جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
2
(2)

هزاران سال است که در طب سنتی از گیاه جینسینگ استفاده می‌شود. این گیاه خستگی، مشکلات ناباروری و اختلالات روانی را درمان می‌کند. حتی در پیشگیری و درمان سرطان نیز مفید است، زیرا دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد مزایای بیشتر این گیاه برای سلامت بدن بیشتر بدانید.

جینسنگ چیست؟

جینسنگ گیاهی است که در آمریکای شمالی و آسیای شرقی رشد می‌کند. انواع مختلفی از جینسنگ وجود دارد، مانند جینسنگ آمریکایی، جینسنگ قرمز کره‌ای، جینسنگ هندی و جینسنگ سیبری، که در این میان جینسنگ آمریکایی نوع خیلی محبوب  آن است. جینسنگ آمریکایی به دلیل خواص دارویی‌اش معروف است و بومیان آمریکا برای تسکین سردرد و درمان تب و سوء هاضمه از آن استفاده می‌کنند. همچنین این گیاه به بهبود خلق و خو و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

اختلال نعوظ و باروری در مردان

جینسنگ یک گیاه مغذی است که عملکرد فیزیکی و جنسی را افزایش داده منجر به افزایش نشاط و شادی در افراد می‌شود. مکمل عصاره جینسنگ هم تعداد و هم تحرک اسپرم، تستوسترون تام و آزاد، دی هیدروتستوسترون DHT، هورمون محرکه فولیکولی FSH و هورمون لوتئینه کننده را افزایش می‌دهد.

بر اساس تجربه افراد این گیاه همچنین درمان کننده اختلال نعوظ و مشکلات باروری است. ترکیبات موجود در جینسنگ با افزایش تولید اکسید نیتریک، جریان خون را در آلت تناسلی و عملکرد جنسی بهبود می‌بخشد.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

بر اساس آزمایشی که در آن 227 نفر شرکت داشته‌اند، کسانی که 100 میلی گرم عصاره جینسنگ قرمز کره‌ای (G115) را همراه با واکسن آنفولانزا مصرف کردند، کمتر در معرض سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار گرفته بودند.

همچنین این گروه دارای سطوح بالاتری از فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی بودند. به طور مشابه، عصاره‌های مختلف جینسنگ آمریکایی در 3 کارآزمایی بالینی روی تقریباً 600 نفر تاثیر فوق العاده‌ای بر پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی آن‌ها داشته است. مصرف جینسنگ به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده، عفونت را از بین می‌برد.

خستگی

عصاره جینسنگ اصلاح شده با آنزیم باعث کاهش شدت خستگی می‌شود. بر اساس تحقیق انجام شده روی 52 نفر، مصرف این عصاره به کاهش خستگی آن‌ها کمک کرده است.

با مصرف 2 گرم جینسنگ آن هم به مدت 8 هفته می‌توانید با خستگی مرتبط با سرطان مبارزه کنید. این یافته بر اساس تحقیقی به دست آمده که در ان 364 نفر اشتراک داشته اند. دوز خیلی بیشتر از آن (800 میلی گرم در روز) باعث بهبود خستگی، آرامش و تقویت کیفیت کلی زندگی شما می‌شود. دلیل این امر نیز از خواص انتی اکسیدانی این گیاه سرچشمه می‌گیرد.  جینسنگ با کاهش خستگی به ویژه در افراد مبتلا به سرطان، همراه است و می‌تواند در پروسه درمانی آن‌ها مفید واقع شود.

پیشگیری از سرطان

یافته‌های 9 مطالعه روی بیش از 300000 نفر نشان می‌دهد که مصرف جینسنگ با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. مصرف انواع مختلف جینسنگ با کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص (مانند سرطان لب، دهان، حلق، حنجره، مری، ریه، معده، کولورکتال، کبد، پانکراس و سرطان تخمدان) مرتبط است. در آزمایش روی موش‌ها، عصاره ریشه جینسنگ تعداد تومورهای پوستی را کاهش داد. همچنین ترکیب جینسنگ پاناکسیدول مرگ سلول‌های سرطانی را در این حیوانات افزایش داده است.

در مجموع، شواهد موجود نشان می‌دهد که مصرف جینسنگ با کاهش بروز بسیاری از انواع سرطان‌ها مرتبط است. اگر مبتلا به بیماری سرطان هستید، قبل از مصرف جینسنگ حتما با پزشکتان مشورت کنید.

با این حال توجه کنید این واقعیت که شیوع کمتر سرطان در افرادی که مقادیر زیادی جینسنگ مصرف می ‌کنند مشاهده شده، لزوماً به این معنی نیست که ترکیبات آن از سرطان جلوگیری می‌کند. اختلالات پیچیده مانند سرطان همیشه شامل عوامل محیطی و ژنتیکی متعددی است که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

نکته مهم این است که مطالعات به هیچ وجه نشان نمی‌دهند که جینسنگ به درمان سرطان کمک می‌کند. هرگز جینسنگ (یا هر مکمل دیگری) را به جای درمان های اثبات شده ضد سرطان مصرف نکنید.

بهبود عملکرد شناختی در آلزایمر

61 بیمار مبتلا به آلزایمر با مصرف 4.5 و 9 گرم جنسینگ قرمز کره‌ای در روز شاهد بهبود عملکرد شناختی‌شان بودند. این گیاه می‌تواند به درمان آلزایمر کمک کرده و عملکرد شناختی و علائم رفتاری را در افراد بهبود بخشد. برای پیشگیری از زوان عقل، حتما جینسنگ مصرف کنید.

آنتی اکسیدان و ضد التهاب

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که مصرف 3-6 گرم جینسنگ قرمز کره‌ای در روز فعالیت سوپراکسید دیسموتاز (SOD) را افزایش می‌دهد و دوز بیشتر آن نیز باعث افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز می‌شود. هر دو دوز همچنین می‌توانند سطح کلسترول LDL اکسید شده را کاهش دهند.

همچنین اگر 1 تا 2 گرم در روز عصاره جینسنگ مصرف کنید، سطوح نشانگرهای استرس اکسیداتیو، ROS و مالون دی آلدئید کاهش خواهد یافت. مصرف بیشتر از این مقدار فعالیت گلوتاتیون ردوکتاز و محتوای گلوتاتیون کل را افزایش می‌دهد.

همچنین بر اساس یک تحقیق مصرف 20 گرم عصاره جینسنگ قرمز کره‌ای در روز باعث کاهش التهاب ناشی از ورزش و فعالیت کراتین کیناز می‌شود. دوز از آن یعنی (60 میلی گرم در روز) پس از شیمی درمانی باعث کاهش سیتوکین های التهابی می‌شود.

تقویت سلامت قلب

بر اساس تحقیقات انجام شده، جینسنگ در بیماران پس از جراحی قلبی عروقی کمک کرده و باعث افزایش عملکرد سلول‌های رگ زایی در گردش خون (سلول‌هایی که رگ‌های خونی جدید می‌سازند) شده و سطح التهاب را کاهش دهد. همچنین به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

دیابت

بررسی 16 مطالعه نشان می‌دهد که جینسنگ می‌تواند تا حدی میزان قند خون ناشتا را در افراد دیابتی و غیر دیابتی کاهش دهد، اما باید اشاره کرد که مصرف انواع مختلف جینسنگ اثربخشی متفاوتی در بیماران دارند.

افراد سالمی که 3 تا 9 گرم جینسنگ آمریکایی مصرف کنند، می‌توانند شاهد بهبود قند خون‌شان باشند.

در یک مطالعه دیگر روی 36 نفر، مصرف 100 یا 200 میلی گرم جینسنگ توسط افراد دیابتی غیر وابسته به انسولین منجر به کاهش چشم گیر سطح قند خون ناشتا شده بود.

تاثیر مثبت بر عملکرد مغز و خلق و خو

اگر می‌خواهید خلق و خوی بهتری داشته باشید و از خستگی ذهنی جلوگیری کنید، پس جینسنگ مصرف کنید. در آزمایشی که روی 27 بزرگسال سالم انجام شد، آن‌ها با مصرف 200 میلی گرم مکمل جینسنگ (G115) توانستند عملکرد بهتری در امتحان ریاضی داشته و خستگی ذهنی‌شان را کاهش دهند. همچنین این داروی گیاهی به رفع خستگی نیز کمک می‌کند.

بهبود علائم یائسگی

در کارآزمایی که در آن 72 زن شرکت داشتند، مصرف مکمل با 3 گرم جینسنگ قرمز در روز توانست علائم یائسگی را در آن‌ها بهبود بخشید. در همین زمینه کارآزمایی دیگری روی 32 زن انجام شده که نشان داد مصرف همین مقدار جینسنگ می‌تواند منجر به تقویت برانگیختگی جنسی که اغلب در زنان یائسه رخ می‌دهد شده است.

از طرفی این گیاه می‌تواند باعث کاهش احساس افسردگی در افراد شود. همچنین جینسنگ می‌تواند به بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، اختلالات خواب، یا کاهش برانگیختگی جنسی در زنان یائسه کمک کند.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی

در آزمایشی که 70 کودک و 3 نوجوان مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی ADHA اشتراک داشت، مصرف جینسنگ قرمز کره‌ای (2 گرم در روز) بی توجهی و بیش فعالی آن‌ها را کاهش داد.

کاهش وزن

جینسنگ باعث بهبود خلق و خو، کاهش وزن بدن و گلوکز یا قند خون کمک می‌کند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، حتما جینسنگ مصرف کنید.

التهاب مغز

تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که جینسنگ علائم التهاب مغزی خودایمنی را کاهش داده و سرکوب می‌کند. همچنین جینسنگ آمریکایی از مغز در برابر التهاب مغز، اختلال عملکرد میتوکندری، استرس اکسیداتیو و فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-فوق‌کلیه  HPAدر موش های محروم شده از خواب محافظت می‌کند. در این آزمایش جینسنگ با کاهش التهاب در موش، عملکرد حرکتی و آسیب نخاعی را بهبود بخشیده است.

کاهش استرس

اگر می‌خواهید از شر استرس خلاص شوید و پیری زودرس را از خود دور کنید جینسنگ مصرف کنید. زیرا  باعث افزایش محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال سطح کورتیکوتروپین و کورتیکواستروئید خون می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان