جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

حلول رمضان؛ پانزده تفاوت خواندنی این ماه مبارک

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

ماه رمضان یکی از ماهای پر برکت و متفاوت برای مسلمان ها است. در این ماه شهر ها به ویژه در افغانستان چهره متفاوت بخود می‌گیرد؛ تفاوت های که دیدنی و خواندنی است.

مردان ریشو

معمولن مردان بخصوص مردان افغانی دوست دارند که در ماه رمضان ریش دار باشند. در حالی که همین مردان در ماهای غیر از رمضان ریش‌‎ را می‌تراشند و اصلاح می‌کنند. اما در رمضان حتی برای یک ماه هم که شده آنان می‌کوشند که از سنت حضرت محمد (ص) به وجه احسن پیروی کنند.

پوشش متفاوت

در این ماه می‌توان تغییرات در پوشش شهروندان را نیز به خوبی مشاهده کرد. زنان می‌کوشند برخلاف دیگر ماه ها محجوب باشند، کمتر آرایش کنند و کمتر با همکاران و دوستان یا همصنفی های شان حرف بزنند. این تفاوت را در زنان می‌توان در پیاده روها، موترهای شهری و هم‌چنان در صنف‌های دانشگاه مشاهده کرد. به همین منوال در پوشش پسران هم می‌توان تغییر‌اتی را مشاهده کرد. پوشش که متفاوت از سایر وقت ها است؛ پوشیدن پیراهن تنبان و تسبح به دست، رسمی است که می‌توان بیشتر در ماه رمضان آن را در پسران دید.

نمایی از چهارراهی صدارت کابل در ایام رمضان
نمایی از چهارراهی صدارت کابل در ایام رمضان

شهر خلوت

در ماه رمضان شهرها کمتر شلوغ اند؛ تا نزدیکی های عید رمضان، کابل ترافیک روان دارد و مردم در پیاده روها و مغازه ها کمتر به چشم می‌خورند. در این ماه برخلاف سایر ماه ها که همه در یک زمان مشخص برای کار و تحصیل حرکت می‌کردند، شهروندان در زمان های متفاوتی از خانه بیرون می‌شوند. کارهای دولتی ساعت 7 آغاز می‌ گردد، دانشگاه و مکتب ساعت 7 و نیم صبح. غریب‌کاران پس از سحری، پی کار های شان بیرون می‌شوند که بتوانند تا که هوا خیلی گرم نشده، دست‌مزدی داشته باشند.

کار کم

طبق اعلامیه وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، در ماه رمضان  زمان رسمی تنها پنج ساعت اعلام شده است. این اعلامیه آغاز کار را بر اساس پنج روز کاری در هفته در شهر کابل، ساعت 7 صبح تا ساعت 1 بعد از چاشت اعلام کرده است. به همین سان در ولایت که روزکاری در یک هفته، شش روز می باشد، آغاز کار ساعت 8 صبح و ختم کار ساعت 1 بعد از چاشت تعیین شده است.

اعلامیه وزارت کار او امور اجتماعی افغانستان در مورد اوقات کاری در این ماه
اعلامیه وزارت کار او امور اجتماعی افغانستان در مورد اوقات کاری در این ماه

رستوران‌های بسته

در ماه رمضان بیشتر مغازه های خورده فروشی و فروشگاهای موادخوراکی و همچنان رستوران ها تعطیل می‌باشد. این فروشگاها و رستوران‌ها معمولن در این روزها بی مشتری است و به این دلیل بیشتر آنان تعطیل است.

خواب ناآرام

شهروندان افغانستان معملون در سایر ماه ها، هفت ساعت خواب دارند. اما در ماه رمضان این اوقات خواب بخاطر سحری از 7 ساعت به 4 تا 5 ساعت کاهش می یابد. برای خیلی‌ها سحری سخت است. این کار برای کسانی بیشتر گران است که در طول روز بیشتر کار می‌کنند و خسته می‌شوند.

افغان ها بی‌حوصله‌گی را یکی از بعدهای این ماه ساخته اند
افغان ها بی‌حوصله‌گی را یکی از بعدهای این ماه ساخته اند

حوصله تنگ

در این ماه، مردم همه چی دارند به جز حوصله؛ کم‌تر کسی را پیدا می‌توانیم که در این ماه با خُلق خوش با خَلق رفتار کند. از فروشنده تا مشتری، از راننده تا مسافر و از استاد گرفته تا شاگرد همه کم‌حوصله اند. شاید هم حق دارند، تحمل گرسنگی و تشنگی در این هوای گرم، طاقت فرسا است. به‌خصوص برای کارگران که در شدت گرمای آفتاب، روزانه عرق می‌ریزند.

احوال پرسی نان محور

(هلو، خوبی،جوری، سلامتی، با روزه خوبی؟) این یک احوال‌پرسی تیلیفونی در ماه رمضان است. در احوال پرسی رو در رو طولانی‌تر از این هم می‌شود.( خوبی، جوری، سلامتی، باروزه خوبی، زیاد گشنه شده ای یا تشنه). در ادامه این احوال‌پرسی پای غذاهای که در سحری و افطاری نوش جان می شود، نیز کشیده می شود. «من که سحری بامیه خورده بودم، امروز خیلی سرحال هستم» « بامیه هم غذا هست دیگه؟ من هر سحری که قابلی نخورم روزه گرفته نمی توانم.»

یکی از فروشگاه های مواد غذایی در غرب کابل
یکی از فروشگاه های مواد غذایی در غرب کابل

خوراکی‌جات گران

در این ماه در افغانستان به خصوص در کلان شهر‌ها بخاطر تقاضای بالا، نرخ مواد خوراکی بلند می‌رود. بعضی‌ها هم به رسم مسخره کردن دولت بخاطر عدم کنترول نرخ بازار در این ماه می‌گویند ماه رمضان را دولت برای ما به ماه بی برکت تبدیل کرده است، چرا که در این ماه به علت بلند رفتن نرخ مواد خوراکی، مردم فقیر، توان خرید را از دست می دهند.

انتظار طولانی

روزه داران از اولین روز روزه، به شمارش معکوس روزها شروع می کنند. همین که یک روز را هم روزه بگیرند، خود را تسلی می دهند “که صرف 29 روز دیگه مانده بخیر”. به همین سان در طول روز هم لحظه به لحظه به طرف ساعت می نگرند و از ابتدای روز شمارش برعکس ساعت ها شروع می شود. مهم ترین ساعات طرف های شام است که هر دقیقه آن ساعت ها می گذرد.

روزه داران از اولین روز روزه، به شمارش معکوس روزها شروع می کنند
روزه داران از اولین روز روزه، به شمارش معکوس روزها شروع می‌کنند

نذورات فراوان

طبق روایت های اسلامی، ثواب هر عمل نیک در این ماه، چندین برابر عملی در ماهای دیگر است. با در نظر داشت این روایت همه مسلمان ها در کنار این که روزه می گیرند، نماز می خوانند و عبادت می کنند، نذر نیز می دهند که این نذر ها از توزیع خرمای شروع می شود تا افطاری دادن افراد بی بضاعت.

شب نشینی های معنادار

یکی از رسم های دینی ماه رمضان شب نشینی است. مسلمانان در این شب ها به عبادت و نیایش می پردازند و شب زنده داری می کنند. نماز تراویح و شب زنده داری قدر همه در این ماه معنای ویژه ای دارد.

مراسم های دعا در شب‌های رمضان بیشتر است
مراسم های دعا در شب‌های رمضان بیشتر است

شب گردی‌های صمیمی

بسیاری از جوانان در این ماه بعد از افطاری با هم وعده قدم زدن می گذارند و در جاده ها به قدم زدن می پردازند. چرا که در جریان روز حوصله دیدارهای دوستانه را ندارند.

خوش اشتهایی بالا

در ماه مبارک رمضان غذای که از این پیش در سه وعده غذایی نوش جان می شد، در دو وعده غذایی صرف می شود. با این حال، برخی از افغان ها بخاطر این که فردا گرسنه و تشنه نشوند، به حد توان شان سحری میل می کنند و به همین گونه در افطاری نیز که تمام روز را گرسنه سپری کرده اند هرچه در سفره باشد را صرف می نمایند.

یکی از سفره های رمضانی افغان ها
یکی از سفره های رمضانی افغان ها

سفره رنگین تر

در رمضان معمولن تغییراتی در سفره های غذایی مردم می آید. همه می کوشند که در این ماه بهترین و مقوی ترین غذا را نوش جان کنند.

در این ماه شاه و گدا می کوشند تا سفره های رنگینی را برای خانواده های خود تدارک ببینند.

و در نهایت، رمضان ماه برکت است. سفره همه مسلمانان رنگین تر می شود. حلول این ماه مبارک !

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان