تعهد ناتو در وارساو؛ افغانستان تنها نیست

نشست مهم امنیتی – نظامی ناتو در واساو، مرکز پولند پایان یافت. در این نشست  متحدان ناتو برای ادامه تعهد شان به افغانستان گرد آمده بودند.

دبیر کل ناتو، در نشست خبریی در وارساو، از تعهدات روشن هم پیمانان ناتو به افغانستان پرده برداشت.

به گفتۀ این دیپلمات بلندپایۀ اروپایی، اعضای ناتو تعهداتی از دست به افغانستان کردند:

:” نخست، ما تعهد کردیم که مآموریت قاطع ناتو را فراتر از سال دوهزار و شانزده ادامه دهیم. دوم، ما تعهدات قاطع برای تمویل نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 میلادی بدست آوردیم. و سوم، ما یک بار دیگر مشارکت سیاسی و همکاری عملی خود را با افغانستان تجدید کردیم. پیام ما خیلی روشن است؛ افغانستان تنها نیست؛ و برای تعهد دراز مدت متعهد هستیم.”

جینس استولتینبرگ، دبیر کل ناتو افزوده که ناتو تا پایان سال 2020 میلادی سالانه 5 میلیارد دالر را به افغانستان فراهم خواهد کرد. این کمک ها برای نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود. بخش بزرگ از این کمک ها را ایالات متحده امریکا می‌پردازد.

با این همه، دبیر کل ناتو تصریح کرده که افغانستان هنوز با چالش های جدی امنیتی رو به رو است. طالبان نیرومند شده و داعش نیز یک خطر جدی را برای این کشور فراهم کرده است.

Warsaw

:” نیروهای امنیتی افغانستان حالا برای تأمین امنیت تمام کشور شان مسوول هستند. آنان از مردم شان با تعهد و شجاعت دفاع می کنند. ولی، ما به آموزش، مشورت و کمک به آنان ادامه می دهیم. با این حال، افغانستان هنوز با بی ثباتی جدی رو به رو است و تداوم کمک های مالی، نظامی و سیاسی مان از این کشور، خیلی مهم است.”

آقای استولتینبرگ از تعهدات جدی سران حکومت وحدت ملی نیز سخن زد و گفت که آنان برای آوردن اصلاحات اداری، مبارزه با فساد و حکومت داری خوب به گونۀ جدی متعهد استند. ولی، او پافشاری کرد که افغانستان هنوز با مشکلات حل ناشده دست به گریبان است که ناتو برای حل این مشکلات در کنار مردم افغانستان است.

اعزام سربازان اضافی بریتانیا

پس از آن که باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحد امریکا اعلام کرد که کشورش 8400 سربازش را تا پایان سال 2017 میلادی به افغانستان نگه می‌دارد، نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرده این کشور 50 سرباز را به افغانستان می‌فرستد.

هم اکنون 450 سرباز بریتانیایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر مشغول ماموریت آموزش، کمک و مشورت با نیروهای افغان هستند.

دیوید کامرون در صحبتی با خبرنگاران در وارساو، مرکز پولند گفت که ” ناتو با حکومت افغانستان مشترک کار می‌کند تا این کشور هراس افگنان را از خاکش پاک کند.”

US Obama
بدنبال تعهد امریکا، بریتانیا 50 سرباز اضافی به افغانستان می فرستد

او اما به ماموریت 50 سرباز بریتانیایی در افغانستان اشاره کرد و تاکید کرد که “این سربازان مشغول آموزش و نظارت بر نیروهای امنیتی افغانستان خواهند بود و در هیچ مأموریت جنگی بر ضد شورشیان طالب شرکت نخواهند کرد.”

نقش سربازان تازۀ بریتانیایی

با این حال، برخی روزنامه های بریتانیایی نوشته اند که از مجموع 50 سرباز که جدیدا به افغانستان اعزام می‌شوند، 21 تن آنان در ماموریت‌های ضد هراس افگنی، 13 تن دیگر شان در قالب ماموریت قاطع ناتو و 15 سرباز دیگر در ماموریت آموزشی و مشورت دهی به نیروهای افغان کار خواهند کرد.

این ماموریت 450 سرباز بریتانیایی که قرار بود تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند، تا پایان سال 2017 میلادی در افغانستان تمدید شده است.

defense
سربازان بریتانیایی در یکی از ماموریت های شان در افغانستان

سربازان بریتانیایی در جریان ماموریت چهارده ساله شان در افغانستان بیشتر در هلمند حضور داشتند و شماری از عملیات‌های نظامی را بر ضد طالبان در بخش‌های جنوب افغانستان سازماندهی و اجراء کرده اند.

دیپلمات های غربی می گویند، این مساله نشان می‌دهد که هنوز کارهایی برای بریتانیایی‌ها در افغانستان باقی مانده که بایست انجام داده شود. به گفتۀ این دیپلمات‌ها، نیروهای امنیتی افغانستان هنوز به حضور و کمک‌های نظامی غرب نیازمند است و این تعهد جدید بر بنیاد همین نیازمندی اعلام شده است.

در جریان نشست وارساو در پولند، این دومین تعهد مهم برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان به شمار می‌رود. برخی از آگاهان افزایش تعهدات ناتو و جامعه جهانی به افغانستان را نشانه‌ای از توجه این پیمان به آینده افغانستان می‌دانند و آن را دلگرم کننده توصیف می‌کنند.

NATO
سربازان بریتانیایی در حال آموزش های نظامی

تعهدات اقتصادی

در کنار افزایش میزان سربازان انگلیسی، بریتانیا در نخستین روز نشست ناتو در وارساو، تعهد کرده که 70 میلیون یورو اضافی دیگر را برای افغانستان فراهم می‌کند. با این مقدار پول، بریتانیا متعهد شد تا پایان سال 2020 میلادی سالانه 178 میلیون یورو را به نیروهای امنیتی افغانستان کمک نماید.

کمک 300 میلیون دالری استرالیا

استرالیا، از شرکای برجستۀ امریکا در مبارزه با هراس افگنی است. این کشور، از سال 2010 میلادی تا پایان سال 2017 میلادی سالانه 500 میلیون دالر کمک به افغانستان تعهد کرده بود. اما، در نشست وارساو، نخست وزیر استرالیا اعلام کرده که تا پایان سال 2020 میلادی سالانه 100 میلیون دالر دیگر نیز به افغانستان کمک خواهد کرد. این کشور همچنان اعلام کرده که 270 سربازش دست کم تا سه سال دیگر در افغانستان باقی خواهند ماند.

NUG leaders
سران حکومت وحدت ملی با نخست وزیر کانادا دیدار کردند.

سپاس‌گزاری از اوباما

رییس جمهور غنی در حاشیه‌ی اولین روز نشست وارساو، با باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحد امریکا گفتگو کرد. در خبرنامه کاخ ریاست جمهوری آمده که، رییس جمهور غنی، مسایل مهم امنیتی، گسترش همکاری‌های امنیتی و چگونگی رسیدن به صلح را با همتای امریکایی‌اش به بحث گرفت.

afg US
دیدار رییس جمهور غنی با رییس جمهور اوباما

دیدار با اروپایی ها

رییس جمهور غنی در وارساو با رییس روابط خارجی اتحادیه نیز دیدار کرده است. بر بنیاد خبرنامۀ ارگ، آقای غنی به بانو فدریکا موگیرینی گفته که یونان نباید پناهجویان افغان را به گونۀ گروهی از این کشور اخراج نمایند؛ زیرا به باور او این اقدام باعث بدتر شدن مشکلات پناهجویان خواهد شد. آقای غنی از این دیپلمات بلندپایۀ اروپایی خواسته که برای حل مشکل پناهجویان افغان در اروپا یک راه‌حل منظم پیدا کنند و در این زمینه با دولت افغانستان همکاری نمایند.

conference
دیدار رییس جمهور غنی با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وارساو، مرکز پولند

کمک های نظامی و اقتصادی آذربایجان

رییس جمهور غنی در حاشیه نشست ناتو در وارساو با الهام علی اووف رییس جمهور آذربایجان نیز دیدار کرده است. در این دیدار، رییس جمهور غنی از همتای آذربایجانی اش خواستار کمک‌های نظامی و اقتصادی شده است. بر بنیاد خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری، رییس جهمور علی اووف به همتای افغانش وعده داده که به زودی مقداری تجهیزات نظامی به افغانستان کمک نماید. رییس جمهور آذربایجان همچنان گفته که، به زودی هیئتی به سرپرستی وزیر اقتصاد آذربایجان به افغانستان خواهد آمد و تعهدات اقتصادی شان را برای رشد بخش کشاورزی افغانستان بیان خواهد کرد.

Afghan ghani
رییس جمهور آذربایجان در دیدار با رییس جمهور غنی کمک های نظامی و اقتصادی تعهد کرد

حقانی را جا ندهید

همزمان با نشست وارساو و تعهدات مهم جهان به افغانستان، یکی از سناتوران برجستۀ امریکایی نیز در صحبت با رسانه‌های پاکستان گفته که اسلام آباد نباید به شبکۀ حقانی پناه گاه فراهم کند.

سناتور جان مک کین گفته که، شبکۀ حقانی ” شمار سربازان امریکایی را در افغانستان کشته اند و از این رو نباید به آنان پناه گاه فراهم گردد.”

به گفتۀ سناتور مک کین، امریکا اطلاعات قناعت بخشی دارد که نشان می‌دهد، سران این شبکۀ تروریستی در پاکستان است.

Senate
سناتور جان مک کین، بر از میان رفتن لانه های شبکۀ حقانی در پاکستان تاکید کرده است

شبکۀ حقانی در جریان مبارزه افغان‌ها با روس‌ها از سوی جلال الدین حقانی تأسیس شد اما حالا رهبری این گروه را سراج الدین حقانی به پیش می‌برد. پیش از این، این گروه شماری از مرگبار ترین حملات را بر ضد نهادهای افغانستان، سربازان امریکایی و نهادهای دیپلماتیک هند در بخش‌های مختلف افغانستان راه اندازی کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *