با گذر از میان دو جنس مخالف، دودَستی بخت‌تان را بسته می‌کنید

توسطرقیه ابراهیمی

اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , , ,

طبیعی است که زندگی اگر یک نواخت باشد، گاهی خسته کننده می شود. کار زیاد، درس خواندن زیاد و یا هر کار دیگری که یک نواخت در یک شهر و محل باشد، گاهی سبب می شود دل آدم بگیرد. این وقت است که دل آدم هوای یک سفر خوب و به یاد ماندنی می کند.

حالا اگر شما در چنین وضعیتی قرار دارید و دلتان هوای سفر کرده، بهتر است وقتی که بوت های خود را از پاهای‌تان بیرون می‌کنید، آن‌ها را طوری قرار بدهید که بالای هم دیگر قرار بگیرند. باور عمومی این است که اگر بوت های یک شخص بر روی یک دیگر قرار بگیرند به سفر می رود خوب شما هم این کار را بکنید. به همین راحتی به سفر رفته و به خستگی های‌تان پایان دهید.

خرافات در افغانستان

اگر دوست دارید این سفرتان یک سفر زیارتی باشد و بر علاوه‌ی سفر، ثواب هم به دست بیاورید باید چادر خود را برعکس بپوشید.این هم جزء از آن باور عمومی است که زیاد به حقیقت نزدیک نیست.  البته این کار ویژه بانوان است نه آقایان. اما شما آقایان نا امید نشوید، شما همان گزینه اول را می توانید امتحان کنید، بعد از آن که نتیجه داد، انتخاب کنید که به کجا می‌روید.

در کنار این دو روش یک روش دیگر نیز وجود دارد که شما می توانید بهترین استفاده را از آن نماید. این روش دیگر شاید بیشتر برای سفر جواب دهد. برخی از مردمان افغانستان به این باور اند که اگر پای راست یک شخص بخارد او حتما به سفر می‌رود. پس وقت را از دست ندهید و این شیوه را عملی کنید و کاری کنید که پای راست تان بخارد و به بهانه آن چند روزی را در سفر بگذرانید.

اما اگر سفر کردن را دوست ندارید و نمی خواهید جایی بروید و دوست دارید که دوستان تان به خانه تان بیاید، این هم راهی دارد. روش های متفاوت و کارآمدی وجود دارد که شاید بارها آن را خودتان شخصا تجربه کرده باشید. برای این کار، شما به یک پیاله و یک شمه چای ضرورت دارید و همچنان به مهارتی که بتوانید شمه چای را درون پیاله بریزید؛ یک باور عمومی این است که “اگر داخل چای، شمه یا یک دانه چای درون پیاله روی سطح آب جوش ایستاده ماند، مهمان در آن خانه را می زند.” اما اگر خیلی مهمان دار هستید و دیگر حوصله مهمان داری ندارید بهتر آن است که در وقت ریختن چای در پیاله تان از احتیاط کامل کار بگیرید. یک وقتی هم است که شما متوجه نیستید و یکی از این شمه ها داخل پیاله تان می‌آید، لطفن آن را زیر دندانتان نجوید که ممکن با این کار، آن مهمان بیچاره که قصد آمدن به خانه تان را داشت، در نتیجه کدام تصادف موتر و یا هم به صد دلیل دیگر زخمی و کوبیده شود.

خرافات در افغانستان

این روش ها گاه گاهی هم جواب نمی دهند و یک مهمان شاید خیلی پر رو تر از این حرف ها باشد و بتواند بدون این که زخمی شود و یا کدام بلای دیگری سرش بیاید، بلاخره به خانه‌ی تان خود را می رساند؛ اما برای آرام شدن  از شر این مهمان چشم سفید هم راه حلی است. شما مقداری نمک را در داخل بوت‌های مهمان بریزید، خیلی زود مهمان خانه تان را ترک می کند و شما از زحمت پختن غذا راحت می شوید. این باور وجود دارد که “اگر داخل کفش مهمان نمک پاشیده شود، او خانه را زود ترک می کند.”

خب شما که گاهی اوقات نمی توانید مانع آمدن مهمان شوید او می آید بخواهید یا نه. حالا راه های هم هست که شما نگران خرج و مخارج مهمان داری نمی باشید. برای این که رزق تان افزایش یابد، وقتی” کفش ها را از پاهای تان بیرون می کنید، آن ها را طوری قرار بدهید که نوک بوت ها در مقابل هم قرار بگیرند. مردمان قدیم می گویند این کار فوق العاده است و رزق و روزی را افزایش می دهد.  یا اگر می خواهید غذای تان پر برکت باشد در روز مهمان داری، قاشقی را که با آن غذا پختین، به لبه دیگ نکوبید. این کار را نکنید یک وقتی، برکت غذا از بین می رود. شوخی که نداریم با شما خیلی هم جدی هستیم.

خرافات در افغانستان

فقط  همین دو روش نیست، راه حل دیگر هم است که برکت در خانه و روزی را زیاد می سازد. مواظب باشید، هر وقتی که در خانه تان یک چلپاسه پیدا شد، او را نکشید، به جای این کار یک مقدار پنبه را گرفته و به صورت آن خزنده دوست داشتنی بزنید. بزرگان کشور می گویند این روش خیلی کار امد است و به این گونه شما ثروتمند خواهید شد.

حتا شما می توانید کاری کنید که کف دست چپ تان به خارش بیاید. شما با این کار به پول می رسید، هر قدر کف دست چپ تان بیشتر بخارد، به همان میزان پولدار می شوید؛ اما مواظب باشید این کار در دست راست تان فرق می کند. هر گز کاری نکنید که کف دست راست تان بخارد. یا حتا اگر این اتفاق افتاد، آن را هر گز نخارانید، زیرا پول های تان را به راحتی از دست می دهید. این ها باور شماری از مردم افغانستان است. یک گپ مهم دیگر هم است که خانم ها بیشتر به آن توجه داشته باشند، هرگز در جریان شب خانه را جاروب نکشید، این کار برکت خانه تان را از بین می برد، از ما گفتن بود. تا این جای کار عمومی بود.

جوانان پسر و دختر مواظب باشید

از این‌ها که بگذریم می‌رسیم به دختران و پسران جوان که در آرزوی رسیدن به نیمه گمشده‌ی شان هستند، یا به قول معروف در پی ازدواج هستند و اگر شما هم در این جمع هستید باید بدانید که هیچ گاهی از بین دو شخص جنس مخالف تان عمرا نباید بگذرید. شما با این کار، دو دستی بخت خود را بسته خواهید کرد. خوب واضح است که حتما نمی خواهید این گونه شود و تا حال راه حلی نیز برای این مساله بیان نشده است پس خود دانید که چه می‌کنید.

خرافات در افغانستان

اگر مواظب این کار بودید و تلاش کردید مرتکب چنین خطای نشوید، مواظب برخی رفتار دیگر هم باشید تا بخت تان بسته نشده و مجرد باقی نمانید. مثلن شما کم کم به روز موعود و یا همان لحظه وصال می رسید و می خواهید یک عروسی خیلی رومانتیک و رویایی در زیر باران داشته باشید، برای شما توصیه می شود که همیشه ته دیگ را بخورید.

اما کسانی که حوصله تر شدن در زیر باران را در این روز مهم ندارند، هرگز تمایل خوردن ته دیگ نکنند. بعد از عروسی هم که همیشه مساله دوست محبوب باقی ماندن نزد خشو برای هر شخص خیلی مهم است. مردم به این باور اند زمانی که چای در چاینک کم باشد و کسی بخواهد آن را در پیاله بریزد و اگر پیاله پر شود دلیل به آن است که خشویش آن شخص را زیاد دوست دارد و همچنان برعکس. پس بهتر است زمانی که چای در چاینک کم است خود را مطمئین سازید که پیاله تان پر می شود و اگر مطمین نیستید این ریسک را هر گز قبول نکنید.

بیشتر دختر خانم ها وقتی پیاله و یا ظرفی را می شکنند، برای برائت دادن خود در خانه این بهانه را می آورند که با شکسته شدن پیاله و یا ظرف بلای که قرار بود اتفاق بیافتد، دفع شده است. یا هنگامی که آب از دست کسی می افتد و فرش تر می شود، می گویند که “آب روشنی است و آن را به یک فال نیک می گیرند.” یا برخی از دختران زرنگ تر و کمی لبجاز همواره منتظر می مانند که چه زمانی نقاط سفید و یا خال های سفید رنگ بر روی ناخن هایشان ظاهر می شود، تا با نشان دادن آن به مادران خود بگویند که باید لباس جدید برای شان بخرند.

اگر فکر انتقام دارید

اگر با شخصی دشمنی دارید و می خواهید از وی انتقام بگیرید و لذت ببرید، هم راه حل آسانی وجود دارد. باور عمومی وجود دارد که می گوید شما می توانید با تماس یک جارو به بدن کسی که می خواهید از او انتقام بگیرید سبب شوید که به آن شخص تهمت زده شود و شما نیز به راحتی بدون پرداخت کدام هزینه، به هدف خود رسیده اید. یک راه دیگر نیز وجود دارد که می توانید انتقام بگیرید شما باید کاری کنید که شخص مورد نظر، بر روی چوکات دروازه برای لحظه‌ای بنشیند، زیرا می گویند کسی که بر روی چوکات دروازه بنشید قرض دار خواهد شد و شما با قرض دار شدن آن شخص به مقصد خود رسیده اید یا حتا شما می توانید سرخی چشمتان را به دشمن‌تان نشان دهید و آن شخص را جگر خون کنید.

حالا اگر دل تان با این کارها یخ نکرد، و می خواهید بیشتر از این از دشمن تان انتقام بگیرید کاری کنید که طرف تان روی یک بالشت بنشیند. عقیده بر این است شخصی که بر روی بالشت بنیشند رسوا خواهد شد. البته به یاد داشته باشید که این کار ها را خودتان به هیج وجه انجام ندهید تا رسوا و یا جگر خون نشوید.

خرافات در افغانستان (7)

اما اگر آدم صلح جویی هستید و از جنگ خوشتان نمی آید توصیه می شود که کلید ها را تکان ندهید. ناخن هایتان را به هم دیگر به تماس نکنید و در هنگام استفاده از قیچی آن را بی جهت باز و بسته نکنید. مطمین باشید اگر این کار ها را انجام بدهید، شاهد جنگ خواهید شد. در هنگام راه رفتن هم اگر پای تان به پای شخص دیگر می خورد فرصت را از دست ندهید و زود دست خود را به سویش دراز کنید تا که جنگ بین تان در نگیرد. مواظب باشید، اگر شخص مقابل‌تان از جنس مخالف بود بهتر است که هیچ کاری نکنید زیرا شما با پیش کردن دست خود بیشتر باعث ایجاد جنگ می شوید حالا اگر طرف یک دختر خانم باشد.

در کنار این همه، توصیه می شود که روز های چهار شنبه به عیادت مریض نروید و اگر چنین کنید شخص مریض نه تنها خوش نمی شود بلکه شاید از آمدن تان در این روز نحس از شما ناراحت شود. روز هایی هم هستند که هر شخص به ان باور دارد که آن روز برایش خوب است یا نحس. این باور عمومی است ما تقصیر نداریم.

نتیجه اخلاقی

هر جامعه‌ با هر فرهنگی که باشد چیزهای دارد که گاهی اصلا پایه و اساس علمی ندارد، اما مردم به آن اعتقاد دارند. اکثر این اعتقادات، به دلیل حاکم بودن روحیه خرافاتی در جامعه به وجود می آید، رشد می کند و تبدیل به باور عمومی در میان مردم می شود. مسایلی که گاهی حتا سبب می شود، مردم برای این که در زندگی شان صدمه نبینند، از خیلی فرصت های خوب زندگی شان بگذرند.

اما خبرنامه به شما توصیه می کند، به این مسایل اهمیت ندهید. این ها فقط فرصت های خوب زندگی کردن و رشد را از شما خواهد گرفت. موارد بالا بیشتر باورهای اثبات نشده ای است که بر جامعه افغانی حکم روایی دارد و بس. در هیچ کتاب آسمانی و زمینی که اساس علمی و اعتقادی محکم داشته باشد، چنین چیزی های که در بالا گفته شده نیست. ما خواستیم چند لحظه خوش باشید.

نصیر فیضی و علی شیر شهیر همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *