جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

سخنان رییس شورای عالی صلح جنجال آفرین شد

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

واکنش ها به سخنان پیر سید احمد گیلانی رییس شورای عالی صلح افغانستان در باره طالبان افزایش یافته  است .در تازه ترین اظهارات محمد محقق معاون ریاست اجراییه نیز نسبت به اظهارات چند روز پیش پیر سید احمد گیلانی واکنش نشان داده است. آقای محقق در سخنرانی خود در مزار گفته است “وقتی که گیلانی اعلام کرد جنگ در برابر طالبان جایز نیست، حتمن “گِرنگ” و گیج بوده.

معاون رییس اجرائیه افزوده که حکومت حاضر است با طالبان صلح کند، اما  این به آن معنا نیست که جنگ با طالبان جایز نیست. او تاکید کرد که اگر طالبان با حکومت افغانستان حاضر به گفتگو نشود، آن ها با نظامیان کشور رو به رو خواهند شد و جنگ در برابر طالبان نیز جایز است.

روز گذشته نیز گفته های رییس شورای عالی صلح در مورد جایز نبودن جنگ با طالبان سبب شد که عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی مشروعیت خود آقای گیلانی را زیر سوال ببرد.

آقای گیلانی پیش از این گفته بود که او جنگ با طالبان را مفید و جایز نمی داند و حزب خودش نیز به همین دلیل هیچ گاهی با طالبان وارد جنگ نشده است. پیر سید احمد گیلانی در گفتگو با بی بی سی طالبان را مستقل دانست و نقش پاکستان در سمت و سو دادن طالبان را تبلیغات رسانه ها عنوان کرد.

او افزوده است که ما باید از پاکستان ممنون باشیم.

پیر گیلانی رییس شورای عالی صلح افغانستان: ما باید از پاکستان ممنون باشیم
پیر گیلانی رییس شورای عالی صلح افغانستان: ما باید از پاکستان ممنون باشیم

اما این حرف های این پیر مکتب تصوف، به مزاق دکتر عبدالله عبدالله خیلی خوش نخورده است. دکتر عبدالله روز گذشته در واکنش به این صحبت های آقای گیلانی، مشروعیت خود او را در راس شورای عالی صلح زیر سوال برد.

عبدالله عبدالله در دومین سالروز وفات مارشال فهیم گفت “اگر کسی از تریبون دولت اعلان کند که جنگ با طالبان روا نیست، مشروعیت خود، جایگاه و حرف خود را از دست می‌دهد”

داکتر عبدالله تاکید کرد نباید با چنین اظهاراتی در افکار مردم افغانستان شک و تردید ایجاد کنیم و دولت افغانستان اراده قاطع برای دفاع از آزادی و افغانستان دارد.

پیر سید احمد گیلانی اما تنها به این نیز اکتفا نکرده است. او در گفتگوی ویژه با بی بی سی تاکید می کند که به لحاظ فکری با سلفیت و وهابیزم مشکل ندارد راه سلفی درست است و او با آن ها برادر می باشد.

شورای عالی صلح افغانستان اما می گوید، از حرف های رییس این شورا تعبیر نادرست صورت گرفته است و هدف آقای گیلان این بوده که اگر کسانی که دست از جنگ می کشد و سلاح بر زمین می گذارند، جنگ با آن ها ناجایز است.

اسماعیل قاسمیار رییس روابط خارجی شورای عالی صلح در گفتگو با خبرنامه افزود: “فهم و درک مشترک باید صورت بگیرد. فهم درست این است که اصل جنگ درست نیست.”

پیر گیلانی رییس شورای عالی صلح در کنار کریم خلیلی معاون ارشد این شورا
پیر گیلانی رییس شورای عالی صلح در کنار کریم خلیلی معاون ارشد این شورا

اما قاسمیار اظهارات گیلانی مبنی بر این که او پیروان وهابیت را برادر می خواند، گفت ” هر شخص ولو در یک مقام رسمی هم که باشد، همه گفتارش از مقام رسمی اش نمایندگی نمی کند و حرف های پیر گیلانی بیشتر حرف های شخصی  اش است.”

روز گذشته عبدالرب رسول سیاف نیز واکنش تندی نسبت به گفته های پیر گیلانی نشان داد. او با عصبانت و در واکنش به این گفته های گیلانی گفت “هر کس که سرباز و عسکر ما را به شک می اندازد، فرزند این خاک نیست، بار دوش این خاک است.”

آقای سیاف در گذشته نیز چنین واکنش‌های تندی را به آدرس‌های مختلف از جمله آن چه او ستون پنجم در داخل حکومت می خواند، نشان داده بود. او در سال های اخیر موضعی به شدت ضد طالبانی دارد. آقای سیاف روز گذشته خطاب به حکومت گفت: گفتگو با طالبان مساله شخصی حکومت نیست و به مردم تعلق دارد.

اما حکومت افغانستان تاکید دارد که موضع او به خاطر برگزاری گفتگوهای صلح و چگونگی این گفتگوها از ابتدا مشخص بوده است. ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور به خبرنامه گفت که “دولت افغانستان به اساس قانون اساسی افغانستان گفتگوهای صلح را دنبال می کند و هر گروه افغان که خشونت را ترک کند، شرایط قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و اختلاف نظرهای خود را از راه سیاسی حل کند ما با او گفتگو می کنیم.”

پیش از این طالبان به رهبری ملا اختر منصور که در کویته پاکستان می باشند، در اعلامیه ی گفته بودند، تا زمانی که پیشرط های شان پذیرفته نشود حاضر نیستند به گفتگوهای صلح بپیوندند. احتمالن یکی از دلایلی به تعویق افتادن گفتگوهای صلح که گروه هماهنگی چهار جانبه اعلام کرده بودند در هفته نخست ماه مارچ برگزار می شود، نیز همین موضع گیری طالبان باشد.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان
سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان

اکنون شورای عالی صلح آن اقدام گروه هماهنگی چهار جانبه را خیلی خوش بینانه می داند. رییس روابط خارجی شورای عالی صلح می گوید تعیین زمان گفتگوهای صلح از سوی گروه هماهنگی خوشبینانه بود و این کار سختی است. زیرا گفتگوهای صلح پیچیدگی های خود را دارد و پاکستان باید در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.

به تازگی اما مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان ابراز امیدواری کرده است که برای برقراری امنیت در افغانستان، روند مذاکرات در چند روز آینده آغاز شود. سرتاج عزیز روز سه شنبه در اسلام گفته است که “طالبان افغان باید بدانند که شرایط آن ها در پایان مذاکرات بر آورده می شود نه پیش از آن”.

سرتاج عزیز یک بار دیگر تاکید کرد که دولت افغانستان و طالبان طرف های اصلی گفتگوهای صلح هستند و سه کشور دیگر نقش تسهیل کننده را بازی خواهند کرد.

چند روز پیش اما او گفته بود طالبان در پاکستان هستند و اگر آن ها حاضر به گفتگو نشوند، از پاکستان اخراج خواهند شد. مشاور روابط خارجی پاکستان افزوده بود که اگر طالبان نپذیرند به گفتگوهای صلح حاضر شوند، پاکستان می توانند دسترسی آن ها را به خدمات صحی کم کند و تردد آن ها را محدود بسازد.

اکنون اما یک بار دیگر گفتگوهای صلح افغانستان به سوی ابهام به پیش می رود. شاید هم تجربه‌ای که در دوران حکومت حامد کرزی بارها اتفاق افتاد و هر بار تلاش های صلح در دقیقه نود با ناکامی رو به می‌شد، تکرار شود.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان