یافته های تحقیقات جدید: خودشیفته ها از نظر ظاهری جذاب هستند!

خودشیفته ها

اکثر مردم به دلیل رفتارهای سمی و تمایل خودشیفته‌ها به سوء‌استفاده از آدم‌ها سعی می‌کنند از این گروه افراد دوری کنند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از افراد خودشیفته از نظر ظاهری دارای ویژگی‌های جذاب هستند به طوری که قبل شناخت آن‌ها، مجذوب ظاهر و زیبایی خیره کننده شان می‌شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که ما از نظر بیولوژیکی به دنبال افراد دارای ظاهر جذاب هستیم. دلیل آن نیز عملکرد مغز انسان‌ها است که تمایل زیادی به افراد زیبا دارد.

متأسفانه، جذاب بودن از نظر ظاهری مشکلاتی نیز دارد، زیرا دانشمندان دریافته‌اند که افراد اغواگر رفتارهای خودخواهانه‌تری از خود نشان می‌دهند. هرچند ممکن است اختلال شخصیتی نداشته باشند، اما اغلب اولویت اولشان خودشان هستند و منیت و خودخواهی خاصی دارند. با این که تحمل چنین افرادی گاهی سخت و آزاردهنده است اما اکثر مردم همچنان عاشق افراد جذاب، شوخ طبع با ظاهر زیبای خودشیفته‌ها هستند.

اگر مجذوب زیبایی فردی شدید، ابتدا برای شناختنش وقت بگذارید تا ناخواسته به یک خودشیفته دل ندهید. آن‌ها ممکن است چهره زیبایی داشته باشند، اما ارزش درد و رنجی را که قرار است در زندگی با او تجربه کنید، ندارد. در این مطلب ما به شما در مورد علائم هشدار دهنده افراد خودشیفته توضیح می‌دهیم که بهتر است حتما به آن‌ها توجه کنید.

دلیل جذابیت افراد خودشیفته

بر اساس یک متاآنالیز منتشر شده در Evolution and Human Behavior، افراد با ظاهر جذاب خوادخواه هستند. آن‌ها به دلیل خوش اندام بودن و خوش قیافه بودن خودشان را از دیگران بالاتر می‌بینند، به همین دلیل فکر می‌کنند که هر کسی لیاقت بودن با آن‌ها را ندارند. بنابراین برای رسیدن به اهداف و حفظ جایگاه‌شان رفتارهای خودمحورانه‌تری دارند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان از دیگران استفاده می‌کنند.

مطالعات قبلی ثابت کرده‌اند که افراد با ظاهری جذاب، رفتار فریببنده نیز دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده بر رفتارها و اعمال افراد خوش تیپ دانشمندان روی دو نظریه تاکید دارند، اول این که “آنچه زیباست خوب است” و دوم نظریه “نتیجه دو چیز را نشان می دهد،  نظریه “آنچه زیباست خوب هم است” و نظریه “زیباشناسی تکاملی”.

نظریه اولی به این معنا است که مردم با افراد خوش تیپ یا زیبا برخورد مثبت‌تری دارند و بر رفتار آن‌ها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. در مقابل، نظریه دوم به این معنا است که افراد جذاب احساس خودخواهی و خودشیفتگی بیشتری دارند.

از آن جایی که این نظریه‌ها متضاد هم هستند، محققان می‌خواستند برای رسیدن به یک نظریه واحد، چندین مطالعه انجام دهید و به این قبیل سوالات جواب بدهند: آیا افراد خودشیفته به دلیل زیبایی ظاهری مثل خود اندامی خودخواهانه رفتار می‌کنند یا در پاسخ و تناسب به نحوه رفتار مردم با آن‌ها خیرخواهانه رفتار می‌کنند؟

افراد خودشیفته خودخواه هستند یا خیرخواه؟

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که زیبایی دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود سلامت روان، روابط و موقعیت اجتماعی است. از نظر زیبایی شناسی تکاملی، افراد جذاب از نظر ظاهری تمایل به داشتن رابطه با افراد زیبا با ژن‌های سالم‌تر و قوی‌تر دارند تا متناسب با آن‌ها باشند. مردم هم معمولاً آن‌ها را از نظر روانی سالم‌تر، باهوش‌تر و جذاب‌تر می‌دانند که باعث تقویت منیت و حس خودخواهی در آن‌ها می‌شوند.

با این حال، در نظریه «آنچه زیباست خوب است»، جلب رضایت مردم، خودشیفته‌ها را فداکارتر و بخشنده‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، در این نظریه حتی اگر فردی خودخواه باشد و بیشتر به خود بها بدهد تا به دیگران، نفسش را کنترل می‌کند و همدلی بیشتری با مردم دارد. سپس وقتی بازخورد مثبتی از دیگران دریافت می‌کنند، انگیزه‌شان برای مهربانی و محبت با مردم بیشتر می‌شود. بعد این رفتارهای خوشایند به یک عادت تبدیل شده و بخشی از شخصیت‌شان شکل می‌دهند.

برعکس، نظریه زیباشناسی تکاملی نشان می‌دهد که خودشیفته‌ها به دلیل ظاهر خوبشان، خودخواهانه‌تر عمل می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که مردم آن‌ها را برتر و از نظر ظاهری جذاب‌تر می‌بینند، بنابراین مطابق با آن رفتار می‌کنند. چنین نگرشی باعث شکل گیری شخصیتی خودخوانه خواهد شد که وادارشان می‌کنند باور کنند که مردم مکلف اند با آن‌ها بهتر از دیگران رفتار کنند.

خودشیفته‌ها می‌دانند اندام و ظاهر فوق العاده‌ای دارند که آن‌ها را به همسرانی جذاب و مطلوب تبدیل می‌کنند. اینجاست که قدرت چانه زنی بیشتری دارند و اغلب اولویت خودشان هستند. خودشیفته‌ها از سنین جوانی معتقدند که لیاقت بهترین زندگی را دارند، به همین دلیل برای رسیدن به خواسته‌هایشان از دیگران سوء استفاده می‌کنند.

آن‌ها از جذابیت، هوش و قدرت خود برای جذب شریک عاطفی‌شان استفاده می‌کنند که اگر این چند ویژگی را نداشته باشند، هرگز کسی راضی به تحمل‌شان نمی‌شدند. با این حال، این زیبایی و انرژی مقاومت ناپذیرشان است که مردم را مجبور می‌کند مثل پروانه دورشان بچرخند. آن‌ها از تاثیر که بر دیگران می‌گذارند، مطمئن هستند و فقط به دنبال کسانی می‌گردند که حس منیت آن‌ها را تقویت می‌کنند.

همانطور که حتما حدس زدید، محققین نیز به این نتیجه رسیدند که افراد خودشیفته به دلیل ظاهر زیبا، رفتار خودخواهانه‌تری با دیگران دارند.

خودشیفته‌ها چگونه از افراد استفاده می‌کنند؟

در این مورد دانشمندان پنج مطالعه انجام دادند تا بررسی کنند که آیا زیبایی ظاهری منجر به رفتاری نوع دوستانه می‌شود یا جاه طلبانه و حق طلبانه؟! در انجام این مطالعات بیش از 1300 نفر شرکت کرده بود که شامل چهار گروه از کارکنان آمازون و یک گروه از دانشجویان کارشناسی چینی می‌شدند. محققان نیات و رفتارهای خودمحورانه آن‌ها را در محیط‌های عمومی و خصوصی اندازه گیری کردند. همچنین آن‌ها شرایط روانی این اشتراک کنندگان را هم اندازه گیری کردند.

محققان دریافتند که جذابیت ظاهری باعث می‌شود شرکت کنندگان احساس حق طلبی بیشتری داشته باشند. خودشیفته ها طالب چیزهای بیشتری هستند و عموما حق را به خود می‌دهند. این افراد معتقداند که موقعیت اجتماعی آن‌ها از دیگران بالاتر است. همچنین، نتایج تحقیقات نشان داد که اگر شرکت کنندگان را با احساس حق طلبی‌شان تحریک کنید، خودخواهانه‌تر رفتار خواهند کرد. در این مورد حتی افراد با ظاهر معمولی هم به نظرات محققان پاسخ مثبت دادند.

در نهایت، زمانی که محققان از ظاهر جذاب و زیبای شرکت‌کنندگان تعریف می‌کردند، می‌توانستند خودشیفتگی را در رفتار آن‌ها مشاهده کنند. در محیط‌های عمومی، خودشیفته‌ها ظاهر زیبای‌شان را کنار می‌گذارند و بیشتر بر تاثیرگذاری مثبت روی افراد تمرکز می‌کنند. در حالی که در واقع از ظاهر جذابشان برای به دست آوردن کنترل دیگران و قدرت بیشتر استفاده می‌کنند.

با این حال، در کارهای گروهی، محققان این نکته را هم در نظر گرفتند که “چگونه رفتار افراد جذاب ممکن است بر موقعیت اجتماعی و امتیازات حرفه‌ای شان در آینده تأثیر بگذارد”. در پایان یافته‌های تحقیقات نشان داد که افراد جذاب، از زیبایی‌شان برای رسیدن به اهداف و دسترسی بیشتر به منابع و فرصت‌های فراوان استفاده می‌کنند.

به طور کلی، محققان نتایج مطالعات قبلی را در مورد رابطه بین ظاهر خوب و خودشیفتگی تأیید کردند. افراد با جذاب ظاهری معمولاً با دنبال کردن روابط و فرصت هایی که باعث افزایش موقعیت شغلی و اجتماعی‌شان می‌شوند، نفس‌شان را ارضا می کنند.

این افراد با شریک عاطفی‌شان نیز خودخوانه رفتار می‌کنند زیرا فکر می‌کنند، همین که همسر چنین فردی باشند، خودش امتیاز بالایی به حساب می‌آید. خودشیفته‌ها فکر می‌کنند با داشتن زیبایی، هوش و مهارت اجتماعی، مستحق امتیاز بیشتر و رفتار خاص‌تر از سوی دیگران هستند. در نهایت، آن‌ها بدون هیچ فکری و صرف نظر از این که رفتارشان چه تاثیر بر دیگران خواهند گذاشت، فقط به برآوردن خواسته‌های خودشان توجه می‌کنند.

کلام پایانی

آیا تا به حال متوجه شدید که افراد با ظاهر جذاب رفتاری حق طلبانه‌تر دارند؟ این تنها نظر شما نیست، بلکه علم هم ثابت کرده که خودشیفته‌ها از زیبایی‌شان برای کنترل و تاثیر روی دیگران استفاده می‌کنند. آن‌ها می دانند که کسی نمی‌تواند مقابل آن‌ها مقاومت کنند و هرچیزی را که بخواهند، بدون هیچ تلاشی به دست خواهند آورد. افراد خودشیفته دیگران را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف‌شان می‌دانند و از زیرپا گذاشتن دیگران برای رسیدن به قدرت و جایگاه بالاتر هیچ ابایی ندارند. بنابراین، اجازه ندهید زیبایی کسی شما را مجذوب خود کند و قضاوت‌تان را تحت تأثیر قرار دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 27

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *