محرک های آلرژی؛ ۱۰ عامل تحریک حساسیت که علائم شما را تشدید می کنند

توسطفائزه کریمی

خرداد ۱۸, ۱۴۰۲ به روز رسانی : خرداد ۱۸, ۱۴۰۲ , ,
آلرژی پاییزی محرک های آلرژی

در حال حاضر در فصل آلرژی قرار داریم و افرادی که از این مشکل رنج می‌برند احتمالا گاهی روزهای سختی را سپری می‌کنند، اما آیا می‌دانستید که ممکن است ناخواسته آنها را غیرقابل تحمل‌تر کنید؟ بله! ممکن است بدون اطلاع از محرک های آلرژی و حساسیت استفاده کنید و ناخواسته شرایط‌تان را بدتر کنید. در این نوشتار با محرک های آلرژی آشنا خواهید شد.

پروتئین‌های گرده مانند

اگر عطسه و فین فین می‌کنید و در اطراف‌تان گرده‌ گل وجود ندارد، می‌توانید پروتئینی را که در سطح برخی از محصولات خام از جمله سیب، گوجه فرنگی و طالبی یافت می‌شود، مقصر بدانید.

با توجه به کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI)، “گرده و پروتئین‌های غذا مانند پسرعمو هستند.” بنابراین بدن شما فکر می‌کند که دارید گرده را می‌بلعید. این روند معمولاً منجر به علائم آزاردهنده‌ای مانند خارش گلو و دهان و همچنین سرفه می‌شود.

بنا به گفته دکتر باست از کالج آلرژی: پوست کندن محصولات ممکن است به کاهش واکنش شما کمک کند. حتی پختن محصول ممکن است علائم را کاهش دهد.

لنزهای تماسی

در شرایطی که گرده زیادی در فضا وجود دارد، بهتر است عینک بزنید. دیوید روزنسترایچ، MD، رئیس بخش آلرژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی آلبرت اینشتین و مدیر پروژه آسم برونکس، می‌گوید: «اگر گرده‌ها در چشم‌ها به دام بیفتند و در آنجا باقی بمانند، ممکن است مشکلات بیشتری را تجربه کنید.

لنزهای تماسی نرم به خصوص مستعد جذب محرک‌های موجود در هوا مانند گرده یا دود هستند، زیرا نفوذپذیری زیادی دارند.

استرس

استرس هم از محرک های آلرژی است. یک مطالعه در سال 2021 منتشر شده در مجله بین المللی علوم مولکولی نشان می‌دهد که هورمون‌های مرتبط با استرس – مانند کورتیزول – تولید ماست سل را تحریک می‌کنند، سلول‌هایی که با التهاب آلرژیک در بینی مرتبط هستند. خبر خوب این است که راه حلی برای این محرک آلرژی وجود دارد: آرام باشید. همین!‌ هیچ مشکلی باعث نمی‌شود که دنیا به پایان برسد.

الکل

الکل از مهم‌ترین محرک های حساسیت است و البته مشکلات دیگری را هم به همراه دارد. اگر از آلرژی رنج می‌برید توصیه می‌شود در فصل آلرژی الکل مصرف نکنید.

مصرف داروهای اشتباه

گشت و گذار در راهروی داروهای آلرژی در داروخانه می‌تواند طاقت‌فرسا باشد!‌ ده‌ها دارو وجود دارد، و همگی آنها قول می‌دهند که فین فین و عطسه را درمان کنند. در حالی که گزینه‌های زیادی برای داروهای آلرژی وجود دارد، با توجه به بنیاد آسم و آلرژی آمریکا (AAFA)، اکثر آنها را می‌توان به یکی از سه دسته اصلی تقسیم کرد: آنتی هیستامین‌ها، ضداحتقان‌ها و کورتیکواستروئیدها.

مهم‌ترین نکته این است که بدانید کدام داروهای OTC به بهترین وجه علائم شما را درمان می‌کنند. آنتی هیستامین معمولاً عطسه، خارش و آبریزش بینی را تسکین می‌دهد، در حالی که ضد احتقان‌ها با احتقان ناشی از متورم شدن مجاری بینی مقابله می‌کنند. کورتیکواستروئیدها تورم و خارش را تسکین می‌دهند.

عطر و شمع

به گفته دکتر باست، محصولات حاوی عطر افزوده می‌توانند پوشش پلک‌ها و مجرای بینی را تحریک کنند. این محصولات شامل عطر، شمع‌های معطر، بخور، و هر چیز معطر دیگری می‌شوند. چه در یک فروشگاه بزرگ باشید و چه در خیابان قدم می‌زنید، تقریباً غیرممکن است که از هر بویی دوری کنید، بنابراین بهترین دفاع برای شما این است که این مواد محرک را از خانه‌تان حذف کنید و در صورت مواجهه با آنها در ملاء عام برای کاهش علائم، دارو مصرف کنید.

شنا کردن در یک استخر کلردار – و حتی نشستن در نزدیکی یک استخر – می‌تواند به اندازه شمع و عطر محرک آلرژی باشد. همچنین مراقب محصولات پاک کننده حاوی سفید کننده باشید. اگرچه درصد کلر موجود در یک اسپری یا پاک کننده معمولی خانگی کمتر از میزان کلر موجود در استخر است، ممکن است غلظت آن برای تحریک علائم آلرژی در برخی افراد کافی باشد.

لباس‌‌ها

اون ژاکت پشمی ظریفی که دیر به دیر می‌شویید برای آلرژی وحشتناک است. لباس‌ها – به‌ویژه آن‌هایی که از مواد خشن یا چسبنده مانند پشم ساخته شده‌اند، گرد و غبار و گرده‌ها را جذب می‌کنند. به گفته پزشکان، شستن لباس‌های پشمی پس از هر بار استفاده در طول فصل آلرژی ضروری است، بنابراین بهتر است از ظروف پنبه ای یا سایر موادی که به راحتی تمیز می‌شوند، استفاده کنید.

همچنین می‌توانید در نظر داشته باشید که لباس‌های خود را با دستگاه خشک کن، خشک کنید. در یک مطالعه در سال 2020 که در آرشیو بین المللی آلرژی و ایمنی شناسی منتشر شد، محققان دریافتند که یک خشک کن مکانیکی به طور موثر گرده را از پارچه‌ها پاک می‌کند.

پرهیز از دوش

گرده فقط به لباس شما نمی چسبد بلکه به پوست و موهای شما نیز می‌چسبد. به گفته پزشکان: «ذرات ریز مانند غبار روی بدن فرود می‌آیند. اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، دوش نگیرید مجبور خواهید بود تمام طول روز را با علائم آلرژی سپری کنید.

آب و هوا

پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که آلرژی شما احتمالا در روزهای خشک، آفتابی و بادی بدتر می‌شود، یعنی زمانی که درختان گرده را در هوا منتشر می‌کنند و باد آنها را این سو و آن سو می‌برد. روزهای بارانی و ابری نیز می‌توانند علائم را تحریک کنند: بارش سبک گرده‌های موجود در هوا را تحریک می‌کند و باعث پراکنده شدن ذرات ریز می‌شود.

نتایج یک مطالعه که در سال 2020 در Environmental Science & Technology Letters  منتشر شده، نشان می‌دهد که شرایط مرتبط با رعد و برق، به ویژه، امکان پاره شدن گرده را فراهم می‌کند و ذرات گرده برای چندین ساعت در جو باقی می‌مانند.

دود سیگار

اگر دنبال دلیل دیگری برای سیگار نکشیدن و ترک دخانیات بودید باید بگوییم که سیگار هم از محرک های آلرژی است. هم سیگار کشیدن و هم دود سیگار با عفونت‌های سینوسی مرتبط هستند. در حالی که دلایل این تاثیر نامشخص است، محققان و پزشکان می‌گویند که دود سیگار حاوی صدها ماده شیمیایی است و برخی از آنها به عنوان محرکی برای بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به آسم و آلرژی عمل می‌کنند.

از این رو توصیه می‌شود زمانی که در فصل عود حساسیت و آلرژی هستید، سیگار را کنار بگذارید تا بتوانید علائم آلرژی را تا حد امکان کم کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *