جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

انترنت ایران، فاز جدید طرح ارتباطات منطقه‌ای افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

شرکت ارتباطات زیرساخت ایران اعلام کرده است که بر اساس توافق‌نامه مشترک همکاری با افغانستان، عرض باند مـورد نیاز افغانـستان را به میزان ۱۰ گیگابایت، تامین خواهد کرد.

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان می‌گویند که کارهای فنی انتقال این حجم انترنت از دوماه بدین‌سو جریان دارد و قرار است که تا دوماه دیگر این انترنت به شبکه فایبر نوری افغانستان به گونه‌ی عملی وصل شود.

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنولوژی، در گفتگو باخبرنامه گفت که کارهای فنی انتقال این حجم از انترنت را به افغانستان، شرکت «ارتباطات زیرساخت» ایران و شرکت «افغان تلی‌کام» به عهده دارد که با معادل 1.2 میلیون دالر در اختیار افغانستان قرار خواهد گرفت. او اضافه کرد که پس از  بهینه سازی و همخوان سازی سیستم های مخابراتی افغانستان و آماده سازی مقدمات فنی پروژه، اجرای این پروژه، عملیاتی خواهد شد.

این عرض باند با حجم 10 جی‌بی از ولایت هرات وارد افغانستان می شود که با وصل شدن به شبکه ملی فایبر نوری افغانستان، به تمام ولایت‌های افغانستان توزیع خواهد شد، اما نظر به برنامه ریزی که وزارت مخابرات افغانستان دارد، این انترنت در حال حاضر به مناطق توزیع خواهد شد که بیشترین نیاز به انترنت را دارد. به گفته‌ی سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان، در مرحله اول، این حجم انترنتی در ولایت‌های غربی، جنوب و جنوب غربی از جمله؛ نیمروز، فراه، هرات و بادغیس توزیع خواهد شد و پس از آن با نیاز سنجی به سایر ولایت ها نیز انتقال می یابد.

Yasin-Samim
یاسین صمیم، سخن‌گوی وزارت مخابرات افغانستان

مقامات وزارت مخابرات افغانستان گفته اند که توافق نامه کیفیت خدمات این حجم انترنتی که دارای 98 درصد ضریب اطمینان می باشد، نهایی نشده اما حکومت افغانستان در تلاش پیگیری این توافق‌نامه می‌باشند.

دولت افغانستان در بخش انترنت تاهنوز سه قرار داد ابتدایی با کشورهای قزاقستان، قرغزستان و ایران به امضا رسانده است که از آن جمله حجم انترنت قزاقستان دو 10 جی بی است که کارهای فنی آن و همچنان تلاش ها برای همخوانی مسیر انتقال آن از طریق ترکمنستان جریان دارد.

افغانستان چهارراه دیجیتالی

دوماه قبل وزارت مخابرات افغانستان قرارداد خرید انترنت را با قزاقستان نیز به امضا رساند. عبدالرزاق وحیدی، وزیر مخابرات افغانستان قراداد خرید ۱۰ جی بی انترنت را با قزاقستان مذاکره کرده و نهایی کرد. این قرارداد در ماه حوت سال گذشته در «آستانه» پایتخت قزاقستان امضاء شد.

با این و جود وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرد که با عرضه این خدمات، سرعت انترنت در افغانستان افزایش و بهای آن کاهش خواهد یافت. بر اساس این قرارداد، بهای ده جی بی انترنت قزاقستان به افغانستان ۷۵ هزار دالر آمریکایی خواهد بود. این در حالی است که پیش از این پاکستان بسته انترنتی مشابه را به بهای بیش از دوصد هزار دالر به افغانستان عرضه می کرد. این خط انترنتی با عبور از ازبکستان بدون پرداخت حق ترانزیت به افغانستان خواهد رسید.

پیش از این قرارداد، عبدالرازق وحیدی در جریان  استیضاح خود در پارلمان افغانستان گفته بود که وزارت مخابرات مسیرهای بدیل پاکستان را از کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و ایران برای خرید انترنت فراهم کرده است.

تصویری از امضای قرارداد خرید انترنت از قزاقستان برای افغانستان
جریان امضای قرارداد خرید انترنت از قزاقستان برای افغانستان

طرح ارتباطات منطقه‌ای

انعقاد قرارداد خرید انترنت با قزاقستان در چارچوب «برنامه‌ ارتباطات منطقه‌ای» وزارت مخابرات افغانستان صورت می گیرد؛ برنامه‌‌ای که توسط وزارت مخابرات در کنفرانس ششم ریکا در کابل مطرح شد و مورد توجه جامعه جهانی به‌ خصوص نهادهای بین‌المللی و کشورهای منطقه قرار گرفت.

یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان به خبرنامه گفت که اجرای طرح ارتباطات منطقه ای می تواند افغانستان را به گذرگاه تکنولوژی معلوماتی در منطقه تبدیل کند. سخنگوی وزارت مخابرات تصریح کرد که این طرح در مدت شش ماه تکمیل شده و مذاکرات دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه با ایران، قزاقستان، قرغزستان، ازبکستان، ترکمنستان و پاکستان صورت گرفته است. این کشورها اتحادیه مشترک المنافغ مخابراتی را که به نام (RCC) یاد می‌شود، ساخته اند. ۲۲ کشور منطقه به‌ شمول افغانستان عضویت این اتحادیه را دارند. قرار داد خرید 10 جی بی انترنت ایران نیز در چارچوب این طرح می‌باشد.

راه ابریشم دیجیتالی

خرید انترنت از چین، گام بعدی وزارت مخابرات در چارچوب طرح ارتباطات منطقه ای است. بر این اساس، وزارت مخابرات در چارچوب برنامه زیر نام «راه ابریشم دیجیتالی» فایبر نوری چین را از طریق مرز واخان به افغانستان وصل می‌کند.

سخنگوی وزارت مخابرات تاکید کرد که چین از این طرح به شدت استقبال کرده است. این پروژه از سوی بانک جهانی در مرزهای افغانستان تمویل خواهد شد. در عین حال، چین متعهد شده تا در خاک آن کشور، هزینه های انتقال قایبر نوری را پرداخت نماید.

وزارت مخابرات پیش بینی می کند که با اجرای پروژه راه ابریشم دیجیتالی، سرعت و ضریب ایمنی خدمات انترنتی در افغانستان افزایش خواهد یافت. سخنگوی وزارت مخابرات افغانستان تاکید دارد که ورود انترنت چین به افغانستان، نزدیک به چهل درصد، بهای انترنت را در بازارهای افغانستان کاهش خواهد داد.

حدود ۸۹ درصد از جمعیت ۲۸ میلیونی افغانستان از تلفن همراه و ثابت استفاده می‌کنند
حدود ۸۹ درصد از جمعیت ۲۸ میلیونی افغانستان از تلفن همراه و ثابت استفاده می‌کنند

دسترسی بیشتر

به نظر می رسد با اجرای طرح های راه ابریشم دیجیتالی و ارتباطات منطقه‌ای، افغانستان زمینه را برای دسترسی بیشتر به خدمات انترنتی در این کشور مساعد سازد. آن گونه که بخش مخابراتی افغانستان در طول بیش از یک دهه گذشته، با نزدیک به دو میلیارد و پنجصد میلیون دالر سرمایه گذاری غیردولتی، خدمات مخابراتی برای اکثریت مناطق افغانستان مهیا شده است. بر اساس آمار نشر شده‌ی وزارت مخابرات، اکنون ۸۶ درصد مناطق مسکونی افغانستان به مخابرات دسترسی دارد  و حدود ۸۹ درصد از جمعیت ۲۸ میلیونی افغانستان از تلفن همراه و ثابت استفاده می‌کنند.

با توجه به رشد فزاینده خدمات مخابراتی افغانستان، اجرای طرح های وزیر جدید مخابرات این کشور امیدواری های زیادی را برای دسترسی بیشتر شهروندان افغان به خدمات انترنتی ارزان و باکیفیت افزایش داده است. در عین حال، کاهش وابستگی افغانستان به پاکستان در عرصه خدمات انترنتی از طریق فایبر نوری نیز به این کشور دست بازی برای توسعه خدمات انترنتی به شهروندان افغان می‌دهد.

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان