درمان های خانگی آبله مرغان: 16 روش طبیعی برای درمان این بیماری ویروسی

درمان های خانگی آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری مسری است که از طریق تنفس فرد آلوده یا لمس بثورات تاول مانند آن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. علائم آبله مرغان شامل بثورات گرد پر از آب است که باعث خارش شدید و تب دوامدار می‌شود. هرچند اگر به این ویروس مبتلا شدید باید دوره آن را بگذرانید تا بهبود یابید، اما می‌توانید با درمان های خانگی آبله مرغان، زودتر از شر این ویروس خلاص شوید. درمان های خانگی آبله مرغان نه تنها به کاهش بثورات و خارش کمک می‌کند، بله به از بین بردن زخم‌ها و لکه‌های ناشی از این بیماری نیز کمک می‌کند.

همچنین به یاد داشته باشید که فرد مبتلا به آبله مرغان باید سریع اقدام به درمان کند، زیرا این ویروس آنقدر مسری است که می‌تواند در مدت زمان کوتاه از فردی به فرد دیگر منتقل شود. سعی کنید در دوران بیماری از تماس و لمس دیگران خودداری کنید. این بیماری معمولاً در دوران کودکی شایع است، اما افرادی که در کودکی به آبله مرغان مبتلا نشده اند ممکن است در بزرگسالی به آن مبتلا شوند. علاوه بر این، آبله مرغان می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند که باعث می‌شود علائم ناراحت کننده زیادی را تجربه کنید. اگر می‌خواهید از ابتلا به این بیماری در امان باشید، بهتر است قبل از ابتلا واکسن آبله مرغان تزریق کنید.

همچنین در صورت ابتلا از درمان‌های خانگی برای آبله مرغان استفاده کنید تا سریع‌تر خوب شوید.

آبله مرغان و علت ابتلای به آن چیست؟

آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که عامل بروز آن، ویروس واریسلا زوستر (VZV) است که گاهی اوقات به آن واریسلا نیز یاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های آبله مرغان

  • وزیکول‌های پر از مایع که صورتی یا قرمز هستند
  • بثورات تاول مانند
  • خارش
  • تب
  • خستگی و کسالت
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها

آبله مرغان چگونه سرایت می‌کند؟

ویروس آبله مرغان می‌تواند از بیمار آلوده به این ویروس یا تماس نزدیک با تاول‌ها به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. فرد مبتلا می‌تواند از 1 تا 2 روز قبل از ایجاد بثورات تا بهبودی کامل ناقل این ویروس باشد. این دوره مسری چند هفته طول می‌کشد. حتی افرادی که واکسن آبله مرغان نیز تجویز می‌کنند، امکان این که دوباره به این ویروس مبتلا شوند وجود داشته و می‌توانند به اطرافیانشان نیز منتقل کنند. جدا از این که این عفونت ویروسی بسیار مسری است، می‌تواند ناراحتی زیادی نیز در پی داشته باشد. اگرچه داروهای ضد ویروسی دارای مجوز برای درمان آبله مرغان هستند، اما درمان های خانگی آبله مرغان تاثیر بهتری بر از بین بردن این ویروس دارد.

16 بهترین درمان خانگی آبله مرغان که می‌توانید پس از ابتلا به این ویروس از آن‌ها استفاده کنید.

درمان خانگی آبله مرغان با آلوئه ورا

مواد لازم:

یک برگ آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا تازه را از برگش جدا کرده و روی بثورات‌تان بمالید و باقی مانده ژل را در یک ظرف در بسته درون یخچال نگهدارید. سعی کنید از این روش درمانی به طور منظم برای 7 روز به مدت 2 تا 3 بار در روز استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا می‌تواند التهاب و خارش پوست مبتلا به آبله مرغان را تسکین می‌دهد. این ژل به مرطوب نگهداشتن پوست کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد. این ماده طبیعی برای درمان آبله مرغان در نوزادان بی‌خطر است.

حمام جوش شیرین برای درمان آبله مرغان

برای از بین بردن آبله مرغان از حمام جوش شیرین استفاده کنید.

مواد لازم:

جوش شیرین 1 فنجان

وان آب گرم

جوش شیرین را به آب وان اضافه کنید و کودکتان را 10 تا 12 دقیقه درون آن بنشانید. اگر هر روز از این درمان خانگی استفاده کنید، می‌توانید خارش و التهاب پوست کودکتان را تسکین دهید. همچنین جوش شیرین خاصیت ضد میکروبی دارد و به بهبود سریع‌تر عفونت کمک می‌کند. در این روش درمانی می‌توانید مایع ضد عفونی کننده مانند دتول یا ساولون را نیز با آب حمام مخلوط کنید و چند دقیقه درون آن بنشینید.

درمان های خانگی آبله مرغان: حمام جو دوسر

مواد لازم:

جو دو سر 2 فنجان

آب 4 لیوان

یک کیسه پارچه‌ای

آب گرم

بلغور جو دوسر را چرخ کرده و به مدت چند دقیقه در چهار فنجان آب خیس کنید. سپس مخلوط را درون یک کیسه پارچه‌ای ریخته و آن را محکم ببندید. وقتی وان پر از آب گرم شد، کیسه را درون آب قرار داده و خودتان نیز درون وان بنشینید.

بلغور جو دوسر به تسکین و پاکسازی پوست ملتهب کمک می‌کند. این ماده مرطوب کننده خارش را تسکین داده و تا حد زیادی التهاب تاول‌ها را کم می‌کند.

حمام با سرکه

مواد لازم:

1 فنجان سرکه قهوه‌ای یا سرکه سیب

سرکه قهوه‌ای یا سرکه سیب را درون وان پر از آب گرم بریزید و برای 15 دقیقه درون آب بنشینید. در آخر بدنتان را با آب ساده آبکشی کنید. اگر بوی سرکه اذیتتان می‌کند می‌توانید دو قطره روغن ضروری مانند روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس نیز به آب وان اضافه کنید. روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. تا زمان بهبودی کامل می‌توانید هر روز از این روش درمانی استفاده کنید.

هم سرکه قهوه‌ای و هم سرکه سیب هر دو تسکین دهنده فوری خارش ناشی از آبله مرغان است. زخم‌های ناشی از آن را هم التیام می‌بخشند. فراموش نکنید که سرکه خاصیت ضد میکروبی نیز دارد.

حمام نمک برای درمان آبله مرغان

مواد لازم:

2/1 فنجان نمک دریا یا نمک دریای مرده

1 قاشق چایخوری روغن اسطوخودوس

پس از پر شدن وان آب، نمک دریا و روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و خوب در آب حل کنید. سپس برای 10 تا 15 دقیقه درون آب استراحت کنید. اگر هر روز به این روش حمام کنید می‌توانید از خاصیت ضد میکروبی نمک دریا بهره ببرید و خارش ناشی از آبله مرغان را تسکین دهید.

استفاده از لوسیون کالامین

مواد لازم:

روغن اسطوخودوس 5 قطره

لوسیون کالامین یک فنجان

یک بطری بردارید و اسانس اسطوخودوس را با لوسیون درون آن ریخته مخلوط کنید. پس از این که هر دو ماده به خوبی با هم مخلوط شدند، آن را روی تاول‌های آبله مرغان بمالید. اگر روزی 2 تا 3 بار از این روش درمانی استفاده کنید، خارش شدید آن تسکین یافته، التهاب پوست نیز درمان می‌شود.

روغن های ضروری در درمان آبله مرغان

مواد لازم:

2/1 فنجان روغن نارگیل

1 قاشق چای خوری روغن ضروری مانند (اسطوخودوس، اکالیپتوس، درخت چای یا روغن چوب صندل)

روغن نارگیل را با یکی از روغن های حامل مخلوط کنید و روی جوش‌ها و تاول های آبله مرغان بمالید، و تا زمانی که ممکن است صبر کنید و در آخر پوستتان را شستشو دهید. همچنین شما می‌توانید ترکیبی از روغن های ضروری مانند روغن اسطوخودوس با روغن درخت چای (در روغن نارگیل) را هم برای تسکین التهاب جوش‌ها استفاده کنید. هر روز 2 تا 3 بار از این مخلوط استفاده کنید.

این ترکیب می‌تواند جای زخم و بثورات آبله مرغان را درمان کنند و خارش پوست را تسکین دهند. روغن نارگیل پوست را تغذیه و آبرسانی می‌کند که به برطرف کردن خارش آن کمک می‌کند. روغن اسطوخودوس نیز در تسکین التهاب پوستی موثر است. این روغن‌ها خاصیت ضد میکروبی دارند. همچنین روغن چوب صندل تب ناشی از آبله مرغان را کاهش می‌دهد.

آب چریش

مواد لازم:

یک مشت برگ چریش

آب

برگ‌های چریش را با کمی آب مخلوط کنید تا شکل خمیر را به خود بگیرد. سپس خمیر به دست آمده را روی جوش‌ها بمالید و چند ساعت صبر کنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ چریش به آب وان اضافه کنید و برای چند دقیقه درون آن بنشینید. سعی کنید هر روز 2 بار از این درمان خانگی استفاده کنید.

درخت چریش یا یاس بنفش هندی دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. باعث تسکین فوری خارش می‌شود. همچنین این پماد قوی می‌تواند تاول‌ها را خشک کند که نه تنها به بهبودی سریع کمک می‌کند بلکه جای تاول‌های ناشی از آبله مرغان را نیز از بین می‌برد.

آب لیمو در آبله مرغان

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری لیموترش

1 لیوان آب

پد

آب لیموترش را با 1 لیوان آب رقیق کرده و با استفاده از پد روی جوش‌ها بمالید. بگذارید این محلول چند دقیقه روی پوست بماند و سپس پوستتان را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. از این درمان طبیعی دو بار در روز استفاده کنید.

آبلیمو به عنوان یک قابض عمل می‌کند. حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی است که روند بهبود زخم‌ها و بثورات آبله مرغان را تسریع می‌بخشد.

احتیاط: این داروی طبیعی ممکن است با سوزش کمی همراه باشد، اگر سوزش آن برای فرد مبتلا به آبله مرغان غیرقابل تحمل است، فورا پوستتان را بشویید.

دمنوش‌های گیاهی

مواد لازم:

1 چای کیسه‌ای گیاهی (بابونه، ریحان، بادرنجبویه یا شیرین بیان)

یک فنجان آب گرم

عسل

چای کیسه‌ای گیاهی یا گیاه خشک شده آن را چند دقیقه با آب بجوشانید. سپس جوشانده را صاف کرده و عسل را به آن اضافه کنید. دمنوش شما آماده است می‌توانید آن را با کمی آبلیمو و پودر دارچین طعم دار کرده میل کنید. اگر به ویروس آبله مرغان مبتلا شده‌اید، 2 تا 3 فنجان از این دمنوش‌های گیاهی در روز می‌توانند به شما در درمان آن کمک کنند.

دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، ریحان و بادرنجبویه دارای خواص دارویی فراوانی هستند. آن‌ها به عملکرد دستگاه گوارشی شما کمک کرده و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کنند. از طرفی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن‌ها به بهبود سریع آبله مرغان کمک می‌کنند.

روغن ویتامین E

مواد لازم:

کپسول ویتامین E

چند کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن موجود در آن را روی جوش‌ها و جای زخم‌های ناشی از آبله مرغان بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد پوستتان را با آب ولرم بشویید. برای درمان سریع‌تر جای زخم‌ها از این روغن روزی 2 تا 3 بار استفاده کنید.

روغن ویتامین E به آبرسانی پوست کمک کرده، سلول‌های مرده و تیره را از روی سطح پوست پاک می‌کند. همچنین اثر ضد التهابی و خاصیت آنتی اکسیدان موجود در آن به التیام جوش‌ها کمک می‌کند. اگر از این روش درمانی در مراحل اولیه آبله مرغان استفاده کنید، می‌توانید از تشکیل اسکار جلوگیری کنید.

ترکیب گل همیشه بهار، برگ فندق افسونگر و آب

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری گل همیشه بهار

5-6 برگ فندق افسونگر

یک فنجان آب

گل‌های همیشه بهار و برگ‌های فندق افسونگر را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، ‌آن‌ها را درون مخلوط کن ریخته و به شکل خمیر دربیاورید، سپس روی بثوراتتان بمالید. بگذارید مخلوط بیشتر از یک ساعت روی پوستتان بماند و بعد با آب ولرم حمام کنید. اگر از این روش درمانی 2 بار در روز استفاده کنید، خیلی زود بیماری‌تان درمان خواهد شد. گل همیشه بهار خاصیت مرطوب کنندگی دارد. این دارو همراه با خواص ضد عفونی کننده فندق افسونگر، عفونت عامل ویروس را از بین برده و خارش ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

عسل

مواد لازم:

عسل

عسل را روی تاول‌های آبله مرغان بمالید و 20 دقیقه صبر کنید. سپس پوستتان را با آب ولرم شسته و با دستمال یا حوله به آرامی پوستتان را خشک کنید. اگر روزی دو بار روی جوش های آبله مرغان عسل بزنید نه تنها روند درمان آن را تسریع می‌بخشید، بلکه جای زخم‌ها هم از بین خواهند رفت.

زنجبیل

مواد لازم:

2-3 قاشق غذاخوری پودر زنجبیل

مقداری زنجبیل در وان آب گرم بریزید و به مدت 20 دقیقه درون آن بنشینید. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید، سعی کنید هر روز از این ماده هنگام حمام استفاده کنید. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. بثورات آبله مرغان را التیام بخشیده و تا حد زیاد خارش تاول‌ها را کاهش می‌دهد.

نخود سبز

مواد لازم:

200 گرم نخود سبز

آب

ابتدا نخودها را بجوشانید تا نرم شوند، سپس آن‌ها را له یا آسیاب کنید تا شکل خمیری به خود بگیرند. از این خمیر روی جوش‌ها بمالید. بگذارید یک ساعت یا بیشتر روی پوستتان بماند. بعد با آب ولرم حمام کنید. اگر هر روز از این روش درمانی استفاده کنید، خیلی سریع بهبود پیدا می‌کنید.

سبز نیز یکی از بهترین روش‌های درمانی برای آبله مرغان در طب سنتی به حساب می‌آید، زیرا حاوی ویتامین B6، ویتامین C و اسید فولیک هستند. از طرفی به کاهش خارش و تسکین پوست ملتهب نیز کمک می‌کند.

در حالی که این بیماری به مدت زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد، اما اگر از درمان‌های خانگی برای تسکین التهاب، خارش استفاده کنید، سریع تر بهبود پیدا می‌کنید. از طرفی روش های درمانی طبیعی نه تنها از ایجاد اسکار جلوگیری می‌کند بلکه لکه های ناشی از آبله مرغان نیز از بین می‌برد. با این حال در کنار این درمان‌ها سعی کنید غذاهای مقوی مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.

رژیم غذایی مناسب برای درمان آبله مرغان

یک رژیم غذایی متعادل همراه با نوشیدن مایعات زیاد تاثیر فوق العاده‌ای بر بهبودی از این ویروس دارد. از میوه‌ها و سبزیجات به شکل طبیعی استفاده کنید، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های مبارزه کننده با بیماری‌ها، مواد معدنی و سایر مواد شیمیایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. ما در این مطلب غذاهایی که باید و نباید در دوران ابتلا به این بیماری مصرف شود را لیست کرده‌ایم:

هنگام ابتلا به آبله مرغان باید چه غذاهایی بخوریم؟

  • سوپ هویج و گشنیز
  • ماهی (اما نه صدف) زیرا دارای اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی است
  • ماست چون حاوی پروبیوتیک هایی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
  • انبه، زردآلو، پاپایا، گیلاس، انجیر، آناناس، سیب و گلابی
  • سبزیجات غنی از ویتامین C مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، فلفل، شاهی و اسفناج
  • گوشت گاو و بره، مرغ و بوقلمون

برای درمان سریع تر آبله مرغان باید از خوردن چه غذاهایی اجتناب کرد؟

  • آجیل
  • غلات کامل مانند گندم، جو و برنج چون حاوی آرژنین بیشتری هستند (آرژنین به رشد ویروس واریسلا کمک می‌کند)
  • انگور، شاه توت، زغال اخته، پرتقال و گریپ فروت
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • غذاهای شور زیرا می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند
  • غذاهای تند و غذاهای پرچرب

با پیروی از توصیه‌ها پزشکان و متخصصان، تغییرات ساده در رژیم غذایی باعث می‌شود از بروز علائم این ویروس در امان بمانید.

عوامل بروز و ابتلا به آبله مرغان

عوامل پرخطری که باعث ابتلا به آبله مرغان می‌شوند، عبارتند از:

  • اگر تا کنون آبله مرغان نگرفته‌اید
  • تا کنون واکسن آبله مرغان تزریق نکرده‌اید
  • اگر زمان زیادی را در مدرسه و مکان‌هایی میگذرانید که کودکان زیادی هستند، احتمال ابتلایتان به آبله مرغان بیشتر است
  • اگر بچه کوچک دارید
  • اگر به دلیل اختلال ایمنی یا داروهایی مانند شیمی درمانی، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید نیز ممکن است به این ویروس مبتلا شوید

نوزادان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به ویروس آبله مرغان قرار دارند. همچنین، حتی اگر واکسینه شده باشید، احتمالا باز هم به این ویروس مبتلا خواهید شد اما علائم آن معمولا خفیف بوده یا اصلا متوجه آن نخواهید شد.

نکته: این بیماری خیلی نادر است، بنابراین ممکن است در تمام زندگی تنها یک بار به ویروس آبله مرغان مبتلا شوید.

به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین سعی کنید قبل از ابتلا به ویروس، از بروز آن جلوگیری کنید.

راه‌های پیشگیری از آبله مرغان

بهترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به آبله مرغان، تزریق واکسن است. این روش درمانی ایمن‌ترین و موثرترین گزینه‌ای است که همه افراد چه کودکان و چه بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند. واکسن‌های آبله مرغان در دو دوز تزریق می‌شود که مقاومت بدن شما را در مقابل ابتلا به آبله مرغان بالا می‌برد.

بهترین داروهای طبیعی برای درمان آبله مرغان

آبله مرغان معمولا در عرض چند هفته بهبود می‌یابد. با این حال، در طول پیشرفت این ویروس، ممکن است دچار علائمی مانند تب، خستگی و کسالت، بی اشتهایی …. و علائم دیگر شوید. فراموش نکنید که علامت اولیه آبله مرغان بثورات با ضایعات قرمز رنگ است که در سراسر بدن ظاهر می‌شوند. این بثورات یا تاول‌های پر آب خارش دارد که هنگام خراشیدن آن ممکن است پاره شده و جای آن زخم شود. بنابراین اگر می‌خواهید از التهاب و خارش ویروس آبله مرغان در امان باشید و جای زخم‌های ناشی از آن را از بین ببرید، بهتر است از درمان های خانگی آبله مرغان که در این مطلب معرفی کرده‌ایم، استفاده کنید. درمان های خانگی می‌توانند در کمترین زمان آبله مرغان شما را درمان کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا: 174

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نظر برای “درمان های خانگی آبله مرغان: 16 روش طبیعی برای درمان این بیماری ویروسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *