جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
72 بازدید

نمادهای ملی؛ از حیوان ملی تا گل ملی افغانستان

خواندن 7 دقیقه
3.4
(5)

نمادهای ملی هر کشور مشخص است. بسیاری از کشورها برای شناسایی این نمادها هزینه تبلیغاتی فراوان می‌کنند. خبرنامه نیز در راستای شناسایی و اطلاع رسانی در باره نمادهای ملی افغانستان، به برخی از این نمادها پرداخته است.

سرود ملی افغانستان

سرود ملی یکی از مهم ترین نمادهای هر ملت است که شهروندان آن همواره در مراسم‌های رسمی ملی و بین المللی آن را مرور نموده و به آن احترام می‌گذارند. سرود ملی افغانستان توسط عبدالباری جهاتی سروده شده و آهنگ آن را ببرک ویسا که حالا رهبر ارکستر در آلمان است ساخته و در سال 2006 میلادی در شهر برلین ثبت شده است.

https://www.youtube.com/watch?v=Gs9y-P0FdOo

پرچم افغانستان

پرچم افغانستان پس از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، در سال 2004 به رسمیت شناخته شد که به سه قطعه عمودی به رنگ‌های سیاه، سرخ و سبز که به ترتیب از راست به چپ قرار گرفته است، شکل یافته است.

پرچم ملی افغانستان از آغاز قرن 20 بارها تبدیل و ویرایش شده است. افغانستان بعد از سلسله‌ی هوتکی که اولین پرچم افغانستان را بنا کرد 20 بار شاهد تغییر خود بوده است.

بزرگترین و بلند ترین پرچم افغانستان بر بالای تپه بی بی مهرو در منطقه وزیر اکبر خان واقع است که توسط کشور هندوستان ساخته شده و در سال 2014 میلادی طی مراسم رسمی توسط رییس جمهور افغانستان و وزیر خارجه هندوستان در کابل رونمایی گردید.

national flag
بزرگترین و بلندترین پرچم افغانستان

پرچم فعلی افغانستان با پرچم دوره‌ی شاهی این کشور 1930 تا 1973 تفاوت زیادی ندارد.  تنها تفاوت این دو پرچم، در شهادتین است که بالای آرم افغانستان بر روی پرچم، جدیدا قرار داده شده است.

این پرچم افغانستان در سال 1928 بعد از برگشت امان الله خان از سفرش به اروپا توسط او طراحی شد. شاه وقت افغان، رنگ سیاه را به دلیل تاریکی و پس‌ماندگی، سرخ را به خاطر جنگ و خونریزی استقلال و رنگ سبز را برای آینده روشن و موفق انتخاب کرد.

نشان ملی افغانستان

نشان ملی افغانستان شامل یک مسجد همراه با محراب و منبر است که در بالای آن شهادتین به زبان عربی نوشته شده است. در دو طرف مسجد نیز دو پرچم افغانستان نصب شده و در حاشیه‌های آن نشان دو خوشه گندم است که زیر آن‌ها نام افغانستان به زبان فارسی نوشته شده است. سال استقلال افغانستان نیز در پایین نشان درج شده است.

national emblem
نشان افغانستان

زبان های ملی افغانستان

افغانستان دارای دو زبان رسمی پشتو  و دری می باشد. این دو زبان دارای ریشه زبان های اندو اروپایی اند. بعد از زبان‌های رسمی پشتو و دری زبان‌های ترکمنی، ازبکی، نورستانی و پامیری زبان سوم رسمی برای شهروندان افغان که به آن تکلم می‌کنند، شناخته می‌شود.

languages
زبان های رسمی افغانستان

حیوان ملی افغانستان

حیوان ملی افغانستان پلنگ برفی است. پلنگ برفی گربه سانی است که در کوه‌های مرتفع آسیای میانه، همالیا و تبت زندگی می‌کند. پلنگ‌های برفی از بقیه گربه‌های بزرگ کوچک تر می‌باشند. بر روی پوست آن‌ها روزت‌های (خال‌های رز شکل) تیره رنگ وجود دارد. ویژگی‌های پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب است. پلنگگ برفی حیوانی گوشتخوار و شکارچی فرصت‌‌طلبی است و تقریبا از هر منبع گوشتی که به دست آورد از جمله لاشه و حیوانات اهلی تغذیه می‌کند.

national animal
پلنگ برفی افغانستان

اگرچه دلیل روشنی برای این وجود ندارد که چرا پلنگ برفی حیوان ملی افغانستان است، اما در منابع آمده است که دلیری و شجاعت افغان‌ها به خاصیت این پلنگ برفی می‌ماند.

گل ملی افغانستان

لاله گل ملی افغانستان است. اگر چه فکر می شود که لاله از کشورهای اروپایی سرچشمه گرفته اما اندکی از ما می دانیم که این گل از پامیر و رشته کوه‌های هندوکش افغانستان و آسیای مرکزی سرچشمه گرفته  و حالا این گل به عنوان گل ملی افغانستان نام گذاری شده است.

national flower
گل لاله

غذای ملی افغانستان

قابلی پلو یکی از مهم‌ترین اقلام آشپزی افغانی است. این پلو ظاهراً از هنر آشپزی ترک‌تباران افغانستان سرچشمه گرفته و به‌ تدریج در بین اقوام دیگر این کشور جایگاه خود را یافته است. امروزه تمامی مردم افغانستان با این غذای لذیذ آشنا هستند.

national dish
قابلی ازبکی

ورزش ملی افغانستان

بزکشی یکی از بازی‌های ملی افغانستان است که در ردیف بازیهای ملی و بین المللی افغانستان هم شمرده می‌شود.این ورزش در افغانستان قدمت تاریخی دارد و سوابق آن به ظهور آریایی ها و اهلی ساختن اسب در منطقه آریایی در چهار سمت آسیای مرکزی تعلق می‌گیرد.

در دوران حکومت طالبان این بازی در افغانستان ممنوع شده و طالبان آن را حرام می‌دانستند. اما پس از سقوط رژیم طالبان این بازی از سر گرفته شده است.

national game
نمای از بزکشی

این ورزش در افغانستان رایج بوده و همه ساله مسابقات این رشته در ولایات شمالی این کشور راه اندازی می‌گردد.

رقص ملی افغانستان

رقص ملی افغانستان یا اتن که دارای قدمت طولانی بوده و یکی از عنعنات مردم افغانستان می‌باشد. این رقص در دوران جنگ یک نوع وسیله ابراز احساسات خوشی در مقابل بیگانه گان بوده است. به باور برخی از تاریخ نویسان، اتن در زمان کشورگشایی و یا دفاع افغان ها از وطن خویش رواج بیشتری یافته است. این رسم قدیمی با حرکات شمشیر و نیزه همراه بوده است. در گذشته، اتن در میدان‌های جنگ برگزار می‌شده و دهل میدان‌های جنگ، موسیقی این رقص بوده است.

national dance
اتن ملی افغانستان

کوه ملی افغانستان

کوه‌های پامیر که رشته کوه در آسیای مرکزی است که آن را به عنوان بام جهان نیز می‌شناسند. کوه‌های پامیر در حدود 70000 کیلومتر مربه مساحت دارد. ارتفاع این مناطق از سطح دریا حدود 4000 متر است. پامیر هوای خشک دارد و باران و برف به ندرت در آن می‌بارد.

national park
نمای از سلسله کوه های پامیر

پارک ملی افغانستان

بند امیر در سال 1960 به حیث اولین پارک ملی افغانستان انتخاب شده بود اما به دلیل جنگ و چالش‌های سیاسی اعلام آن به تعویق افتاد. در سال 2004 میلادی این بند برای شناسایی سایت میراث جهانی معرفی شد و در نهایت در سال 2009 این بند به عنوان پارک ملی افغانستان اعلام گردید.

national park
بند امیر در بامیان

بند امیر به مجموعه شش دریاچه در بلندی‌های هندوکش در ولایت بامیان گفته می‌شود که با سد های طبیعی از یک دیگر جدا شده اند. مناظر زیبای این ساحه دولت مرکزی را واداشت تا بند امیر را به عنوان اولین پارک ملی افغانستان اعلام کند. این بند یکی از عجایب طبیعی افغانستان به حساب می‌آید.

موزیم ملی افغانستان

موزیم ملی افغانستان در منطقه دارالامان در جنوب غربی شهر کابل موقعیت دارد که پیش از جنگ‌های داخلی یکی از غنی ترین موزیم‌های منطقه بوده است. این موزیم تا سال 1992 نزدیک به صد هزار آثر باستانی افغانستان را در خود جای داده بود.

national museum
موزیم ملی افغانستان

نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان

نیروهای افغانستان که به سه بخش عمده اردوی ملی، پولیس ملی و نیروی امنیت ملی تقسیم شده اند، پس از سقوط طالبان تحت عنوان ملی در آمدند که مربوط به وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست ملی افغانستان می شوند. در نیروهای ملی افغانستان تمام ملیت ها نقش دارند.

national army
نمای از ارتش ملی افغانستان

 

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان