پروژه توتاپ و صف‌آرایی متحد غرب کابل

توسطمختار پدرام

اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۵ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲ , , , , , , , , , , ,

در گردهمایی هزاران تن از شهروندان کابلی که امروز در اعتراض به انتقال لین برق ترکمنستان به افغانستان از طریق سالنگ در غرب پایتخت برگزار شده بود، تاریخ تظاهرات عمومی دوشنبه آینده اعلام شد.

معترضان که رهبران بزرگ هزاره‌ها نیز در میان آن ها حضور داشتند، نسبت به تصویب کابینه افغانستان در باره این پروژه انرژی انتقادات تندی را مطرح کردند. کریم خلیلی معاون پشین رییس جمهور افغانستان در سخنرانی در این جمع گفت که “هر کسی که از نشانی‌های مشخص از منطق زور استفاده می‌کند، خیلی از قضایای افغانستان پرت است. خبر ندارد که در افغانستان امروز دیگر منطق کهنه زور نمی‌چلد. ما به هر که متوسل به منطق زور می‌شود، می‌گوییم که ما از گذشته همدیگر را خوب می‌شناسیم.”

محمد محقق از رهبران پرنفوذ هزاره‌ها و معاون دوم رییس اجرائی افغانستان نیز گفت که به نظریات او و معاون دوم رییس جمهور توجه‌ی صورت نگرفته و اعلام کرد که این مصوبه کابینه را نمی پذیرند.

احمد بهزاد و محمد عارف رحمانی نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان افغانستان نیز از سخنرانان دیگر این مراسم بودند که نسبت به پیامدهای این مصوبه کابینه افغانستان هشدار دادند.

علاوه بر این ها اکثریت رهبران سیاسی هزاره های افغانستان در کنار شهروندان افغان در این گردهمایی از خواست عمومی انتخاب مسیر بامیان وردک به جای مسیر سالنگ برای پروژه برق ترکمنستان حمایت کردند.

ساعاتی پس از این گردهمایی رییس جمهور افغانستان در یک بیانیه‌ی زنده تلویزیونی خواستار گفتگو بر سر این موضوع شد و گفت که کمیسیون عالی دولتیِ را به منظور بررسی دوباره پروژه توتاپ با مشورت رهبران هزاره تشکیل می‌دهد.

خبرنامه با پنجاه تصویر، حاشیه ها و متن این گردهمایی را گزارش نموده است.

TUTAP (19)

TUTAP (50)

TUTAP (44)

TUTAP (48)

TUTAP (47)

TUTAP (46)

TUTAP (45)

TUTAP (42)

TUTAP (40)

TUTAP (9)

TUTAP (37)

TUTAP (39)

TUTAP (36)

TUTAP (38)

TUTAP (33)

TUTAP (34)

TUTAP (32)

TUTAP (35)

TUTAP (31)

TUTAP (21)

TUTAP (30)

TUTAP (43)

TUTAP (29)

TUTAP (28)

TUTAP (27)

TUTAP (25)

TUTAP (26)

TUTAP (24)

TUTAP (20)

TUTAP (23)

TUTAP (22)

TUTAP (18)

TUTAP (16)

TUTAP (41)

TUTAP (15)

TUTAP (14)

TUTAP (13)

TUTAP (12)

TUTAP (11)

TUTAP (10)

TUTAP (8)

TUTAP (7)

TUTAP (6)

TUTAP (5)

TUTAP (4)

TUTAP (3)

TUTAP (2)

TUTAP (1)

نصیر فیضی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *