جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
3.3
(100)

وقتی بزرگ می‌شوید و به سن بلوغ می‌رسید، بهتر می‌توانید نشانه های پدر سمی را تشخیص دهید. در حالی که ممکن است تشخیص این نشانه‌ها که از دوران کودکی تا کنون با شما همراه بوده، سخت باشد، اما اگر مستقل شوید یا تصمیم بگیرید که می‌خواهید از این پس راه خودتان را بروید، باید به این تشخیص برسید. اگر پدر سمی دارید، ممکن است تجربیات تلخ زیادی داشته باشید و لازم باشد یک دوره درمانی برای بهبود از تروما را سپری کنید. به هر روی پیش از هر کاری باید ویژگی های پدر سمی را بشناسید و بعد می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

او یک خودشیفته است

پدران خودشیفته پدرانی سمی هستند و اغلب طوری رفتار می‌کنند که انگار همه چیز حول محور آن‌ها می‌چرخد. در تعامل با او همیشه احساس می‌کنید که نیازهای او مهم‌تر از نیازهای شما هستند و از شما انتظار دارد همه چیز را کنار بگذارید و به او توجه کنید.

برخی از نشانه‌های پدر خودشیفته عبارتند از:

  • ارتباط خیلی زیاد یا خیلی کم
  • عدم رابطه‌ای صمیمی با فرزندان یا احساس مسئولیت در قبال مراقبت از آن‌ها
  • تصمیمات او آزاردهنده است
  • موضوع صحبت را او تعیین می‌کند
  • باعث می‌شود واقعیت وجودی خودتان را زیر سوال ببرید
  • بدرفتاری با دیگران و سرزنش آن‌ها

برای جلوگیری از صدمه احتمالی به دنبال یک کمک کننده باشید

اگر با پدری خودشیفته بزرگ شده اید که دوست دارد همیشه و همه جا شما را کنترل کند، حتما سلامت روان شما تحت تاثیر قرار گرفته است. اگر به چنین موضوعی توجه نکنید، ممکن است تا بزرگسالی با آسیب ناشی از آن به مشکل بخورید. در این دوره از زندگی نه تنها خودتان بلکه با شوهر یا همسرتان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کمک گرفتن از یک روان درمانگر می‌تواند به شما در بهبود اوضاع کمک کند، همچنین با شما را به سمت درست و مثبتی هدایت کند.

9 ویژگی یک پدر سمی

هیچ کس کامل نیست، اما داشتن یک پدر سمی می تواند در زندگی شما اختلال ایجاد کند. شناسایی علائم می تواند به شما در یافتن راه هایی برای مقابله با آنها کمک کند.

یک پدر سمی از دیگران تعریف و تمجید می‌خواهد اما خودش هرگز این  کار را انجام نمی‌دهد

پدر و مادری که مدام از شما انتظار دارد که تحسین‌شان کنید، اغلب والدین سمی به حساب می‌آیند. در واقع شما مجبور به تعریف و تمجید از آن‌ها هستید، زیرا اگر این کار را نکنید، عصبانی خواهند شد و رفتار بدتری نشان خواهند داد. با این حال حتی اگر از آن‌ها تعریف هم کنید، هرگز شاهد تحسین خود از طرف آن‌ها نخواهید بود.

  • نحوه برخورد درست: زندگی خود را وقف راضی نگه‌داشتن آن‌ها نکنید

اگر پدر و مادری همیشه خواهان تمجید از طرف فرزندان‌شان هستند، مسلما فرزندانشان هم از آن‌ها چنین انتظاری دارند. با این حال، این که همیشه سعی کنید پدرتان را راضی نگهدارید، هیچ وقت خودتان طعم خوش زندگی را نخواهید چشید. به جای این کار سعی کنید راه درست را انتخاب کنید و به دنبال رویاهایتان بروید، فراموش نکنید برای رسیدن به اهدافتان به تعریف هیچ کس نیاز ندارید.

پدران سمی شما را با خواهر و برادرهایتان مقایسه می‌کند

داشتن خواهر و برادر خیلی عالی است، اما نه تا زمانی که والدین‌تان مدام شما را با آن‌ها مقایسه می‌کنند. در چنین مواقعی نه تنها احساس خوبی ندارید، بلکه آرزو می‌کنید کاش هرگز خواهر و برادری نداشتید. شما، خواهران و برادرانتان با هم متفاوت هستید، بنابراین توقع این که شما مانند آن‌ها باشید ناعادلانه است.

وقتی با چنین برخوردی رو به رو می‌شوید احساس ناامنی می‌کنید و در واقع مقابل خواهر و برادرهایتان قرار می‌گیرد و بعد مدام می‌خواهید از آن‌ها بهتر باشید که این کاملا اشتباه است.

  • نحوه برخورد: بخشش را تمرین کنید

وقتی پدرتان شما را با خواهر و برادرتان مقایسه می‌کند، می‌تواند باعث ناراحتی‌تان شود. مطالعات نشان می‌دهد که ناراحتی و غصه می‌تواند منجر به فشار خون بالا، افزایش ضربان قلب و بیش فعالی سیستم عصبی شود.

بنابراین تمرین بخشش می‌تواند سلامت کلی بدنتان بهبود بخشد و باعث کاهش استرس شود. دلخوری از پدر به هیچ یک از شما کمکی نمی‌کند، اما بخشیدن او به خاطر مقایسه‌ها و کلمات آزاردهنده می‌تواند باعث آرامش شما شود.

یک پدر سمی همیشه به شما بی احترامی می‌کند

پدری که مدام به شما بی احترامی می‌کند و سعی در بی ارزش جلوه دادن شما دارد، باعث می‌شود همیشه احساس حقارت کنید و هیچ وقت به خواسته‌هایتان دست پیدا نکنید.

چنین پدری اهمیتی نمی‌دهد که با رفتارش باعث ایجاد چه احساسی در درون شما می‌شود، زیرا هدف او از بین بدن عزت نفس شماست. او هرگز نشان نمی‌دهد که در حال بی احترامی به شما است و همچنان به کارش ادامه می‌دهد. گاهی اوقات حتی از احساس بدی که در وجود شما ایجاد می‌کند نیز حرف می‌زند و طوری آن را انکار می‌کند انگار شما دچار اشتباه شده‌اید.

  • نحوه برخورد: احساسات‌تان را بپذیرید و به آن‌ها اعتماد کنید

ممکن است پدرتان سعی کند به شما بقبولاند که چنین قصدی نداشته و احساساتی که درون شما پدید آمد را انکار کند، زیرا نمی‌خواهد اعتراف کند که در حال صدمه زدن به شما است. با این حال شما باید بدانید که همه احساسات شما واقعی است. وقتی این احساسات را قبول کنید، می‌توانید به خود بقبولانید که آنچه در مورد خود می‌شنوید درست نیست و شما سزاوار چنین حرف هایی نیستید.

از مواد مخدر استفاده می‌کند

سوء مصرف مواد یکی از نشانه‌های والدین سمی است، زیرا مصرف مواد مخدر شخصیت و طرز فکر آن‌ها را مختل می‌کند و اغلب بر توانایی آن‌ها در تربیت و مدیریت سایر روابط خانوادگی تأثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید اگر موضوع را به طور درست و مؤثر درک نکنید و به حل آن نپردازید، می‌‌تواند چرخه زندگی‌تان را مختل کند.

  • نحوه برخورد: شرایط را پیش بینی کنید و برای آن برنامه داشته باشید

اگر پدرتان به مصرف موادی اعتیاد داشت، می‌توانید قبل از برخورد با او رفتارش را پیش بینی کنید. بهتر است از پشتیبان‌تان کمک بخواهید، تا در صورت لزوم وارد عمل شود.

محبت او مشروط است

پدر سمی تنها زمانی محبتش را نشان می‌دهد که کودک آنچه را که او می‌خواهد انجام دهد. تأیید و عشق او تنها زمانی قابل مشاهده است که با توجه به معیارهای او عمل کنید که اغلب باعث می‌شود احساس کنید هرگز نمی‌توانید خود واقعی تان باشید.

عشق و محبت مشروط همچنین باعث می‌شود برای جلب توجه و تمجید و تعریف پدرتان تلاش کنید. در چنین مواقعی کودکان سعی می‌کند تنها برای شادی و رضایت والدینشان دست به انجام کاری بزنند که هرگز بابت میل خودشان نیست. در واقع شما کارهایی را انجام خواهید داد که با مسیر رویاهایتان خیلی فرق می‌کند.

  • نحوه برخورد: سعی کنید با کسانی ارتباط برقرار کنید که شما را دوست دارند

زمانی که والدین فقط زمانی شما را دوست دارند که مطابق با استانداردها و معیارهای آن‌ها عمل کنید، خیلی آزاردهنده خواهد بود. با این حال، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید با کسانی ارتباط برقرار کنید که خود واقعی شما را دوست دارند و از اهداف و رویاهای شما حمایت می‌کنند. سعی کنید اطرافیانتان را از میان کسانی انتخاب کنید که بی هیچ شرط و شروطی دوستتان دارند و سعی می‌کنند شما را همیشه خوشحال کنند. این بهترین راهی که می‌توانید از صدمات رفتار یک پدر سمی در امان بمانید.

از صحبت در مورد مشکل پیش آمده خودداری می‌کند

اگر در انجام کاری دچار اشتباه شده اید، و پدرتان به جای این که با شما در مورد آن صحبت کند، سکوت می‌کند باید بدانید که گرفتار یک پدر سمی شده اید. در واقع او به جای برقراری یک ارتباط سالم، سعی دارد با سکوت و حرف نزدن با شما دست به تنبیه‌تان بزند یا تلاش کند که عدم موافقتش را اعلام کند.

  • نحوه برخورد: انتظارات او را مدیریت و واکنش‌های‌تان را کنترل کنید

وقتی از قبل می‌دانید که چرا پدرتان روزه سکوت گرفته، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. در چنین مواقعی به جای ناامیدی و سرزنش خودتان، سعی کنید قبول کنید که مهم نیست اگر از دست شما ناراحت است، شما فرصت جبران دارید و می‌توانید مشکلاتتان را حل کنید.

چنین طرز فکری به شما کمک می‌کند واکنش‌های احتمالی تان را کنترل کنید و از ناراحتی بیشترتان جلوگیری کنید. همچنین موقعی که بدانید چه چیزی انتظارتان را می‌کشد، بهتر می‌توانید احساساتان را کنترل کنید و بر موقعیت پیش آمده غالب شوید.

ویژگی های پدر سمی: او به شدت کنترل کننده است

بیشتر والدین وقتی فرزندشان مستقل می‌شود جشن می‌گیرند، اما یک پدر سمی هیچ وقت این کار را نمی‌کند. بلکه او تلاش می‌کند تا شما همیشه به وجودش وابسته باشید. به همین دلیل یک پدر سمی جلوی پیشرفت فرزندانش را می‌گیرد تا همیشه راهی برای تسلط داشتن روی شما و کنترل رفتارتان را داشته باشد.

  • نحوه برخورد: تعیین مرزها و رعایت آن‌ها

فرزندان والدین سمی باید برای جلوگیری از بدرفتاری و کنترل آن‌ها، مرزهایی مشخص ایجاد کنند. به جای این که به پدرتان اجازه دهید، زندگی‌تان را کنترل کند، باید به استقلال‌تان دست پیدا کنید و آن را حفظ کنید.

یکی از خط قرمزها باید این باشد که به او نشان دهید که نمی‌تواند در هیچ جنبه از پیشرفت و زندگی‌تان دخالتی داشته باشد. باید بگویید که اگر بخواهد از خط قرمز عبور کند چه چیزی می‌تواند در انتظارش باشد و حتما به آنچه می‌گویید عمل کنید تا بداند که اجازه ندارد به چنین رفتارهایی ادامه دهد.

رفتاری خشن دارد و دائما در حال سرزنش دیگران است

یکی از ویژگی های پدر سمی این است که مرتباً خشونت و رفتارهای خشن دارد. در واقع او هر لحظه بر سر هر موضوعی در حال پرخاش است و تنها چیزی که می‌شنوید فریادهای مملو از سرزنشی است که روانه دیگران می‌کند. سپس برای توجیه رفتارشان دیگران را مقصر دانسته و باعث و بانی عصبانیتشان را عملکرد دیگران می‌دانند که اگر کاری را درست انجام می‌دادند حال این اتفاق رخ نمی‌داد.

خشم او اغلب غیرقابل پیش بینی است، اگرچه ممکن است بتوانید برخی از محرک‌ها را از قبل شناسایی کنید. اما وقتی ناراحت یا عصبانی است متوجه رفتار نمایشی، خشونت آمیز، تهاجمی و ظالمانه او خواهید شد.

با تهدید منجر به ایجاد ترس در درون شما می‌شود

همچنین چنین پدری همیشه در حال تهدید فرزندانش است. او از تهدید و تنبیه برای حفظ کنترل زندگی شما استفاده می‌کند. در واقع او می‌خواهد شما همیشه کاری را انجام دهید که او می‌خواهد نه آنچه باب میل شما است.

  • نحوه برخورد: ارتباط‌تان با پدرتان قطع کنید

رفتار کنترل گر و پر از خشونت پدرتان و ترسی که درون‌تان رخنه کرده، هر دو می‌توانند بر سلامت بدن شما تاثیر منفی بگذارند. شاید فکر کنید قطع رابطه و ترک کردن یکی از اعضای خانواده به خصوص پدر غیر ممکن است و شاید رفتار درستی نباشد، اما اگر می‌خواهید مراقب خود باشید و زندگی ایده آلی برای خودتان ایجاد کنید، باید با چنین فردی قطع رابطه کنید. حتما این کار چالش برانگیز است اما این تنها گزینه‌ای است که می‌توانید با استفاده از آن زندگی‌تان را نجات دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 100

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان