امید به آینده؛ 8400 سرباز امریکایی در افغانستان می ماند

تصمیم تازۀ رییس جمهور ایالات متحده امریکا در باره ادامۀ حضور سربازان آمریکایی در افغانستان با استقبال کابل و محافل غیردولتی واشنگتن مواجه شده است.

باراک اوباما، چهارشنبه شب اعلام کرد که از میان 9800 سرباز کنونی امریکا در افغانستان، تنها 1400 سرباز آن تا پایان سال روان میلادی، افغانستان را ترک خواهند کرد. این یعنی، 8400 سرباز امریکایی تا پایان سال 2017 میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

1
رییس جمهور اجازه داده تا بیش از هشت هزار سرباز آمریکایی در سال 2017 در افغانستان حضور داشته باشند

آقای اوباما تاکید کرده که این شمار سربازان پس از مشورت های زیاد با جناح های مختلف درگیر در جنگ افغانستان و دولت افغانستان گرفته شده است.

رییس جمهور اوباما گفته است که” بر بنیاد گزارش مفصل جنرال نیکولسن فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، مشورت با وزیر دفاع و رییس دستگاه استخباراتی ما، مشورت با کنگره، حکومت افغانستان و متحدان بین المللی، ما تصمیم گرفتیم که به جای کاهش سربازان به 5500 تن در پایان همین سال، امریکا تا پایان سال آینده یعنی تا پایان سال دوهزار و هفده میلادی، 8400 سرباز را در افغانستان نگه می دارد.”

تعهد بر تداوم کمک

باراک اوباما که در نشست خبریی در کاخ سفید سخن می گفت بار دیگر بر تعهد امریکا را برای یک افغانستان شگوفا تاکید کرد. رییس جمهور آمریکا گفت که ” به حیث فرمانده کل نیروهای امنیتی امریکا، من تعهد کرده ام که نمی گذاریم، افغانستان دوباره به پناه گاه های امن هراس افگنان بدل شود. از این رو، ما استراتژی امنیت ملی مان را با مشاوران امنیت ملی و فرماندهان نظامی مان در افغانستان بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم که بیرون کردن سربازان مان را کندتر بسازیم و از نیروهای امنیتی افغان بیشتر حمایت کنیم. من باور دارم که این کار به سود منافع ملی ماست. ما به همکاران افغان خود بهترین فرصت را فراهم می سازیم که پیروز شوند.”

US Soldier in Afghanistan
قرار بود شمار سربازان آمریکایی در افغانستان در سال 2017 به 5500 تن کاهش یابد

رییس جمهور آمریکا در عین حال تصریح کرد که این شمار نیروها در افغانستان مشغول آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی افغان خواهند بود تا آنان به گونۀ پیوسته پیشرفت کنند.

او همچنان واضح ساخت که در نشست وارساو، شرکای جهانی امریکا و افغانستان تعهد شان برای ادامۀ کمک های دراز مدت شان به حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان تجدید خواهند کرد و حاضر خواهند شد تعهدات مالی و نظامی به افغانستان بسپارند.

نشست وارساو به روز های هشتم و نهم ماه روان میلادی در پولند برگزار می شود. آجندای اصلی این نشست تمرکز روی اوضاع امنیتی افغانستان و چگونگی کمک به نیروهای امنیتی خوانده شده است.

6
سربازان آمریکایی مشغول آموزش و مشاوره در افغانستان خواهند بود

استقبال حکومت

حکومت افغانستان ساعاتی پس از اعلام این تصمیم سرنوشت ساز رییس جمهور امریکا در باره با چگونگی حضور سربازان کشورش در افغانستان، بیان نامه‌ای نشر کرد و از این تصمیم امریکایی ها استقبال کرد.

در این بیان نامه آمده که” رییس جمهور غنی نقش سربازان ایالات متحده امریکا را به عنوان شریک با اعتماد در عرصۀ مبارزه با تروریزم و همچنان همکاری های فنی و امنیتی آنان را با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهم می داند.

در نظر بود که در سال روان میلادی شمار نیروهای کنونی امریکا در افغانستان به ۵۵۰۰ تن کاهش یابد، اما با توجه به ارزیابی اوضاع، بحث ها و تلاش های مشترک حکومت افغانستان، تنها از شمار کنونی سربازان آن کشور در افغانستان، ۱۵۰۰ تن کاهش می یابد.”

Afghan president
رییس جمهور افغانستان از این تصمیم آمریکا استقبال کرده است

تصمیم به جا

تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان واکنش های زیادی را در محافل سیاسی در پی داشته است.

روزنامۀ واشنگتن پست، در سر مقاله‌ی روز پنج شنبه اش، تصمیم رییس جمهور اوباما را تحسین کرده است. به نوشتۀ واشنگتن پست، این تصمیم سه پی آمد مهم می تواند داشت:

اول، تصمیم امریکا باعث می شود، دیگر اعضای ناتو تا 6 هزار سربازش را درافغانستان نگه دارد. همچنان اعضای ناتو به ادامه کمک های مالی شان به افغانستان ادامه خواهند داد.

دوم، خواب تسخیر افغانستان را از سر طالبان دور می سازد. به اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، مجال می دهد که با قاطعیت مساله روند صلح را با طالبان به پیش ببرد و به طالبان این پیام را بدهد که از راه جنگ نمی توانند پیروز شوند.

سوم، اوباما، پس از کنار رفتن از مقام ریاست جمهوری امریکا، یک افغانستان نبستن امن را به جانشین اش واگذار خواهد کرد تا او در باره چگونگی حضور سربازان امریکایی در افغانستان تصمیم بگیرند.

US soldier in a war zone in Afghanistan
پژوهش گران و محافل رسانه ای آمریکا از این تصمیم کاخ سفید استقبال کرده اند

با این حال، میشل کوگیل من پژوهشگر ارشد نهاد بین المللی پژوهشی ویلسن در تحلیلی در روزنامۀ وال استریت ژورنال نوشته که با توجه به اوضاع امنیتی افغانستان، گسترش ساحۀ نفوذ طالبان و نیاز نیروهای امنیتی به مربیان امریکایی، حضور 8400 سرباز یک تصمیم منطقی است. او گفته که “نیروهای امنیتی افغانستان به لحاظ روانی، روحیۀ شان را از دست نخواهند داد و مردم افغانستان این گونه فکر نخواهد کرد که دو باره از سوی غرب تنها گذاشته می شود.”

اما، این پژوهشگر در عین حال باور دارد که حضور این شمار سرباز معجزه‌ی نخواهد کرد. او از فساد و مشکلات اقتصادی افغانستان سخن گفته و نوشته است که جنگ به این زودی در افغانستان پایان نخواهد یافت.

انتظارات مشخص

همزمان با اعلام شمار سربازان آمریکایی برای سال 2017 میلادی در افغانستان، قرار راست رهبران ناتو به روزهای هشتم و نهم ماه روان میلادی در وارساو، مرکز پولند، گردهم آیند تا در بارۀ آینده امنیت افغانستان تعهدات و تصمیم های تازۀ شان را بیان نمایند.

Afghanistan National Security Advisor
مشاور امنیت ملی افغانستان در آستانه کنفرانس ورساو خواسته های مشخص افغانستان را در کابل مطرح کرده است

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این در اظهارات مفصلی در کابل انتظارات مشخص افغانستان و تعهدات آن کشور برای جامعه بین المللی را بیان داشته بود. آقای اتمر گفته بود که دولت افغانستان از شرکت کنندگان این نشست انتظار دارد تا در پنج سال آینده هزینه امنیتی-دفاعی افغانستان که حدودپنج میلیارد دالر در سال می شود را به این کشور کمک نمایند. مشاور امنیت ملی افغانستان در عین حال تاکید کرده بود که” افغانستان سهم خود را برای تأمین این مقدار بودجه برای نیروهای امنیتی ادا می کند، اما انتظار دارد که بخش بزرگ آن از سوی همکاران بین المللی پرداخت شود.”

در همین حال مشاور امنیت ملی افغانستان به صورت بی پشینه از حمایت های پاکستان از تروریزم و شورشی گری در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که در نشست ناتو در ورساو مسله حمایت های بیرونی به گروه های شورشی و تروریستی افغانستان نیز مورد بحث قرار گیرد.

همزمان با این مشاور امنیت ملی افغانستان از افزایش شمار هواپیماهای جنگی این کشور از 20 فروند کنونی به 30 فروند خبر داده و گفته است که در حدود چند هفته آینده این موضوع اتفاق می افتد. او تاکید کرده است که افزایش توان تهاجمی هوانیروی افغانستان موضع ساختار امنیتی این کشور را در مواجهه با شورشیان مسلح تقویت می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *