جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
158 بازدید

بانوان تاریخ ساز؛ 10 زن افغان که اولین ها در عرصه های کاری خود بوده اند

خواندن 5 دقیقه
3.7
(54)

در افغانستان با وجود مشکلات و محدودیت‌های سنتی برای زنان، بانوانی بوده‌اند که با پذیرفتن خطرهای فراوان، توانسته در دروه‌های مختلف برای اولین بار در پست‌های عالی دولتی و غیر دولتی کار کنند و خوب بدرخشند. بارها زنان در مقام های وزارت، نماینده مردم در پارلمان، ولایت و حتا شهردار کار کرده‌اند.

شاید همین تلاش‌های نفس گیر و پذیرفتن ریسک‌های بزرگ در یک جامعه به شدت سنتی و بسته ، سبب شده است که امروز زنان به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار در تمام بخش ها به ویژه در عرصه‌های سیاست و حکومت داری پذیرفته شده‌اند.

نخستین وزیر زن

خانم کبرا نورزی متولد سال ۱۹۳۲ در کابل، نخستین وزیر زن در افغانستان بود. کبرا از لیسه ملالی فارغ شده. او برعلاوه تکمیل آموزش‌های عالی در رشته ساینس در کابل، در فرانسه مقاطع تحصیلی دیگر اش را دنبال کرده است. خانم کبرا به عنوان وزیر صحت افغانستان کار کرده است. کبرا نورزی نخستین زن افغان است که عضو کابینه محمد هاشم خان میوند وال صدر اعظم وقت افغانستان بوده است.

Kubara Nurzai
خانم کبرا نورزی، اولین وزیر زن در افغانستان

نخستین والی زن

خانم حببیه سرابی نخستین والی زن در افغانستان است. خانم سرابی از چهره‌های سیاسی جدی کنونی افغانستان و از ولایت غزنی است. حبیبه سرابی از دانشگاه علوم طبی کابل فارغ شده و چند سال در این دانشگاه به عنوان استاد نیز کار کرده است. خانم حبیبه سرابی در سال 1384 از سوی رییس جمهور کرزی، به عنوان والی بامیان انتصاب شد. او اکنون معاون شورای عالی صلح افغانستان و از مشاوران دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی می‌باشد.

Habiba Sarabi
حبیبه سرابی

نخستین شهردار زن

خانم عذرا جعفری، نخستین بانوی افغان است که به عنوان شهردار یکی از ولایت‌های افغانستان کار کرده است.  خانم جعفری تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته قابلگی تا سطح لیسانس ادامه داده و در سال 2008 توسط حامد کرزی رییس جمهور پیشین به عنوان شهردار ولایت دایکندی انتخاب گردید.

Uzra Jafary
عذرا جعفری

نخستین رییس دادستانی زن

خانم ماریا بشیر مکتب را در لیسه عایشه درانی خوانده و در سال 1991 از رشته قضا و سارنوالی دانشکده حقوق دانشگاه کابل فارغ شده است. خانم ماریا بشیر نخسیتن رییس دادستانی زن در افغانستان بود. او  به عنوان عضو مسلکی سارنوالی تحقیق جرایم برای مدت سه سال دردادستانی کل کار کرده است و سپس به ولایت هرات وظیفه گرفت تا این که در سال 2006 به عنوان رییس دادستانی استیناف ولایت هرات شروع به کار کرد. انتخاب او در این پست، امیدواری‌های زیادی را برای زنان در افغانستان به وجود آورد.

Maria Bashir
ماریا بشیر

نخستین خلبان زن

نیلوفر رحمانی متولد سال 1370 خورشیدی در افغانستان است. او با جسارت و تیزهوشی که دارد توانست در سال 2010 وارد دوره آموزش خلبانی نیروهای هوایی افغانستان شود. خانم رحمانی در سال 2012 با درجه افسری از دانشگاه در آمریکا فارغ شد. او زیباترین خلبان زن جهان شناخته شده و برنده جایزه زن شجاع از وزارت امور خارجه امریکا نیز شده است. خانم رحمانی اکنون در بخش نیروی هوایی ارتش کار می‌کند.

Nilofer Pilot
نیلوفر رحمانی

نخستین بانوی شایسته

روبیکا صدیقی نخستین بانوی شایسته در افغانستان است . او در سال 2001 با شرکت در فستیوال کشورهای آسیای در شهر «مسکو» به عنوان مقبول‌ترین دختر آسیایی در بین 10 کشور آسیایی و 17 فرد شرکت کننده انتخاب شد و در جایگاه اول قرار گرفت .

Robika Sediqi
روبیکا صدیقی

نخستین گوینده زن

لطیفه سراج نخستین بانوی افغان است که برای نخستین بار صدایش از رادیو افغانستان به عنوان گوینده خبر پخش شد. بانو سراج دختر سردار عنایت الله خان فرزند ارشد حبیب الله خان می‌باشد. خانم سراج تا سال 1358 در افغانستان به عنوان گوینده خبر کار کرد و سپس به امریکا پناهنده شد. او در امریکا نیز به عنوان گوینده در بخش فارسی رادیو صدای امریکا برای ده سال کار کرده است.

Latifa Seraj
لطیفه سراج

نخستین تاکسی ران زن

سارا بهایی نخستین بانوی است که در افغانستان به عنوان راننده تاکسی کار می‌کند. او چهل سال عمر دارد و در کنار استادی در مکتب، روزانه چندین ساعت در شهر مزارشریف تاکسی رانی می‌کند. سارا نخستین بانوی است که در سخت ترین شرایط در افغانستان بزرگ‌ترین ریسک را کرده و مانند صدها مرد که شغل تاکسی رانی دارد اقدام به این نموده کرده است.

Sara Bahavi
سارا بهایی

نخستین  بانوی مدال آور

سمیه غلامی نخستین بانوی مدال آور در افغانستان است . بانو غلامی عضو تیم ملی تکواندوی افغانستان توانست که در مسابقات جنوب آسیا مدال طلا را کسب کند. این بانوی تکواندو کار  اولین بانوی است که از مسابقات بیرون مرزی در رشته ورزشی تکواندو برای کشور مان مدال طلا گرفته است.

Sumaya Ghulami
سمیه غلامی

نخستین زن خبرنگار در افغانستان

اسما رسمیه طرزیی نخستین زن خبرنگار در افغانستان است . تحصیلات خود را در خارج از افغانستان به اتمام رسانیده بود. خانم طرزی به حیث مدیر مسیول نخستین نشریه زنان افغانستان در 1921 بنام ارشاد نسوان اقدام کرد.

Asma Rasmia Tarzi
اسما رسمیه طرزی

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 54

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان