جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

مام میهن، فرزندان ناخلف و توتاپی که همه را بی‌تاب کرده است

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همه برای یکی، یکی برای همه

این روزها «توتاب» همه را «بی­‌تاب» کرده است. قرار بود توتاب، بخشی از کشور مرا که به درازنای تاریخ خود، در خاموشی به سر می­‌برد، روشن نماید. اما اذهان جامد و روح­‌های در بند «احساسات ناروا» عقل را در بند کشید و لجام بر دست و پای او بست. «روشنایی» را از خانه­‌ی برادرانم که همیشه­‌ی تاریخ «نابرادر» خوانده شده­‌اند، دریغ کرد. مسیرش را کج و به سویی برد که نه عقل آن را روا می­‌دارد و نه علم و تجربه. «توتاب» آزمونی بود که در آن شکست خوردیم. توتاب، حقیقت ما را آشکار کرد. ما به غیر خود به چیزی نمی­‌اندیشیم. ما به افغانستان نمی‌اندیشیم. ما به خود و امیال و هوس­‌های زودگذر خود می­‌اندیشیم. به نام «نماینده­‌ی ملت» خاک در چشم ملت خود می­‌پاشیم. به نام «دولت­‌مرد» هر آن­چه نامردی­ست را در حق وطن که «مادر» همه­‌ی ماست، روا می­‌داریم. به راستی چرا ما به کشور خود که خانه­‌ی مشترک همه­‌ی ماست، دوگانه می­‌نگریم.

این «دوگانه نگریستن» نه با «ذات افغانیت» ما هماهنگ است و نه با «ذات دین و آیین ما». ما با تمسک به «دوگانه­ نگریستن» هم «افغانیت» خود را «لجن­‌مال» کرده­‌ایم و هم «دین و آیین» و «فرهنگ و تمدن درخشان» خود را به سُخره و استهزا گرفته­‌ایم.  اکنون این دوگانه انگاری و دوگانه نگریستی، ما را مایه­‌ی سُخره­‌ی همسایگان­‌مان کرده است.

همین کشورهای همسایه­‌ی ما پُر است از رنگ­‌ها و لهجه­‌ها و زبان­‌ها و نژادها. اما آن­چه در تصمیم­‌های کلان کشوری در مرز و بوم آنان دخالت ندارد، همین رنگ و انگ و نژاد و لهجه و زبان است. ما به جای این­که روی به سوی رشد و بالندگی در جهانی که لحظه به لحظه در حال دگرگونی است، داشته باشیم،  اولین­‌ها و الفبای انسانیت را هم از جان و دل و روح و نهاد خود بیرون انداخته­‌ایم. در تصمیم­‌های خرد و کلان ما­، آن­چه که جای­گاه ندارد و همیشه مغفول است، «افغانستان و مردم» این وطن دربدر و سوخته است.

آخر این انسان افغانی، این درد جان­کاه و این زخم ناسور را به کجا باید ببرد که کشوری خارجی دل­اش به حال ملتی که حاکمان­‌اش غرق در فسادِ نژاد و اقتصاد و سیاست است، می­‌سوزد. پولی اختصاص می­‌دهد. سرویه می‌کند. نتیجه­‌ی سرویه­‌اش این می­‌شود که «توتاب» از «منطقه­‌ی همیشه­‌تاریک» این مرز و بود، بگذرد. اما حاکمان این وطن، چند سال است که این پروژه را ناکام می­‌گذارند. در جفای به این مرز و بوم به این نیز اکتفا نمی­‌کنند و اصرار به تغییر تصمیم کشور نا­م­‌برده می­‌گیرند. آسمان را به ریسمان می­‌بافند و اراده­‌ی کشور مجری طرح را تغییر می­‌دهند.

چرا این کار صورت می­گیرد؟

دلیل آن روشن است. ما به مردمان سرزمین خود اعتماد نداریم. ما هم­‌دیگر را بیگانه می­‌پنداریم. ما به هم، با یک نگاه برابر نمی­‌نگریم. ما هم­‌دیگر را «درجه­‌بندی» می­‌کنیم. ما تصمیم گرفته­‌ایم به خود جفا کنیم. ما تصمیم گرفته­‌ایم خانه­‌ی خود را تاریک نگه داریم. ما تصمیم به تکه تکه کردن وطن خود گرفته­‌ایم.

«توتاب» چه از «منطقه­‌ی همیشه­‌تاریک نگه­‌داشته­ شده­‌ی وطن» من بگذرد یا نگذرد، روزگار اما می­‌گذرد. تاریخ نوشته می­‌شود. اکنون از بسیاری از «حاکمان در خاک خفته­‌ی این وطن» برائت می­‌جوییم. لازم نیست که آیندگان از دولت مردان کنونی، برائت بجویند. اکنون «مام میهن» از این ناخلف فرزندان، در حال برائت جستن است. اشک­‌های رنگین به خون «مام میهن من» جاری است. گریه می­‌کند از جفای فرزندان ناخلف، بر تن رنجور خود. می­‌گرید از این­که فرزندان ناخلف­‌اش نه پاسِ خود را دارند و نه پاسدار خوبی برای وطن خود هستند. رویِ تاریخ را با شیطنت­‌های کودکانه­‌ی خود، خراشیده­‌اند و حیثیت تاریخی «مام میهن» را ناخوشایند کرده­‌اند.

«مام میهن» می­‌خواست در عصر جدید فرزندانی داشته باشد که «همه برای یکی باشند و یکی، برای همه». ولی فرزندان ناجوان‌مرد او، یک بار دیگر تصمیم گرفته­‌اند که «از هم بیگانه» باشند. تخم نفاق را در جامعه، با اعمال بی­‌خردانه­‌ی خود می­‌کارند. اکنون «مام میهن» این فرزندان ناخلف را رها کرده است. این فرزندان ناخلف «عاق مام میهن» گردیده­‌اند.

محمد نبی رحیم‌زی نویسنده و استاد دانشگاه است. آقای رحیم‌زی دانش آموخته فلسفه و کلام اسلامی بوده و دارای آثار متعدد در این زمینه می‌باشد.
این مقاله برای خبرنامه نگاشته شده و دیدگاه های که در آن آمده، مختص نویسنده آن می‌باشد و لزوما بازتاب سیاست نشراتی خبرنامه نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان