جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

سمنت جبل السراج، گام نخست تولیدی حکومت وحدت ملی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کارخانه تولید سمنت جبل السراج ولایت پروان پس از گذشت 20 سال دیروز سه شنبه 17 حمل دوباره آغاز به کار کرد.

این کارخانه، اولین فابریکه تولیدی سمنت در افغانستان است که در سال ۱۳۳۷ خورشیدی ایجاد شد. این شرکت تولیدی تا سال  ۱۳۷۵ فعالیت تولیدی پایداری داشت. اما پس از آن، با کاهش تولیدات رو برو گشت و سود اقتصادی آن رو به کاهش شد که در سال ۱۳۸۳ به دلیل نبود انرژی برق، با رکود کامل مواجه شد.

با این وجود، با آن‌که این کارخانه بعد از سال 1375 فعال بود اما تولیدات پایداری نداشت که اینک پس از 20 سال دوباره تولیدات آن از سر گرفته می شود.

با آغاز کار این کارخانه برای نزدیک به 120 تن به شکل مستقیم و برای نزدیک به 5 هزار تن به شکل غیر مستقیم زمینه کار فراهم شده است.

عبدالقدوس حمیدی، معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم در محفل افتتاح این کارخانه گفت که فابریکه سمنت جبل سراج به شکل شبانه روزی یکصد تن سمنت معادل دوهزار خریطه‌ی پنجاه کیلویی را در دو شیفت کاری تولید می کند.

جلسه افتتاح دوباره کارخانه جبل السراج ولایت پروانِ افغانستان
جلسه افتتاح دوباره کارخانه جبل السراج ولایت پروانِ افغانستان

به گفته‌ی مقام‌های وزارت معادن، کیفیت سمنت تولید شده در کارخانه جبل السراج از  نوع پورتلند با مارک 450 می باشد که کیفیت آن دو برابر سمنت وارداتی خارجی ارزیابی شده است.

بازسازی این کارخانه حدود ۷۰ میلیون افغانی هزینه داشته که توسط وزارت معدن افغانستان پرداخت شده است.

افغانستان سالانه حدود شش ملیون تُن سمنت مصرف می‌کند. اما تولیدات داخلی سمنت این کشور پاسخ‌گوی نیازهای مصرفی آن نیست. به اساس اعلام احصائیه مرکزی افغانستان این کشور در سال ۱۳۹۳ حدود ۳.۵ میلیون تن سمنت وارد کرده است.  نبود کارخانه‌های فعال سمنت‌سازی در افغانستان باعث شده است که  این کشور، روزانه حدود 32 هزار تن سمنت را از کشورهای همسایه وارد کند.

رقابت منطقه‌ای

سمنت افغانستان، در بازار رقابت منطقه‌ای از جایگاه خاصی برخوردار بود.  در جریان دهه چهل و پنجاه خورشیدی، ایران یکی از خریداران عمده و پر طرفدار سمنت افغانستان بود. این در حالی بود که سمنت ساخت ایران نیز به مقدار قابل توجهی تولید می‌شد. داود شاه صبا وزیر معادن، دلیل کیفیت سمنت افغانستان را مرتبط با موادهای سازنده آن خوانده بود که از معادن این کشور به دست می‌آید. آقای صبا، تاکید کرده بود که سمنت جبل السراج حوزه رقابتی را در بازار تنگ‌تر خواهد کرد.

روزانه تولید سمنت کارخانه جبل السراج به 100 تن می رشد
روزانه تولید سمنت کارخانه جبل السراج به 100 تُن می رسد

با این حال، سمنت ساخت افغانستان مطابق به شرایط آب و هوایی این کشور تولید می‌گردد که کیفیت آن‌را نسبت به سمنت تولیدی پاکستان، به شدت متفاوت می‌سازد. به نظر آگاهان، سمنت که در پاکستان عرضه می‌شود، برای شرایط آب و هوایی گرم در نظر گرفته می‌شود؛ امری که کاربرد آن را در افغانستان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تصدی سمنت جبل السراج دارای یک باب کوره (کوره گردان) می‌باشد که برای تولید سمنت از روش مرطوب استفاده می‌شود. این تصدی در گذشته ظرفیت تولیدی صدها تُن کلینکر را داشته و روزانه ۱۲۰۰ تُن کلینکر را به پودرِ سمنت تبدیل می‌کرد.

مواد خام تولید سمنت (سنگ آهک، سنگ گچ و خاک) به مقدار وسیع در نزدیک تصدی موجود می‌باشد. به طور کلی، تصدی سمنت جبل السراج دارای ۸۶ جریب زمین می باشد. کارخانه و ساحات تولیدی تصدی در ساحه ۱۷ جریب زمین موقیعت دارد. هم‌چنان تصدی سمنت جبل السراج دارای ۴۳ باب ساختمان‌های رهایشی است.  پیش از این در این تصدی، ۱۸۶ نفر کار می‌کردند که از آن جمله ۳۶ تن آن کارمندان اداری و باقی، کارگران عادی بودند.

نمایی از ساختمان کارخانه سمنت جبل السراج
نمایی از ساختمان کارخانه سمنت جبل السراج

کارخانه دیگر سمنت‌سازی

علاوه بر کارخانه سمنت جبل السراج، در عرصه تولید سمنت، کارخانه فعال دیگر در بغلان است که حدود ۴۰۰ تُن ظرفیت تولیدی روزانه آن می باشد. کارخانه سمنت غوری که یک تصدی دولتی بود، حدود شش سال قبل از طرف بخش خصوصی، بازسازی و راه اندازی شد. به گفته‌ی مقامات وزارت معادن و پترولیم، مشکل اصلی این کارخانه‌ها در سال‌های گذشته، تامین انرژی تولیدی آن بوده است. آقای صبا وزیر معادن و پترولیم در مورد سمنت جبل السراج، گفته است که پس از این، از گاز تصفیه‌خانه‌ی شبرغان که به‌زودی ساخته می‌شود، برای تولید برق کارخانه‌های صنعتی از جمله سمنت جبل السراج استفاده خواهد شد.

علی‌شیر شهیر و علی اکبر همکاران این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان