هشدار: این ۶ نوشیدنی بدن‌تان را دهیدراته (کم آب) می کنند!

اسموتی کم قند برای کاهش وزن نوشیدنی دهیدراته کننده بدن

متاسفانه غالب آدم‌ها به میزان آب مورد نیاز بدن‌شان توجهی ندارند و اثرات نوشیدن آب را بر سلامتی دست کم می‌گیرند. بدتر اینکه بیشتر ما، حتی توجهی نداریم به این برخی از نوشیدنی‌هایی که می‌خوریم نه تنها بدن را آبرسانی نمی‌کنند بلکه عامل دهیدراته شدن بدن هستند! و بله! بسیاری از این نوشیدنی‌ها بسیار رایج و پرمصرف هم هستند. در این نوشتار با ۶ نوشیدنی دهیدراته کننده بدن آشنا خواهید شد. بد نیست بدانید نوشیدن این موارد در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر بخواهید مدام آنها را مصرف کنید اوضاع قطعا متفاوت خواهد بود!

قهوه

کاهش خطر مرگ با قهوه کنترل تشنگی در ماه رمضان چای و قهوه
نوشیدنی دهیدراته کننده بدن

قهوه به دلیل دارا بودن کافئین یکی از نوشیدنی‌هایی است که بدن را کم آب و دهیدراته می‌کند. با این حال، یک یا دو فنجان در روز مشکل‌زا نیست. مطابق با گزارشات و تحقیقات انجام شده، اگر روزانه نزدیک به پنج فنجان قهوه بنوشید اثرات جدی دهیدراته شدن بدن را تجربه خواهید کرد. شاید بد نباشد در مورد بلایی که دهیدراته شدن بر سر ارگان‌های بدن می‌آورد بیشتر بدانید!

چای

اگرچه چای حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما اگر در روز جندین فنجان چای بنوشید، کم آبی بدن را تجربه خواهید کرد. کافئین موجود در چای می تواند باعث شود بدن سدیم و آب اضافی را از طریق ادرار از بدن دفع کند، به خصوص اگر به مقدار زیاد مصرف کنید. مصرف چای را محدود کنید و مطمئن شوید که مقدار زیادی آب در طول روز می‌نوشید. هیچ چیز جای آب را نمی‌گیرد!

نوشابه های معمولی و رژیمی

آب طعم دار به عنوان یک نوشیدنی چربی سوز
نوشیدنی دهیدراته کننده بدن

یک مطالعه نشان داد که لذت بردن از نوشیدنی‌های گازدار خنک، احتمال دهیدراته شدن بدن را افزایش می‌دهد. در واقع این فرآورده‌ها به دلیل داشتن قند و کافئین، در واقع مصرف‌کننده را به دلیل اثرات ادرارآوری که دارند، کم‌آب می‌کنند.

آبجو، شراب، و کوکتل

مصرف الکل باعث کم شدن آب بدن (دهیدراته شد) می‌شود و احتمالا علائمی مانند سردرد شدید، خشکی دهان و کم شدن انرژی را تجربه خواهید کرد. در مورد شراب باید بگوییم که یک فرد به طور متوسط به ازای هر لیوان بزرگ (250 میلی لیتر) نوشیدنی 350 میلی لیتر ادرار تولید می‌کند. این روند منجر به از دست دادن یک سوم لیتر برای هر بطری نوشیدن می‌شود! طبیعی است که دهیدراته شدن را تجربه کنید.

اسموتی های دارای پروتئین زیاد

محتوای پروتئین بالا در اسموتی هایی که به نظرتان سالم هستند، همراه با هرگونه قند اضافه شده به شکل شیرین کننده، ماست طعم دار یا آبمیوه، بدن را دهیدراته می‌کند. ادرار تیره رنگ و خستگی بی دلیل از علائم کم آبی هستند که باید مراقب آنها باشید.

آب میوه‌های خاص

تاثیر میوه یا آب میوه بر سلامتی
نوشیدنی دهیدراته کننده بدن

آبمیوه های دارای محتوای قند بالا به جای تامین آب بدن، کم آبی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. آب چغندر اگر به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است باعث دفع آب بدن شود. لیموناد نیز به دلیل داشتن قند مقداری از قدرت آبرسانی خود را از دست می‌دهد که در بیشتر موارد اجتناب ناپذیر است. آب کرفس سرشار از اسید آمینه آسپاراژین است که به عنوان یک ادرارآور شناخته شده است.

کلام پایانی

می‌بینید! بسیاری از نوشیدنی‌هایی که حتی تا کنون فکر می‌کردید فایده دارند هم می‌توانند برای بدن مضر باشند. لازم به ذکر است که آگاهی از فهرست نوشیدنی‌های دهیدراته کننده بدن به این معنا نیست که باید آنها را از برنامهن غذایی‌تان حذف کنید. تنها نکته مهم این است که اعتدال را در مصرف این نوشیدنی‌ها رعایت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *