چطور لایه های شخصیت مان را بشناسیم؟

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۱۰, ۱۴۰۲ به روز رسانی : خرداد ۱۰, ۱۴۰۲ , ,
ویژگی های شخصیتی

شناخت ویژگی های شخصیتی‌ اهمیت زیادی دارد، اما مهم‌تر گرفتن تصمیمی هوشمندانه است که می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت و بهبود روابط‌تان کمک کنند. راه‌های مختلفی برای خودشناسی و شناخت بهتر از خودمان وجود دارد، اگر این مطلب را مطالعه کنید، می‌توانید به درک بهتری از خود و ویژگی های شخصیتی‌تان دست پیدا کنید. با ما همراه باشید.

به صدای درون گوش بدهید

حتما تا کنون بارها شنیده اید که به صدای درونت گوش کن و با توجه به آن تصمیم بگیر، بله صدای درون یا وجدان همان چیزی است که می‌توانید با گوش دادن به آن تصمیمات عاقلانه تر و بهتری بگیرید. وقتی به صدای درون تان گوش کنید در واقع در حال شناختن اخلاق و ویژگی شخصیتی‌تان هستید، به همین دلیل احساس خوشحالی بیشتری خواهید داشت.

اما وقتی به این صدا گوش نمی‌دهید، بیشتر احساس گناه و ناراحتی می‌کنید و از اضطراب و استرس رنج می‌برید. بنابراین زمانی که در چنین وضعیتی قرار می‌گیرید، سعی کنید به صدای درونتان گوش کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

به ارزش‌های‌تان توجه کنید

ویژگی های شخصیتی

شما تصمیمات بزرگ زندگی‌تان را بر اساس ارزش‌ها و باورهایتان می‌گیرید. این باورها و ارزش‌ها شامل اهداف گسترده‌ای مانند داشتن امنیت مالی، نزدیک بودن به خانواده یا سلامتی بدن می‌شوند. وقتی بتوانید ارزش‌های خود را بشناسید، می‌توانید اهدافی را تعیین کنید که با شخصیت شما هماهنگ و همسو باشد. این احتمال دستیابی به اهداف‌تان و رقم زدن یک زندگی شاد را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر برای امنیت مالی ارزش قائل هستید، می‌‌توانید با چند ماه پس انداز حقوق‌تان به این هدف برسید. در حالی که انجام این کار دشوار به نظر می‌رسد، اما اگر به ارزش های‌تان پایبند باشید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

علایق‌تان را بشناسید

در حالی که ارزش‌ها انگیزه ای برای رسیدن به اهداف هستند. اما علایق می‌توانند تمرکز مورد نیاز برای رسیدن به آن‌ها را فراهم کنند. اگر مدت زیادی است که به انجام کاری علاقه دارید، حتما متوجه آن خواهید شد. مثلا اگر به شغلی علاقه مند باشید، با تمام وجود به انجام آن می‌پردازید و همین امر به موفقیت شما کمک می‌کند.

نیازهای درونی‌تان را درک کنید

نیاز افراد متفاوت است و وقتی صحبت از نیازها می‌شود واژه هایی مثل درونگرا و برونگرا وارد عمل می‌شوند. به میزان انرژی‌تان پس از یک هفته کار و فعالیت توجه کنید. از خودتان بپرسید آیا می‌خواهید آخر هفته‌ها را با دوستان‌تان بیرون از خانه بگذرانید یا نیز دارید تا ساعاتی را تنها باشید؟ درک این نیازها به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تعادل زندگی‌تان را حفظ کنید. برونگراها از بودن در کنار مردم خودجوش و صمیمی لذت می‌برند. در حالی که افراد درونگرا علاقه وافری به تنهایی و برنامه رِیزی دقیق دارند.

به احساسات درونی‌تان توجه کنید

این که بدانید چه ساعاتی احساس خستگی می‎کنید یا انرژی زیادی برای کارکردن کردن دارید، می‌تواند نقش مهمی در رسیدن شما به موفقیت داشته باشد. یک دفتر بردارید و احساسات‌تان را لحظه به لحظه یادداشت کنید. همه چیز را بنویسید، مواقعی که احساس گرسنگی می‌کنید، وقتی دلتان می‌خواهد ورزش کنید یا برقصید، همه را نکته به نکته یادداشت کنید. پس از آن می‌توانید عملکرد ذهن و بدن‌تان را با هم هماهنگ کنید.

نقاط قوت و ضعف‌تان را بپذیرید

ویژگی های شخصیتی

باید بپذیرید که هیچ کس کامل نیست و اصلا مهم نیست اگر نقص‌ها و عیب‌هایی داشته باشید. کارهایی را که دیگران در انجام آن‌ها مهارت خوبی دارند یا کارهایی نیز هست که آن‌ها نمی‌توانند خوب انجام دهند را پای ویژگی های شخصیتی‌شان بگذارید. همچنین لحظه‌هایی که در انجام کاری موفق می‌شوید یا لحظاتی که برای رسیدن به اهدافتان در حال مبارزه هستید، توجه کنید.

با این کار شما از استعدادها و توانایی های خاصی که دارید، آگاه می‌شوید. وقتی از نقاط قوت‌تان با خبر باشید، می‌توانید از آن برای بهبود نقاط ضعف تان نیز استفاده کنید. نقاط قوت شامل توانایی‌هایی مانند تمرکز، داشتن مهارت در حل مسائل ریاضی، خلاقیت و درک افراد مختلف است. اگر هنوز نمی‌دانید چه ضعف ها و توانایی هایی دارید، مهم نیست، مهم این است که از این پس بیشتر به خود و رفتارها و عادات تان توجه کنید. اما فراموش نکنید که این کار به زمان و پشتکار مداوم نیاز دارد.

پذیرای انتقادات و پیشنهادات باشید

از دوستان نزدیک و خانواده‌تان در مورد ویژگی های شخصیتی‌تان بپرسید. در مورد آنچه می‌شنوید، آنچه احساس می‌کنید را با شخصیت‌تان مقایسه کنید. اگر گفته‌های آن‌ها با احساسات شما مشابه است، مشکلی نیست. اما اگر احساس و شخصیت شما با آنچه دیگران می‌گویند، متفاوت است حتما به گفته‌های آن‌ها توجه کنید.

آزمون روانشناختی مناسبی را انتخاب کنید

صدها نوع مختلف تست‌های روانشناختی برای درک بهتر از خودمان وجود دارد که رفتارهای شما را مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می‌دهد. نوع آزمون‌هایی که انتخاب می‌کنید بستگی به این دارد که می‌خواهید در مورد خودتان چه چیزهایی بدانید، می‌خواهید چقدر برای این آزمون زمان بگذارید، به چه سوالاتی می‌خواهید پاسخ دهید و می‌خواهید برای آزمون چقدر هزینه کنید. این آزمون‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

  • تست هوش
  • تست‌های عصبی شناختی
  • تست برونگرایی و درونگرایی
  • تست‌هایی سبک‌های مقابله با استرس
  • تست سلامت عمومی

توجه داشته باشید که هر آزمون نقاط قوت و ضعف خودش را دارد و این شما هستید که باید در مورد نوع آزمون مورد علاقه‌تان تحقیق کنید.

وقتی وضعیت روحی مناسبی دارید به سراغ تست های شخصیت شناسی بروید

ویژگی های شخصیتی

قبل از انجام تست شخصیت شناسی، چند نفس عمیق بکشید یا از تکنیک تجسم خلاق برای آرام کردن ذهن‌تان استفاده کنید. باید زمانی چنین تست‌ها را انجام دهید که ذهن‌تان آرام باشد. زیرا داشتن استرس در طول انجام تست، پاسخگویی دقیق و صادقانه به سوالات را دشوارتر می‌کند.

فکر کردن بیش از حد در مورد هر سوال منجر به سردرگمی در مورد این که کدام پاسخ “پاسخ صحیح” است، می‌شود. پس زمان مناسبی را برای انجام آزمون های شخصیت شناسی انتخاب کنید.

به سوالات آزمون‌ها صادقانه پاسخ دهید

امروزه افراد بیشتر به دنبال شناخت خود و ویژگی های شخصیتی‌شان هستند. آن‌ها با پرسش و پاسخ‌های فراوان در تست های شخصیت شناسی سعی می‌کنند از ویژگی های ذاتی شان سر در بیاورند. بنابراین وقتی در حال حل تست‌های شخصیت شناسی هستید، به سؤالات آن طور که فکر می‌کنید پاسخ دهید، نه آن طور که می‌خواهید باشید.

به عنوان مثال، ممکن است با سؤالی مواجه شوید مثلِ “آیا دوست دارید رهبری یک پروژه را به عهده بگیرید یا فقط عضوی از آن پروژه باشید؟ در این حالت اکثر افراد تمایل دارند که رهبر بودن را انتخاب کنند، زیرا فکر می‌کنند این پاسخ درست است، اما اگر از مدیریت یک تیم متنفرید، باید بگویید که ترجیح می‌دهید عضوی از گروه باشید.

اساس اکثر تست های شخصیت را بدانید

بیشتر تست‌های شخصیتی، شخصیت را بر اساس پنج ویژگی (که اغلب به آن پنج ویژگی بزرگ می‌گویند) ارزیابی و تقسیم بندی می‌کنند. همه افراد دارای هر یک از این ویژگی‌ها هستند اما این به شخصیت و رفتار شما بستگی دارد که کدام یکی از آن‌ها نسبت به بقیه غالب است. این پنج ویژگی با مخفف OCEAN شناخته می‌شوند که به شرح زیر است:

O نشان دهنده شخصیت باز و رک است

C نشان دهنده شخصیت وظیفه شناس است

E نشان دهنده شخصیت برون گرا است

A نشان دهنده شخصیت سازگار است

N نشان دهنده شخصیت فردی روان رنجور است

به هر ویژگی به عنوان طیفی از صفات نگاه کنید

ویژگی های شخصیتی

برای مثال، هیچ فردی کاملاً درونگرا یا کاملاً برونگرا نیست. این یعنی ممکن است یک فرد برونگرا حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها را دوست نداشته باشد، در حالی که یک فرد درونگرا عاشق جمع‌های شلوغ باشد. با این حال همچنان بر اساس ویژگی‌های بارز شخصیتی‌شان فردی درونگرا یا برونگرا شناخته شوند. بنابراین بهتر است مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در نظر بگیرید تا خود را بهتر بشناسید.

با تغییرات همراه شوید

هر لحظه زندگی با تجربه‌های جدیدی همراه است. این تجربیات جدید باعث رشد و تغییر در زندگی درونی و بیرونی شما می‌شوند. همچنین باید بدانید که این تغییرات بر شخصیت شما نیز تأثیر می‌گذارد.

گاهی این تغییرات و تحولات منجر به پیشرفت در زندگی می‌شوند و از شما آدمی می‌سازد که عاشق زندگی کردن هستید، اما اگر بخواهید با این تغییرات مقابله کنید، باعث می‌شود زندگی دلسرد کننده‌ای داشته باشید. بنابراین سعی کنید با تغییرات همراه شوید، تا زندگی راحتی داشته باشید.

کلام پایانی

اگر از شخصیت خود راضی نیستید، پس دست به کار شوید و آن را تغییر دهید. تعیین اهداف و تمرکز بر چند ویژگی شخصیتی محدود می‌تواند تغییرات کوتاه مدتی در رفتار و شخصیت شما ایجاد کند. در حالی که اگر به دنبال تغییر جنبه‌های اصلی شخصیت‌تان هستید، حتما باید با یک روان پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا با روش های ایمن خودتان را تغییر دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 14

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *