ها و خانه های خود را که در مسیر احداث این پروژه قرار دارد، در اختیار اجرا کنندگان دولت افغانستان قرار دهد، اما تاکنون پولی بابت تخلیه املاک شان دریافت نکرده اند.

Khawaf project
راه آهن هرات-خواف از سال 2007 میلادی آغاز به کار کرده است و تا کنون به بهره برداری نرسیده

مقام های محلی ولایت هرات از دولت مرکزی افغانستان خواسته است تا در زمینه تادیه پول استملاک زمین های مردم تلاش بیشتر کنند تا در روند اجرای این پروژه توقفی ایجاد نشود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *