جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

داعشیان از پاکستان می آیند؛ لانۀ خفاشان شب‌گرد ویران خواهد شد؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اخیرا، سربازان افغان در بخش‌های مختلف ولایت ننگرهار، مشغول قلع و قمع گروه نو ظهور داعش است؛ گروه که ظاهرن از مرکز این بنیاد تروریستی در عراق و سوریه دستور می گیرند و شماری از عملیات های خونین را در افغانستان راه اندازی کرده اند.

مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان در جریان سفر روز چهارشنبه اش به ننگرهار، به گونۀ غیر مستقیم گفته است که پاکستان به جنگجویان داعش، شاخۀ خراسان در ننگرهار امکانات مالی و کمک های لوژیستیکی فراهم می کند. محمد حنیف اتمر تاکید کرده که “نیروهای امنیتی به تازگی سه جنگجوی داعش را در ننگرهار بازداشت کرده اند که از سوی یک فرمانده تاجیکستانی دستور می گرفتند. وقتی این جنگجویان مورد بازجویی قرار گرفتند، روشن شد که آنان از آن سوی مرز فرمان می گرفتند.”

آقای اتمر افزود که “ما می دانیم، آنان در کجا آموزش دیده اند، از کجا سلاح بدست آوردند، از کجا پول می گیرند و چه کسانی از آنان حمایت می کنند. بخش بزرگ جنگجویان داعش از پاکستان می آیند و سند تابعیت پاکستان را دارند. این پاکستانی ها در کنار جنگجویان برخی از کشورهای آسیای میانه بر ضد نیروهای دولتی افغانستان می رزمند.”

NSC
حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی به سربازان افغان گفته داعش را در هر کجا که هست، از میان ببرید

با این وجود آقای اتمر باور دارد که از زمان آغاز عملیات های ارتش افغانستان علیه جنگجویان داعش، پیروزی های نیز در برابر این گروه در بخش های از این کشور بدست آمده است.

به گفتۀ حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان “پیشتر، شمار جنگجویان این گروه به چند هزار تن می رسید، اما حالا شمار شان به چند صد تن کاهش یافته است. تعداد زیاد شان یا کشته شده اند و یا هم فرار کرده اند.”

پاکستان از دیر باز متهم به حمایت از گروه طالبان افغان بوده است؛ گروهی که هم اکنون بر ضد داعش نیز می رزمد. اما این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه افغان محافلی را در آنسوی مرز افغانستان به حمایت مستقیم از گروه نو ظهور داعش در افغانستان متهم می کند. پاکستان با این حال، با این اتهامات موافق نیست و آن را رد می کند.

militants
جنگجویان داعش در بخش های مرزی افغانستان با پاکستان

پایتخت یا گورستان

مقام های نظامی امریکا در افغانستان از زمان اعلام موجودیت داعش در این کشور گفته اند که ننگرهار به پایگاه مرکزی داعش بدل خواهد شد. ننگرهار به لحاظ نظامی و اقتصادی از ولایت های مهم افغانستان شمرده می شود. به باور برخی از آگاهان هر گروه درگیر در نبرد افغانستان بر ننگرهار حکومت کند، سراسر بخش های شرق را زیر فرمان خواهد گرفت و نفوذ قابل توجهی بر بخش های شمالی کشور نیز خواهد داشت.  این ولایت همچنان گذرگاه 2.5 میلیارد دالر معاملات تجارتی افغانستان و پاکستان و برخی کشورهای آسیای میانه است.

اما به تازگی دست کم یک صد و سی و یک داعشی در جریان عملیات های سربازان ارتش در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرها کشته شده اند. این افراد پس از آن کشته شدند که سه روز پیش از آن شماری از جنگجویان داعش پنج پستۀ پولیس محلی را در کوت مورد حمله قرار دادند و دست کم پانزده تن را کشتند.

IS leader
رهبر پیشین داعش در افغانستان

پیش از سفر حنیف اتمر به ننگرهار، وی به سربازان کشور در این ولایت دستور داده بود که لانه های داعش را در هر جایی این ولایت آماج قرار دهند و ویران کنند.

به نظر می رسد با توجه به استراتژی جدید حکومت افغانستان و حملات گسترده علیه داعش، این گروه نتواند ننگرهار را پایگاه منطقه ای خود سازد و در عین حال دولت افغانستان تاکید می کند که آن را گورستان داعش در افغانستان خواهد ساخت.

کوریای شمالی دوم

همزمان با تحولات داخلی و اتهامات صریح در سطح حمایت از داعش بر پاکستان، به نظر می رسد در واشنگتن نیز تحولات علیه اسلام آباد شده است.

زلمی خلیل زاد، از دیپلمات های پیشین برجستۀ امریکایی افغان تبار اخیراً با انتقاد تند از سیاست های اسلام آباد در قبال افغانستان و مبارزه علیه تروریزم، اعلام کرده است که باید پاکستان به انزوای مطلق در سطح بین المللی مواجه شود.

ASF
شماری از نیروهای امنیتی پس از یک حمله انتحاری در کابل

خلیل زاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان و عراق به روزنامۀ تایمز آف اندیا گفته است که ایالات متحد امریکا سیاست انزوای مطلق را بر پاکستان عملی سازد تا پیامی به این کشور برسد که اگر دست از تخریب افغانستان و حمایت از طالبان و شبکه حقانی نکشد، پاکستان به کوریای شمالی دوم مبدل خواهد شد.

زلمی خلیل زاد افزوده است که “پس از کشتن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان توسط هواپیمای بی سرنشین، حالا زمان آن رسیده است که فشار ها را بر پاکستان با استفاده از قطع تمام کمک های نظامی و غیرنظامی و انزوای پاکستان در سطح بین المللی افزایش داد.”

مدتی می شود که امریکایی ها فشارهای سیاسی شان را بر پاکستان – کشوری که شماری از خطرناک ترین رهبران شبکه های تروریستی از جمله اسامه بن لادن در آن کشته شده است– افزیش داده است.

Armed force
یک سرباز ارتش در جریان یک عملیات نظامی

ملا اختر منصور را با یک هواپیمای بی سرنشین در بلوچستان پاکستان کشت. در ماه می سال روان میلادی، امریکایی ها قرار بود 700 میلیون دالر را به پاکستان بدهد تا این کشور با آن شانزده جنگنده های پیش رفته ی اف-16 بخرد. اما کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا این درخواست کمک پاکستان را به دلیل صادق نبودن اسلام آباد در کار مبارزه با هراس افگنی در افغانستان، رد کرد.

همچنان کاخ سفید پس از دو سال، برای اولین بار حمله های هوایی خود را بر طالبان افغان در بخش های از جنوب، شرق و شمال افغانستان از سر گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان