جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
141 بازدید

حنا از دل‌خوشی های دختران کابل در شب های عید

خواندن 4 دقیقه
3
(2)

شب عید شبی که نه تنها برای بانوان شب عید است بلکه شبی است که بانوان دلیلی برای آراستن دست‌های خود با حنا پیدا می‌کنند. حنا کردن یکی از فرهنگ‌های دیرین افغانستان است که این رسم در شب‌های عید بیشتر مورد توجه بانوان است. در این شب بانوان خانواده گرد هم جمع می‌شوند و دست‌های خود را با حنایی که صبح آن روز آماده کرده اند مزین می‌کنند.

حنا در فرهنگ افغانستان نماد خرسندی در زندگی است. حنا کردن دست‌ها در بعضی از خانواده‌ها به طور خاصی برگزار می‌شود و بانوانی در نزد دختر و یا زنی که در نقش و نگار کشیدن حنا ماهر است جمع می‌شوند و آن شب را در کنار هم با خوشی سپری می‌کنند.

حنا کردن با این که یکی از رسم‌های خاص در افغانستان است اما این رسم حالا در بین دختران به یک فیشن تبدیل شده است. حالا حنا مانند سال‌های قبل که مادر کلان‌های ما از آن استفاده می‌کردنند و کف دستشان را مکمل با این رنگ سرخ می‌کردند، استفاده نمی‌شود. دختران دست‌های خود را با حنا نقش و نگار می‌کنند.

mehendi
حنا به شکل های مختلف برای نگاره ها روی دست دختران ساخته می شود

اکثر بانوان مخصوصا دختران نوجوان علاقه‌ای خاص به حنا کردن دست‌های خود دارند که این امر باعث شده تا بانوانی که در این هنر وارد اند در آمدی نیز از این مجرا داشته باشند. اکثر آرایش‌گاه‌ های بزرگ در سطح شهر متخصصانی در بخش حناگذاشتن دارند که آن‌ها دست‌های عروسان را به نقش
های زیبای با حنا نقاشی می‌کنند.

دختران نقش‌های حنا را خود انتخاب می‌کنند و امروزه بیشتر پشت دست خود را تا قسمت آرنج نقش‌های ظریف می‌گذارند.

حنا کردن حتی در فرهنگ عامیانه افغانستان جایگاهی خاصی دارد.

مه قربانت شوم گل پودینه

به دستک‌های سفیدت رنگ خینه

لب جویبار برآیی یکدم بشینیم

لبانم از لبانت گل بچینه

شب حنا

حنا کردن در جامعه افغانی به حدی مورد توجه است که در مراسم عروسی یک شب خاص به حنا بندان یا خینه کردن اختصاص داده شده است. این شب معمولا شب قبل از عروسی است که در آن دست‌های عروس و داماد حنا می‌گردد. در این شب اکثر عروس دامادان لباس محلی افغانی می‌پوشند و مراسم حنا کردن با گذاشتن حنا توسط هفت دختر بر دست عروس آغاز می‌شود. در مراسم حنا بستن معمولا آهنگی مخصوص این شب پخش می‌شود.

mehendi
نقش و نگاری از حنا کردن دست یک دختر

حنا بیارید بر دستش بمالید

حنای خینه با نقش نگینه

حنا نداریم از کابل بیارید

حنا درظرف‌های مزین به گل و چراغ گذاشته می‌شود و خانواده عروس بر دست داماد و خانواده‌ی داماد بر دست عروس حنا می‌گذارند.

در این شب دست و پای عروس خینه می‌گردد و رسم بر این است که عروس نباید با پاهای سفید از خانه‌ی پدر خود به خانه بخت برود.

فرهنگ حنا

یکی دیگر از باور هایی که مردم درمود حنا دارند این است که هر چقدر دست دختر بیشتر رنگ بگیرد شوهرش او را بیشتر دوست خواهد داشت. دختران نیز از راه‌های مختلفی برای تیره شدن رنگ حنا بر دستان شان استفاده می‌کنند. در مواردی برای رنگ گرفتن بیشتر دستان، دختران با آب لیمو دست خود را می‌شویند. نکته ای دیگر که بانوان به آن توجه دارند این است که تا رنگ حنای قبلی از روی دست پاک نشده باشد، نباید دوباره خینه گردد. چرا که آنان باور دارند اگر چنین شود، شوهرشان زنی دیگری خواهد گرفت.

hina
دختران در شب های عید و شب حنابندان نقش و نگارهای مختلف را استفاده می کنند

سنت رسول خدا

حنا کردن که در عربی معادل خضاب کردن است یکی از سنت‌های حسنه رسول اکرم است. در روایات متعددی آمده است که حضرت رسول اکرم پرداخت یک درهم برای خضاب را بهتر از انفاق هزار درهم می‌دانستند و مسلمانان را برای جلوگیری از شباهت به یهود و نصارا به خضاب کردن تشویق می‌نمود. همچنین فوایدی دیگری مثل خوشبو شدن، زینت دادن و افزایش عفاف برای حنا برشمرده شده است. حنا کردن در اسلام برای مردان به موی سر و ریش و برای زنان موی سر و دست‌و پا توصیه گردیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان