جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

پس لرزه‌های حمله به کابل؛ راه‌حل سرکوب طالب است

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بیست و هفت ساعت پس از حمله خونین روز گذشته بر ریاست محافظت رجال برجسته، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می گوید در حمله روز گذشته، 64 نفر کشته شدند و 347 نفر دیگر زخمی. اکثر کشته شدگان این حمله تروریستی، نیروهای امنیتی این ریاست بودند. پنج عضو یک خانواده در جمع قربانیان غیر نظامی این رویداد شامل اند. شماری کودکان و زنان نیز کشته شده اند. روز گذشته شمار کشته‌های این رویداد، 28 نفر و تعداد زخمی‌های آن، 329 تن اعلام شده بود.

حمله انتحاری روز گذشته، خونبار ترین رویداد امنیتی در کابل، در پانزده سال گذشته بوده است.

وزارت داخله مشخص نکرده که از میان این 64 نفر، چه تعداد آن‌ها نیروهای امنیتی بوده اند و چند نفر هم غیر نظامی. احتمال افزایش کشته‌های این حمله تروریستی نیر متصور است. با این حال جنرال نظیفه ذکی عضو مجلس، امروز به نمایندگان پارلمان گفت چیزی که او در شفاخانه های شهر کابل دیده است، بیش از صد نفر در این حمله کشته شده اند. ادعای که تا هنوز از سوی مقام های امنیتی نه رد شده و هم تأیید.

Kabul-Attack
طالبان مسولیت این حمله را به عهده گرفته اند

در حمله روز گذشته، چهار محافظ رییس اجرایی، دو محافظ صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و یک برادر زاده سرور دانش معاون دوم رییس جمهور نیز کشته شده اند.

در نخستین ساعات پیش از چاشت روز گذشته، دو مهاجم انتحاری ساختمان ریاست محافظت رجال برجسته که مربوط به نهاد ریاست جمهوری می‌باشد، را هدف قرار دادند. این حمله نخست با انفجار یک موتر باربری پر از مواد انفجاری هدف قرار گرفت و سپس مهاجم دوم به داخل ساختمان رفته و نیروهای امنیتی را به رگبار بست.

واکنش‌های سران سیاسی افغانستان

این حمله مرگ‌بار، واکنش‌های تند سیاست‌گران ارشد و چهره‌های تاثیر گذار افغانستان را در پی داشت. رییس جمهور غنی ضمن ضعیف خواندن طالبان هشدار داد انتقام خون هر کدام از این افراد را می گیرد. آقای رییس جمهور خطاب به طالبان گفت: “ما تا حالا اراده کشتن شما را نداشتیم، اما شما ما را مجبور کردید.”

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز روز گذشته در محل رویداد گفته بود که”پس از این منتظر صلح نخواهیم بود و با جنگ طالبان را نابود می کنیم.”

رییس اجراییه افغانستان، ساعاتی پس از وقوع حمله انتحاری از محل رویداد بازدید کرد
رییس اجراییه افغانستان، ساعاتی پس از وقوع حمله انتحاری از محل رویداد بازدید کرد

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور این حمله را وحشیانه و ضد انسانی خوانده و گفته است که ما نیاز به استراتژی‌های امنیتی مستحکم تر از قبل و همچنان نیاز به تغییر رویکرد نسبت به پروسه صلح داریم. دانش افزوده است که ما باید در تصمیمات جدی تر از قبل باشیم.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین این حمله را محکوم کرده و آن‌را یک عمل ناجوان‌مردانه و نا بخشودنی و خلاف تمام موازین و اصول انسانی و اسلامی عنوان کرد.

وزارت داخله حمله دیروز را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانسته و تاکید کرده که برای ردیابی عاملان این حملات، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و شدید ترین مجازات را به آن ها خواهد داد.

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی خواستار اعدام فوری انس حقانی و شماری دیگری از تروریستانی شد که در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند و حکم اعدام شان نیز پیش از این، از سوی محاکم افغانستان صادر شده اند.

Rahmatullah-Nabil's-reaction-on-Kabul-Attack

به دنبال این خواست رحمت الله نبیل، احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور نیز خواستار اعدام فوری انس حقانی شده است.

عمر داوودزی وزیر داخله پیشین افغانستان حمله دیروز را ددمنشانه و بزدلانه عنوان کرده و گفته است که دشمنان ما باید بدانند که این گونه حملات تروریستی هیچگاه اراده محکم قوای مسلح و ملت افغانستان را برای مبارزه با تروریست‌ها و حامیان شان، صدمه رسانده نمی‌تواند.

در این میان اما عبدالرب رسول سیاف از فرماندهان جهادی، از حکومت خواسته در شناخت شان از دشمن و چگونگی برخورد با آن‌ها تجدید نظر کند. سیاف گفته است برای تأمین امنیت به بسیج نیروهای مردمی در یک چوکات معقول و مناسب ضرورت شدید است و از حکومت خواسته، فرصت‌ها را از دست ندهد که پیشمانی سود ندارد.

احمد سعیدی منتقد جدی حکومت، سران حکومت وحدت ملی را، زمامداران و رهبران بی کفایت خوانده است. سعیدی گفته است که شرم باد به زمامدارانی که در چند قدمی دفتر شان در یک روز دها نفر کشته و زخمی می‌شوند؛ اما آن ها ادعای رهبری می‌کنند.

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی گفته است راه حل سرکوب طالب است. طالب نه به افغانستان باور دارد، نه به مردم، نه به عزت مردم و نه هم به نظام سیاسی مدرن. بین طالبان و داعش هیچ نوع تفاوت نظر و رفتار وجود ندارد.

حمله روز گذشته بازتاب گسترده جهانی نیز داشت. شدت و تاثیر گذاری این حمله در حدی بود، که از ساعت 9 پیش از چاشت تا ساعت چهار بعد از چاشت، کابل بیش از هفتاد سه هزار مرتبه تنها در شبکه اجتماعی تویتر روایت شد.

حضور گسترده مردم برای اهدای خوب به قربانیان حمله انتحاری امروز
حضور گسترده مردم برای اهدای خوب به قربانیان حمله انتحاری امروز

واکنش‌های عمومی

اندکی پس از این حمله، کابران شبکه های اجتماعی فیس بوک و تویتر، کمپاین حمایت از نیروهای امنیتی و قربانیان این رویداد را به راه انداختند. در این کمپاین فیس بوکسی و تویتری، از مردم خواسته شد تا به شفاخانه های ۴۰۰ بستر، ایمرجنسی و ابن سینا رفته و به زخمی های این رویداد خون بدهند.

ساعتی پس از این کمپاین، صف های طویلی از شهروندان افغان پشت دروازه های شفاخانه های شهر دیده می شد که منتظر اهدای خون به زخمی های این رویداد بودند.

امروز نیز، گروهی از فعالان مدنی در کابل در یک نشست مطبوعاتی، از دولت خواستند که عاملان این رویداد را شناسایی کرده و مسوولان امنیتی را مورد بازپرس قرار دهند. زهرا سپهر، یک فعال مدنی گفت که “شهروندان افغانستان نباید در مقابل این جنایت‌ها سکوت نمایند، ممکن فردا فرزند دیگر، ممکن عزیز خانواده دیگر جانش گرفته شود. ما به عنوان کسانی که به سردمداران کشور رای داده ایم، حق داریم که آنان را مسوول بدانیم.”

شماری از فعالان مدنی می گویند، مردم با کسانی که مسوول قتل برادران و خواهران ما است و با کسانی که ما را می کشند، صلح نداریم. اگر دولت با آنان صلح کند، ما شهروندان به هیچ وجه با قاتلین فرزندان مان صلح نمی‌کنیم.

علاوه بر این، بسیاری از شهروندان افغان خواهان برکناری و استعفای مقامات امنیتی از جمله رییس پولیس کابل شده اند. کابران فیس‌بوک در عین حال، خواستار اعدام انس حقانی و دیگر تروریستانی هستند که در زندان های افغانستان به سر می‌برند.

بان کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد

از سوی دیگر، سران کشورهای مختلف این حمله را نکوهش کرده و آن‌را جنایت آشکار ضد بشری خواندند. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، حمله روز گذشتته در کابل را محکوم کرده و گفته است که باید با تروریزم مبارزه شود.

دولت افغانستان برای بررسی این حمله، هیأتی را به رهبری ریاست عمومی امنیت ملی وظیفه داده است تا مشخص کند، پشت این حمله کی بوده و در کجا طرح ریزی شده است. شب گذشته جلسه شورای امنیت ملی در ارگ ریاست جمهوری برای بررسی این قضیه برگزار شد.

تاثیر این حمله بر آینده

با توجه به گستردگی کشتار این حمله، اکنون گمانه‌زنی‌ها بر سر تاثیر آن بر آینده استراتژی حکومت افغانستان به وجود آمده است. با آن‌که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان به صورت قاطع بر انتقام از خون ریخته شده شهروندان افغان تاکید کرده اند و در باره تغییر استراتژی مصالحه نیز سخن گفته اند، اما شماری زیادی از افغان‌ها در این باره با تردید می‌نگرند. با همه این‌ها، انتظار عمومی این است که با توجه به گسترش حملات شورشیان بر غیرنظامیان افغان، حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در نوع برخورد با شورشی‌گری در این کشور تغییرات جدی به میان آورد.

رقیه ابراهیمی، عصمت الله حلیم و علی اکبر، هم‌کاران این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان