مهربانی در اوج نامهربانی‌

شاید اضافه‌ی تو، کمبود کسی باشد؛ این شعار بود که پس از برداشتن پرده‌ی دیوار مهربانی به چشم می‌خورد؛ هدف دیوار را می‌توان از این شعار فهمید؛ کمک بی‌نیازان به نیازمندان. این دیوار امروز توسط یک نهاد مدنی در کابل افتتاح شد.

آغاز به کار دیوار مهربانی، با استقبال گرم برخی از شهروندان کابلی روبرو شد. اندکی پس از آغاز این حرکت انسان دوستانه، تعداد زیادی از شهروندان به آن انواع پوشیدنی هدیه کردند.

حمید عظیمی، یکی از کمک کنندگان این ابتکار مدنی در گفتگو با خبرنامه ضمن تقدیر از ایجاد این طرح آن را یک اقدام انسانی دانست. او گفت که چنین اقداماتی مروج فرهنگ نیکویی در افغانستان می باشد.  آقای عظیمی تاکید کرد که “کاش می‌دانستم که دیوار مهربانی سر از امروز لباس می‌پذیرد، حالا که لباسی اضافی نیاورده ام، همین دستمال گردنم را بر این دیوار می‌گذارم تا کمکی کرده باشم برای ترویج فرهنگ انسان دوستی.”

هفته گذشته اولین دیوار مهربانی در شهر مزارشریف آغاز به کار کرد
هفته گذشته اولین دیوار مهربانی در شهر مزارشریف آغاز به کار کرد

عبدالقیوم نادری که این ابتکار را در کابل به راه انداخته، یکی از اهداف اساسی آن را گسترش فرهنگ همدلی و مهربانی خواند. او در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که با فرهنگ سازی در این زمینه، تلاش دارند تا پس از این، در هر کوچه افغانستان شاهد دیوار مهربانی باشند. او در عین حال، به استقبال گسترده شهروندان کابلی اشاره کرد و تصریح نمود که ” امروز تشویق‌های که از طرف مردم شدیم، تصمیم داریم، دیوار مهربانی را به هرکوچه پس کوچه‌های کابل ببریم.”

دیوار مهربانی، ابتکار ایرانی

مسولان ابتکار دیوار مهربانی در کابل ضمن توجه به ماهیت بشردوستانه این طرح، اعلام نمودند که الگوی آن‌ها ابتکار شهروندان ایرانی در این زمینه بوده است. بی بی سی عربی در گزارشی در مورد آغاز به کار دیوار مهربانی در ایران نوشته است که این طرح ابتدا از مشهد واقع در شمال‌شرق ایران آغاز شد. به گزارش بی بی سی، یک ایرانی خیر، با نمایش لباس‌های اضافی خود بر دیواری اعلام داشت که « نیاز نداری، نیاز داری بردار».

گزارش شده است که این حرکت در خزان سال جاری خورشیدی در شماری از کلان شهرهای ایران آغاز شده است؛ حرکتی که تاکنون در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته است. بسیاری از کاربران در فضای مجازی عکس هایی را تحت عنوان «دیوار مهربانی» در نقاط مختلف ایران به اشتراک گذاشتند و اعلام داشتند که «در این سرمای زمستان نگذارند هیچ کس بی‌سرپناه مانده یا از سرما بلرزد». طرح فوق، علاوه بر این در برخی از کشورهای عربی، چین و حتی پاکستان نیز اجرا شده است. برای اولین بار، ابتکار دیوار مهربانی هفته گذشته، در ولایت بلخ آغاز شد.

تصویر از ابتکار دیوار مهربانی از ایران
تصویر از ابتکار دیوار مهربانی در ایران

شهروندان مهربان

با ورود به فضای دیوار مهربانی در غرب کابل، شهروندان عادی نقش اصلی را در همکاری و استقبال از این طرح داشته اند. مسولان دیوار مهربانی کابل، می‌گویندکه مقامات حکومتی و تاجران افغان با این طرح همکاری نداشته اند.

علاوه بر دیوار مهربانی در طرح های کمک رسانی و فعالیت های بشردوستانه دیگر نیز می توان رد پای شهروندان عادی را بیشتر احساس کرد. حدود دو سال قبل، زمانی که حادثه رانش زمین در ولسوالی ارگو ولایت بدخشان اتفاق افتاد، نهادهای مدنی و شهروندان عادی در سراسر افغانستان برای کمک رسانی به آسیب دیدگان و قربانیان این حادثه طبیعی کمک های گسترده ی کردند. علاوه بر این، در رویداد خونین که سال گذشته در ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا رخ داد، کمک‌های قابل توجهی از طرف مردم صورت گرفت. هم‌چنان می‌توان به کمک‌های بشر دوستانه مردم در  جنگ قندوز که با برپایی خیمه‌های همدلی برای جمع‌آوری کمک به آوارگان این رویداد همراه بود، نیز اشاره کرد.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *