طرح کسب و کار با مدل کسب و کار متفاوت است!

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۹, ۱۴۰۲ به روز رسانی : خرداد ۹, ۱۴۰۲
طرح کسب و کار

اینجا جایی است که 99.99٪ از صاحبان مشاغل گیج می شوند. به ما آموخته اند که ابزار توسعه استراتژی در کسب و کار یک طرح تجاری است و ما را گمراه کردند. مدل کسب وکار توضیح می دهد که شرکت چگونه ارزش را خلق، ارائه و ثبت می کند. این همان ماهیت کسب و کار است. اینکه شرکت چقدر خوب این کار را انجام می دهد، تفاوت بین موفقیت و شکست و درجات موفقیت را نشان می دهد.

روی دیگر سکه، طرح کسب و کار درباره اجرا، اقدام است. این در مورد توافق و همسو کردن چشم‌اندازها، اهداف و برنامه‌های عملیاتی کسب‌وکار است. هیچ ایرادی در آن وجود ندارد، اما همانطور که استیو بلنک در وال استریت ژورنال گفت، مشکل اینجاست که صاحبان کسب و کار با یک طرح تجاری، زمانی که نوشته شده بودند، به عنوان نقطه اوج همه چیزهایی که می‌دانند و باور دارند، نگاه می‌کنند. او گفت: “تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که پول اضافه کنند و به طور جادویی، پیش بینی پنج ساله در ضمیمه A به سادگی اتفاق می افتد اگر آنها برنامه را اجرا کنند.”

ما همه آنجا بوده ایم. به همین دلیل بلنک استدلال می کند که یک مدل کسب و کار باید قبل از طرح کسب و کار باشد. و طرح کسب و کار باید با تکامل مدل کسب و کار تکامل یابد. فرض کنید می خواهید یک آرایشگاه خوب در شهر تهران راه اندازی کنید اما مدلی برای این کسب و کار ندارید.

چگونه مدل کسب و کار ایده آل را توسعه می دهید؟

به گفته کن فاوارو، یکی از شرکای ارشد Booz & Company (نام عالی برای یک شرکت مشاوره) در مقاله اخیر در Strategy + Business (نام کسل کننده برای مجله استراتژی و تجارت) با پرسیدن سؤالات سخت. او آنها را “پنج استراتژیک” می نامد.

  • چه کسب و کاری باید داشته باشید؟
  • چگونه به کسب وکار خود ارزش اضافه می کنید؟
  • مشتریان هدف کسب وکار شما چه کسانی هستند؟
  • گزاره های ارزشی شما برای مشتریان هدف چیست؟
  • چه قابلیت هایی برای افزودن ارزش به کسب وکار شما و متمایز کردن گزاره های ارزشی آن ها ضروری هستند؟

مثال: ایجاد آموزشگاه موسیقی خوب یا سالن آرایشگری مردانه یا زنانه. اگر به دنبال راه اندازی کسب و کار مرتبط با حوزه آرایشگری هستید باید بدانید چگونه به کسب و کار خود ارزش اضافه کنید. برای خود مشتری جذب کنید و سعی کنید رضایت آنها را بدست بیاورید تا مشتری ثابت شما شوند. یکی از مواردی که شما را می تواند از سایر رقبا متمایز کند این است که دوره های آموزشی خود را در بهترین آموزشگاه آرایشگری مردانه تهران یا بهترین آموزشگاه موسیقی یا سالن زیبایی بگذرانید. در این آموزشگاه ها همه چیز به خوبی به شما یاد داده می شود و زیر نظر مربیان حرفه ای نکات آموزشی را فرا می گیرید.

مراحلی که باید در توسعه مدل خود طی کنید چیست؟

پروفسور ریتا گونتر مک گراث از مدرسه کسب و کار کلمبیا، که در مقاله خود با عنوان «چرا مدل کسب و کار شما با مشکل مواجه است» می گوید: اولین گام این است که فرآیندهایی را در کسب و کار خود قرار دهید که باعث می شود مفروضات موجود در مدل کسب و کار خود را به چالش بکشید. و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید)’.

او مثالی از آندریا یونگ، مدیرعامل سابق آونگ می زند که وقتی اوضاع برای کسب وکار بد پیش می رفت، روز جمعه خودش را اخراج کرد و روز دوشنبه دوباره استخدام شد و با نگاهی تازه به همه چیز نگاه کرد و این باعث شد که یونگ مسیر خود را تغییر دهد و تغییرات اساسی در مدل کسب وکار آونگ ایجاد کند که در نهایت در بهبود وضعیت کسب وکار در آن زمان موفق بود.

مک‌گراث می‌گوید گام بعدی گرد هم آوردن یک گروه متنوع است – افرادی که چیزی در مورد فناوری می‌دانند، افرادی که نیازهای مشتری را درک می‌کنند، افرادی که دید طولانی‌تری نسبت به جایی که ممکن است چیزها در حال تکامل هستند داشته باشند – و ایجاد فرضیه‌هایی در مورد حوزه‌هایی که در آن‌ها وجود دارد. باید آزمایش کنی.»

آزمایش – آزمایش ایده های مختلف در مقیاس کوچک برای دیدن اینکه چه چیزی کار می کند – مرحله سوم است.

چرا در این زمینه به کمک نیاز دارید؟

هر صاحب کسب وکاری اهمیت کار کردن روی کسب وکار را درک می کند، نه در آن، اما این کار آسان تر از انجام آن است؛ به خصوص زمانی که صاحب کسب وکار و تیم او سهمی در توسعه مدل کسب وکار فعلی داشته باشند.

به همین دلیل است که کارشناسانی مانند پروفسور مک گراث از دریافت کمک برای بررسی مدل کسب و کار و فرآیند نوآوری حمایت می کنند. وقتی از کسی کمک می خواهید او همان شخص ثالثی است که واقعاً با یک دید تازه و با تخصص بالا هدایت تیم را در طول فرآیند ارائه می دهد.

با داشتن مدل کسب و کار می توانید تصمیمات بهتری را برای شرکت یا کسب و کار خود بگیرید و با افزایش ابتکار و نوآوری، آینده خوبی را برای خود رقم بزنید. رقابت در دنیای تجاری امروز بسیار زیاد است به همین دلیل بدون داشتن مدل کسب و کار، برنامه ریزی و استراتژی نمی توان موفق شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *