۹ ویژگی مادران سمی که زندگی را به کام فرزندشان تلخ می‌کنند

توسطفائزه کریمی

خرداد ۱۰, ۱۴۰۲ به روز رسانی : خرداد ۱۱, ۱۴۰۲ ,
والدین نابالغ مادر سمی

زندگی با یک مادر سمی می‌تواند دشوار باشد. او ممکن است آنقدر بر نیازهای خود متمرکز باشد که نتواند نیازهای فرزندانش را برآورده کند. متاسفانه مادران سمی نمی‌توانند تاثیر رفتار اشتباه‌شان را تشخیص دهند و کودکان‌شان با احساس نادیده گرفته شدن یا مورد توجه نبودن بزرگ می‌شوند. چنین کودکانی در بزرگسالی، ممکن است با اضطراب، افسردگی و مشکلات رابطه‌ای دست و پنجه نرم کنند. البته درمان می‌تواند به آنها کمک کند تا دوران کودکی دشوارشان را فراموش و از بازسازی الگوهای سمی با فرزندان خودشان پرهیز کنند. اما بد نیست نشانه‌های مادر سمی را بشناسید. شاید بخواهید به عنوان یک مادر تغییراتی در خود ایجاد کنید!

9 نشانه یک مادر سمی

مادر سمی

اگر با احساس کم ارزش بودن، کنترل شدن یا رعایت نشدن مرزهای شخصی‌تان بزرگ شده اید، شاید مادری سمی داشته‌ باشید. او ممکن است خواسته‌های نامعقولی از شما داشته باشد یا در ابراز محبت و صمیمیت کوتاهی کرده باشد. به عنوان یک بزرگسال، می‌توانید نگاهی به گذشته بیندازید و ببینید مادرتان چه رفتارهایی با شما داشته است.

رفتارهای زیر نشان می‌دهد که شما یک مادر سمی دارید:

در برابر اختلاف نظرها رفتار تندی دارد

طبیعی است که گاهی مادران با فرزندان خود مخالفت ‌کنند و بالعکس. با این حال، برخی از مادران نمی‌‌توانند خشم خود را کنترل کنند. مادران سمی ممکن است خشم خود را با فریاد زدن بر سر کودکان ابراز کنند. در موارد شدید، حتی ممکن است خشونت و بدرفتاری به خرج دهند. با گذشت زمان، کودکان هم ممکن است در واکنش به این مسمومیت دچار اضطراب یا حتی رفتارهای خشونت آمیز شوند.

خواسته‌های غیرعادی دارد!

یک مادر سمی ممکن است خواسته‌های غیرعادی و خسته کننده از شما داشته باشد. او ممکن است از شما انتظار داشته باشد که مدام به نیازهای او توجه کنید، حتی اگر زندگی خودتان را داشته باشید. اگر هم «نه» بگویید، ممکن است با عصبانیت، انتقاد یا ایجاد احساس گناه در شما پاسخ دهند.

برای رسیدن به آنچه می‌خواهد هر کاری می‌کند

دستکاری روانشناختی یک ویژگی بارز مادر سمی است. آدم‌ها با این رفتار سعی می‌کنند افکار، احساسات یا رفتار شخص دیگری را به نفع خود تغییر دهند. به عنوان مثال، فرد ممکن است به شما پیشنهاد لطف کند، زیرا از شما درخواستی دارد. اگر درخواست او را رد کنید، ممکن است ادعا کنند که شما به او مدیون هستید و ممکن است احساس کنید که لازم است از او دلجویی کنید.

احترامی برای مرزهای شخصی شما قائل نمی‌شود

مادر سمی

یکی از رایج ترین ویژگی‌های یک مادر سمی، رعایت نکردن مرزهای شخصی است. ممکن است سعی کرده باشید در رابطه خود محدودیت‌هایی تعیین کنید، اما این محدودیت‌ها مدام نادیده گرفته می‌شوند. برای مثال، ممکن است از او خواسته باشید که به حریم خصوصی شما احترام بگذارد، اما بعد متوجه شوید که نوشته‌های دفتر خاطرات‌تان را خوانده یا در حساب اینستاگرام‌تان سرک کشیده است. اگر اینطور باشد، ممکن است مدام احساس کنید که مورد تجاوز دیگران قرار دارید. حتی ممکن است انتظار داشته باشید که دیگران هم مانند مادرتان به مرزهای شما احترام نگذارند.

موفقیت‌های شما را سطحی می‌داند

اگر مادرتان موفقیت‌های شما را کم اهمیت جلوه دهد یا آن را نادیده بگیرد، احتمالا رابطه خوبی نخواهید داشت. چنین مادری ممکن است به دلیل احساس ناامنی و حسادت به شما افتخار نکنند. این رفتار می‌تواند عمیقاً آزاردهنده باشد، زیرا پذیرفته شدن از سوی مادر یا پدر حس بسیار خوشایندی است. ممکن است متوجه شوید که هر کاری که انجام می‌دهید، هرگز دیده نمی‌شود.

با حرف‌ها و رفتارش به شما صدمه می‌زند

یک مادر سمی ممکن است بدون فکر کردن به اینکه رفتارش چه تاثیری بر فرزندانش تأثیر می‌گذارد هر حرفی بزند یا هر کاری انجام دهد. او ممکن است آنقدر روی نیازهایش متمرکز باشد که نفهمد رفتارش در شما چه حس و حالی ایجاد می‌کند. در موارد شدید، ممکن است رفتار نامناسب او شامل آزار فیزیکی یا کلامی باشد. حتی در بزرگسالی ممکن است مورد سوء استفاده او قرار بگیرید.

از عذرخواهی امتناع می‌کند

مادر سمی

مادران سمی ممکن است مسئولیت رفتارشان را بر عهده نگیرند و از کارهای خود عذرخواهی نکنند. آنها هر چیزی می‌گویند و هر رفتاری نشان می‌دهند اما همیشه حق را با خودشان می‌دانند.

مادر سمی سعی می‌کند شما را کنترل کند

یک مادر سمی  سعی می‌کند آنچه را که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید یا انجام می‌دهید کنترل کند. برای مثال، شاید مادرتان تصمیم بگیرد که در چه دانشگاهی ثبت نام کنید، با چه کسی آشنا شوید یا حتی در بزرگسالی چه لباسی بپوشید. تلاش‌های او برای کنترل شما ممکن است باعث شود که از او فاصله بگیرید، حد و مرزی تعیین کنید یا در برابر درخواست‌های او تسلیم شوید.

ابدا همدلی ندارد

همدلی توانایی در نظر گرفتن و درک تجربیات عاطفی شخص دیگر است و نقش اساسی در تربیت فرزندان دارد زیرا کودکان همدلی با دیگران را از والدین خود می‌آموزند. ویژگی‌های رایج یک مادر سمی شامل عدم همدلی با فرزندان و ناتوانی در ابراز عشق و ایجاد صمیمیت است. متأسفانه، فقدان همدلی می‌تواند منجر به رابطه ضعیف بین مادر و فرزند شود.

تاثیر یک مادر سمی بر سلامت روح و روان فرزندان

مادر سمی

در حالی که علائم عنوان شده در بالا برخی از ویژگی‌های رایج مادران سمی هستند، اما این رفتارها می‌تواند از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت باشد. تأثیرات ذهنی یک رابطه سمی بین مادر و فرزند به این بستگی دارد که مادر به چه شکل سمی بوده است، چه قدر زمان را با او سپری کرده‌اید، و اینکه آیا روابط مثبت دیگری در بزرگسالی داشته‌اید یا نه.

اگر توانستید با سایر بزرگسالان حامی، مراقبت و دوست داشتنی که با شما خوب رفتار می‌کردند وقت بگذرانید، ممکن است توانسته باشید با مشکلات ناشی از داشتن رابطه منفی با مادرتان کنار بیایید. در واقع می‌توان چرخه مادران سمی در خانواده‌ را متوقف کرد. با آگاهی از رفتارهای اشتباه و تلاش برای پیشگیری، می‌توانید از بروز مسمومیت مشابه در خانواده‌تان جلوگیری کنید.

کلام پایانی

ویژگی‌های یک مادر سمی را با هم دیدیم. متاسفانه بزرگ شدن در یک محیط سمی می‌تواند بر نحوه تعامل شما با فرزندان خودتان هم تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که همان الگوهایی را با خانواده خود ادامه می‌دهند که روزی به خودشان قول داده‌اند که ابدا انجام ندهند. استفاده از روش‌های درمانی می‌تواند به شما کمک کند که اجازه ندهید رفتاری مشابه با رفتار مادرتان را در خانواده پیاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 198

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *