جولان‌گاه دیگر تروریستان؛ از انزجار عمومی تا عزم قاطع

هم‌زمان با افزایش فشارها بر طالبان، این گروه نیز میدان مانور خود را در شمال افغانستان گسترش داده است. تروریستان در سه روز گذشته توانسته اند در دو رویداد جداگانه در شمال افغانستان، بیش از دوصد تن از شهروندان افغان را بربایند.

مسولان در ولایت سرپل در شمال افغانستان از ربوده‌شدن هفده شهروند افغان در میانه راه بلخاب-سرپل خبر داده اند. سخن‌گوی والی سرپل گفته است که روز گذشته این شهروندان از سوی افراد مسلح ربوده شده اند.

علاوه بر این، گزارش شده است که پنج‌شنبه هفته گذشته طالبان بیش از 130 مسافر را در منطقه‌ی علی آباد قندوز ربودند که بر اساس آمارهای ضد و نقیض تا کنون حدود 13تن از این مسافران را تیرباران کرده اند. بیشتر این مسافران ربوده شده آزاد شده اند اما تا کنون حدود ده‌تن دیگر در اسارات طالبان به سر می‌برند.

در رویداد دیگر گزارش شده است که در ولسوالی شیخ علی ولایت پروان سه تن از امدادگران موسسه خیریه فوکس از سوی مردان مسلح تیرباران شده اند. مسولان محلی در پروان گفته اند که تا کنون کسی مسولیت این کشتار را برعهده نگرفته است.

تصویر منتشر شده از ربوده شدگان در کندز
تصویر منتشر شده از ربوده شدگان در کندز

تاکتیک جدید

با آن‌که پیش از این شماری از شهروندان افغان در ولایت‌های جنوبی افغانستان ربوده شده بودند، اما طالبان مسولیت آن‌را برعهده نگرفته بودند. سال گذشته، گروه‌های منتسب به داعش در موارد مختلف دست به گروگان‌گیری زده و شماری از شهروندان مناطق مرکزی افغانستان را ربوده بودند. یکی از موارد ربوده شدن این شهروندان که بیش از شش ماه به طول انجامید، شامل 31 تن می‌گردید که مسافرانی هرات عازم کابل بودند. این مسافران به صورت دسته‌جمعی ربوده شدند.

در پی ربوده شدن متعدد شهروندان، حکومت افغانستان طی انجام عملیات‌های گسترده در ولایت زابل، بسیاری از پناه‌گاه‌های گروه‌های هوادار داعش را نابود کرد.

با این حال، در سال جدید، ربودن مسافران جزء از تاکتیک طالبان در شمال افغانستان شده است. با آن‌که موارد اخیر ربوده شدن مسافران، تمرکز بر یک قوم خاص نبوده، اما شورشیان به صورت گسترده مسافران را هدف قرار داده اند. سخن‌گویان طالبان اعلام کرده اند که در میان افراد ربوده شده در قندوز، اعضای نیروهای امنیتی افغانستان بوده که با لباس غیرنظامی سفر می‌کردند، ادعای به شدت از سوی حکومت افغانستان رد شده است.

در صورتی‌که این تاکتیک شورشیان در شمال افغانستان ادامه یابد، نیاز است تا دولت در مقابل آن تمهیدات جدی امنیتی را برای حفظ سلامت شهروندان عادی افغانستان اتخاذ کند.

https://www.youtube.com/watch?v=-Vv_hakW07g

انزجار عمومی

پس از آن‌که تصاویری از کشته‌شدن شهروندان ربوده شده در قندوز منتشر شد، شماری زیادی از شهروندان افغان در فضای مجازی و در پایتخت افغانستان آن را محکوم کرده و خواستار پی گیری حکومت افغانستان گردیدند.

در گردهمایی که روز گذشته در پارک شهرنو کابل از سوی صد ها تن از اعضای جامعه مدنی، اعضای مجلس نمایندگان و شهروندان عادی دایر شد، از دولت افغانستان خواسته شد تا این کشتار‌ها را پی‌گیری نماید و در مقابل عاملان آن با جدیت برخورد کند.

در همین حال در گردهمایی جداگانه‌ای آن‌چه که صدای آشنا گزارش داده، صدها معترض نیز با برگزاری تظاهراتی در کابل امروز انزجار خود را در مقابل طالبان بیان نمودند.

مسافرانی که دو روز قبل پس از ربوده شدن تیر باران شدند
مسافرانی که دو روز قبل پس از ربوده شدن تیر باران شدند

عزم قاطع

یک روز پس از کشتار مسافران ربوده شده قندوز، رییس‌جمهور افغانستان در جلسه کابینه این کشور واکنش شدیدی نشان داده و طالبان را قطاع الطریق نامیده است. محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در این نشست، از مقامات حکومتی خواسته است تا امنیت شاهراه‌های افغانستان را با جدیت تامین نماید و گفته است که رهبری طالبان درک درستی از اسلام ندارد.

رییس‌جمهور افغانستان در عین حال تاکید کرده که “انجام این عمل در حقیقت قطاع الطریقی است و شخص اول طالبان که خود را عالم دین می‌گوید با این عمل نشان می‌دهد که از دین مبین اسلام و اساسات آن مطلقاً بی‌خبر است و کسانی که قطاع الطریق می‌باشند در دین، قانون و عرف ما مستحق شدیدترین جزا اند و آن‌ها فرار کرده نمی‌توانند به جزای اعمال‌شان خواهند رسید.”

با آن‌که حکومت افغانستان از عزم قاطع برای سرکوب شورشیان در مناطق مختلف این کشور خبر داده است، اما مانور گسترده طالبان در شمال افغانستان و حضور آن‌ها در شهرهای بزرگ نظیر غزنی از شکنندگی وضعیت در این کشور حکایت دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *