جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

استان گلستان، یکی از زیباترین مناطق شمالی کشور که در حاشیه جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته است، یکی از محبوب‌ترین استان‌های توریستی محسوب می‌شود. شهرهای این استان زیبا جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزی داشته و همین امر باعث شده تا بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، گلستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. این استان از طبیعت بکر گرفته تا بناهای تاریخی و بسیاری جاذبه‌های گردشگری دیگر را در خود جای داده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا برخی از زیباترین جاهای دیدنی گلستان را با هم بررسی کنیم.

پارک ملی گلستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان، پارک ملی این استان است که به عنوان بزرگترین پارک طبیعی ایران شناخته می‌شود. پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری این پارک ملی از هر پارک طبیعی دیگری بیشتر است. در این پارک ملی که بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، پستانداران بسیاری مانند پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، شوکا، گوسفند وحشی، آهوی ایرانی و بسیاری از پستانداران دیگر به چشم می‌خورند. این پارک وسعت زیادی داشته و شامل گونه‌های گیاهی مختلفی می‌شود که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به توسکای قشلاقی، زالزالک، سامتو، شیرخشت، تمشک و بسیاری گیاهان و میوه‌های دیگر اشاره کرد.

برج گنبد کاووس

برخی از افراد عقیده دارند این برج یک آرامگاه است و برخی دیگر باور دارند که از این برج به عنوان رصدخانه استفاده می‌شده است؛ اما کاربرد این برج در گذشته هر چه که بوده است، امروزه از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است. چرا که به عنوان بلندترین برج تمام آجری دنیا شناخته می‌شود. این بنا در سده چهارم هجری و به دستور یکی از پادشاهان آل زیار ساخته شد. تنها مصالحی که در ساخت این برج به کار رفته است، آجر و ملات ساجور هستند. معماری این برج به قدری زیباست که توانسته آن را در فهرست برترین آثار مهندسی کل دنیا به ثبت برساند. هنگام بازدید از گنبد کاووس در گلستان، بازدید از این برج را از دست ندهید.

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی یکی از جاذبه‌های زیارتی گلستان است. در این قبرستان چند زیارتگاه به همراه یک قبر تاریخی وجود دارد. برای رسیدن به این قبرستان باید حتما از مسیر کوهستان عبور کنید. دسترسی به این قبرستان کمی دشوار بوده و توصیه می‌شود که هنگام بازدید از آن کفش مناسب به پا داشته باشید. کمی آن طرف‌تر از قبرستان خالد نبی، گورستانی سنگی دیده می‌شود که بیشتر از هزاران سال است در آن مکان قرار گرفته است.

گلفشان گمیجان

اگر به بازدید از دریاچه‌های صورتی ایران علاقه داشته باشید، گلفشان گمیجان می‌تواند یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری گلستان برای شما باشد. دریاچه‌ای که در بالای این گلفشان دیده می‌شود، از آب شور، گل رس و گاز تشکیل شده است. غلظت گاز این دریاچه به قدری بالاست که بوی نفت خام در اطراف آن به مشام می‌رسد. مواد معدنی اطراف این دریاچه باعث به وجود آمدن رنگ صورتی و زیبای آن شده است. بازدید از این جاذبه طبیعی گرگان به تمامی مسافران پیشنهاد می‌شود.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده بزرگترین جزیره شمال کشور است که در مرکز شبه جزیره میان کاله قرار گرفته است. در گذشته وسعت این جزیره به ۱۲۰۰ هکتار می‌رسید؛ اما با بالا آمدن آب دریا، وسعت آن به ۴۰۰ هکتار کاهش یافت و در واقع جزیره در زیر آب‌های دریای خزر فرو رفت. جزیره آشوراده علاوه بر زیبایی، از لحاظ تاریخی هم اهمیت زیادی دارد. این جزیره در دوران صفویه و جنگ با روس‌ها به عنوان یک دژ نگهبانی استفاده می‌شد و در پیروزی ایران نقش بسیار مهمی داشت. گونه‌های جانوری و گیاهی این جزیره هم از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. این جزیره در بین محلیان ترکمن با نام جزیره مال آشیر هم شناخته می‌شود.

سرای باقری‌ها

سرای باقری‌ها بزرگترین خانه در بافت تاریخی گرگان است. امروزه این بنای تاریخی تبدیل به یک کافه رستوران شده است؛ بنابراین مسافران زیادی می‌توانند پس از گردش در سطح شهر و بازدید از جاهای دیدنی گلستان، به سرای باقری‌ها رفته و علاوه بر بازدید از یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران، کمی استراحت کنند؛ اما در گذشته این خانه زیبا و بزرگ که به دست حاج محمدرضا باقری ساخته شده بود، محل زندگی او به همراه پسرانش بوده است.

غار کیارام

این غار که قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار که با نام غار وسط دل هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین غار ایران است و در ۶ کیلومتری روستای فرنگ گلستان قرار گرفته است. در این غار که انتظار می‌رود یک غار مسکونی بوده باشد، بقایای جانوران زیادی یافت شده است. بیشتر جانورانی که در این غار کشف شده‌اند، حیوانات جنگلی هستند و به ما می‌گویند که احتمالا در دوران پارینه سنگی در اطراف این غار جنگل انبوهی وجود داشته است. اگر به استان گلستان سفر می‌کنید، بازدید از این غار را از دست ندهید.

کلام آخر

در این مطلب سفری به استان گلستان داشتیم تا از جاذبه‌های گردشگری این استان زیبا دیدن کنیم. برخی از منحصربه‌فردترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران را تنها در استان گلستان می‌توانید پیدا کنید. در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه داشته باشید می‌توانید به پارک ملی این استان رفته یا از آبشارهای آن دیدن کنید. در صورتی هم که به بازدید از مکان‌های تاریخی علاقه داشته باشید، بناهای تاریخی و حتی باستانی بسیاری در این استان دیده می‌شود. اگر قصد سفر به گلستان را دارید، می‌توانید رزرو هتل ارزان و بلیط سفر خود به این شهر را از فلای تودی تهیه کنید. در سایت فلای تودی می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط گلستان را تهیه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان