رویای دیرین؛ بند سلما پس از ده سال کار گشایش یافت

بند سلما در هرات از سوی رییس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند گشایش یافت. این بند که از سال 2006 میلادی با کمک سه‌صد میلیون دالری هندوستان در حال ساخت بود، امروز به بهره برداری سپرده شد.

قرار است بند سلما در ولسوالی چشت هرات حدود چهل و دو میگاوات برق تولید کند و زمین‌های بیش از شش‌صد روستا را نیز در این ولایت آبیاری کند.

استقبال متفاوت

رییس جمهور افغانستان قبل از ورود نخست وزیر هند به هرات، در پیام تویتری نوشت که آقای نخست وزیر، یک ملت قدرت‌مند منتظر پذیرایی گرم شما می باشد.

نخست وزیر هند نیز در صفحه رسمی تویتر نخست وزیری این کشور جریان سفر خود به هرات را به صورت زنده پوشش می‌داد و در آن از لحظه خروج از دهلی تا ورود به هرات عکس های منتشر کرد. او پس از نشست هواپیمایش در تویت فارسی و پشتو پیام اول حضور خود در هرات را منتشر کرد.

دولت افغانستان از روزها قبل در هرات برای امروز آمادگی می‌گرفت. در این جریان، شهر هرات با تصاویر دو رهبر افغانستان و هندوستان مزین شده بود. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان همراه با برخی از اعضای کابینه و مشاوران ارشد خود، روز گذشته به منظور گشایش این بند، وارد هرات شد.

پیام های روشن

رهبران افغانستان و هندوستان پیام های روشنی در مراسم گشایش بند سلما برای یک دیگر داشتند. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ضمن استقبال گرم از نخست وزیر هند، اعلام داشت که هند رویای دیرین افغانستان را محقق ساخت.

آقای غنی در عین حال تاکید کرد که روابط دو کشور تداوم خواهد یافت و مسائل مختلف این روابط را مستحکم می‌کند.

رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما
رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما

محمد اشرف غنی از کمک های هند از جمله حدود هفده‌هزار دانش‌‍آموخته‌ی افغان یاد آوری کرد که در طول سالیان گذشته در هند آموزش‌های عالی خود را فراگرفته اند.

نرندرا مودی نخست وزیر هند نیز از نقش دریاها در جاری ساختن تمدن‌ها یاد آوری کرد و گفت که پروژه سلما نیز در جاری سازی توسعه و امیدهای جدید به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

آقای مودی در عین حال بر غیرت افغان‌ها تاکید کرد و گفت که افغان ها دیگر به جنگ پشت کرده اند. نخست وزیر هند علاوه بر آن از پروژه های دیگر زیربنایی هند نظیر ساختن ساختمان پارلمان این کشور یاد آوری کرد و گفت که کشورش متعهد است در کنار افغانستان برای مدت طولانی بماند.

او از افغانستان به عنوان خانه دوم هندی‌ها یاد کرد.

پروژه های زیربنایی

گشایش بند سلما در افغانستان یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی است که دهلی نو در طول سیزده سال گذشته در این کشور انجام داده است. علاوه بر این، ساختمان جدید پارلمان افغانستان و آسفالت جاده زرنج-دلارام با هزینه بیش از یک صد میلیون دالر و طول 215 کیلومتر از جمله پروژه های دیگری زیربنایی است که هندوستان در افغانستان ساخته است.

بند سلما بنام بند دوستی افغان-هند مسمی شد
بند سلما بنام بند دوستی افغان-هند مسمی شد

هند در مجموع حدود دو میلیارد دالر در طول پانزده سال گذشته به افغانستان کمک کرده که مجموع این کمک ها دهلی نو را در رده پنجم بزرگترین حامیان مالی بخش های توسعه ای افغانستان قرار می دهد.

بیشترین کمک های توسعه‌ای هند به افغانستان در قالب نهادهای بین المللی نظیر نهادهای توسعه ای سازمان ملل متحد و همکاری با سازمان های بین المللی توسعه ای کشورهای نظیر آمریکا انجام شده است.

با این حال، هند علاوه بر کمک های توسعه‌ای، از سال گذشته به این سو در حوزه حمایت‌های امنیتی از افغانستان نیز وارد شده است. دهلی نو، در سال جدید میلادی، سه هلی کوپتر ام آی 25 به افغانستان کمک کرد و این کمک ها آغاز روابط امنیتی کابل-دهلی پنداشته می شود.

عبدالله رحمانی هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *