جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(4)

برآمدگی‌ها و برجستگی‌های قرمز و دردناک روی پوست ممکن است همیشه جوش نباشند. گاهی جوش‌های پوستی روی گردن، زیر بغل یا کشاله ران یک بیماری مزمن پوستی به نام هیدرادنیت چرکی است. شاید تا به حال در مورد این بیماری پوستی نشنیده باشید، اما یکی از خطرناک‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌های پوستی است که حتی کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزمره شما نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه علت دقیق هیدرادنیت چرکی ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی منجر به ظاهر شدن این بیماری پوستی می‌شوند.

هیدرادنیت چرکی چیست؟

هیدرادنیت چرکی که به نام آکنه اینورسا نیز شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی پوستی است که با برآمدگی‌های دردناک پر از چرک شبیه جوش، در زیر پوست و مجاری فیستول همراه است. هیدرادنیت چرکی به اشکال مختلف از جمله آکنه کیستیک بروز می‌کند. این ضایعات عفونی در نواحی بدن که پوست به هم ساییده می‌شود، مانند زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه‌ها، گوش‌ها، پشت گردن، قسمت داخلی ران‌ها و باسن ظاهر می‌شوند.

این بیماری مزمن معمولاً دردناک است و تا 4 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جوش‌های دردناک هیدرادنیت به طور ناگهانی پاره می‌شوند و یک توده متورم دردناک و عمیق پر از چرک را تشکیل می‌دهند. در نهایت جای زخم آن باقی می‌ماند.

علائم هیدرادنیت چرکی چیست؟

هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی با یک برآمدگی و توده‌های پوستی دردناک در نواحی که پوست به هم ساییده می‌شود، شروع می‌شود. علائم آن شامل دانه‌های سرسیاه روی پوست و توده‌های چرکی قرمز و دردناک زیر پوست است که به طور مداوم در حال بزرگ شدن هستند. همچنین با خارش و بوی نامطبوعی همراه است.

در بیشتر افراد هیدردانیت چرکی به آهستگی بهبود می‌یابد و منجر به ایجاد اسکار روی پوست می‌شود. این آکنه به سه مرحله‌ تقسیم می‌شود.

  • خفیف: در هیدرادنیت چرکی خفیف، ممکن است شما فقط یک یا چند برآمدگی در یک ناحیه از پوستتان مشاهده کنید، اما اغلب عفونت نمی‌کند و زود خوب می‌شود.
  • متوسط: در هیدرادنیت چرکی متوسط، برآمدگی‌ها در بیش از یک ناحیه روی پوست عود می‌کنند. بزرگتر شده و سپس سر باز می‌کنند.
  • شدید: هیدرادنیت چرکی شدید با برآمدگی‌های گسترده، جای زخم و درد مزمن همراه است. این جوش‌ها حتی تاثیرات منفی بر فعالیت‌های روزمره‌تان خواهند گذاشت.

استرس، تغییرات هورمونی، گرما، استعمال دخانیات و چاقی نیز آن‌ها را تشدید می‌کنند. اما نکته خوب این که هرچند هنوز علت بروز آن معلوم نیست، اما این بیماری خطرناک پوستی از جمله بیماری‌های مسری به حساب نمی‌آید.

علل بروز هیدرادنیت چرکی چیست؟

اگرچه علت دقیق هیدرادنیت چرکی ناشناخته است، اما بر اساس مطالعات انجام شده، دلیل آن می‌تواند انسداد فولیکول‌های مو باشد. این ضایعات عفونی همچنین می‌توانند به دلیل رشد بیش از حد کراتین در فولیکول‌های مو نیز ایجاد شوند. فولیکول‌های مسدود شده مو باکتری‌ها را به دام میاندازد و منجر به التهاب در همان ناحیه می‌شود.

عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی نیز ممکن است به بروز هیدردانیت چرکی منجر شوند، زیرا تقریباً 33 درصد موارد مبتلا به بیماری پوستی خطرناک هیدرادنیت چرکی ژنتیکی هستند. از آن جایی که هیدرادنیت چرکی در مرحله بلوغ اتفاق میفتد، احتمال این که نوسانات هورمون‌ها نیز در ایجاد آن نقش داشته باشند نیز وجود دارد.

سایر دلایل احتمالی بروز هیدردانیت چرکی شامل چاقی، زخم‌ها، سیگار کشیدن و محصولات تنباکو، آکنه، رشد غیر طبیعی غدد عرق، سیستم ایمنی بیش فعال و هر بیماری التهابی دیگر می‌شوند. هر فردی با این چنین شرایطی می‌تواند در معرض خطر ابتلا به هیدرادنیت چرکی قرار بگیرد.

چه کسانی در معرض خطر هیدرادنیت چرکی هستند؟

  • افراد مبتلا به آکنه بیشتر در معرض خطر هیدرادنیت چرکی قرار می‌گیرند.
  • شانس مبتلا شدن کسانی که بین سنین 20 تا 30 سالگی هستند بیشتر است.
  • کسانی که آکنه شدید، دیابت، آرتریت یا سایر بیماری‌های التهابی دیگر را نیز دارند، ممکن است به این بیماری پوستی مبتلا شوند.
  • اگر یکی از اعضای خانواده تان سابقه ابتلا به هیداردنیت چرکی داشته باشد، احتمال این که شما نیز به آن مبتلا شوید، وجود دارد.
  • اضافه وزن یا چاق نیز یکی از عوامل بروز هیدرادنیت چرکی است.
  • زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

کسانی که به هیدرادنیت چرکی مبتلا هستند، حتما باید آزمایش های دیابت، سرطان پوست یا بیماری افسردگی را انجام دهند. زیرا تشخیص در زمان مناسب به شما در درمان موثر آن کمک می‌کند.

تشخیص هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی

تشخیص هیدرادنیت چرکی با معاینه فیزیکی از برجستگی‌ها انجام می‌شود و حتما باید در مورد سابقه بیماری خود و خانواده و علائم‌تان با پزشک صحبت کنید. اگر پزشک شما احتمال هرگونه عفونت دیگری را کند، نمونه‌ای از پوست یا چرک را آزمایش خواهد کرد.

بر اساس علائم و نتایج آزمایش، پزشک مرحله و شدت هیدرادنیت را تعیین می‌کند و بر اساس آن درمان را شروع می‌کند. برای دانستن گزینه‌های درمانی هیدرادنیت چرکی حتما به پزشک مراجعه کنید و از درمان های خودسرانه جلوگیری کنید.

روش‌های درمانی برای هیدرادنیت

هیچ درمان مشخصی برای این بیماری پوستی خطرناک وجود ندارد. با این حال، برخی داروها می‌‌توانند به کاهش درد و شدت جوش‌ها، بهبودی و جلوگیری از عوارض بیشتر کمک کنند.

آنتی بیوتیک‌ها

با مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌توانید به کاهش التهاب، عفونت باکتریایی کمک کرده و از بروز جوش‌های جدید جلوگیری کنید.

داروهای بیولوژیک

زمانی که داروهای موضعی و آنتی بیوتیک های خوراکی با شکست مواجه شوند و بیماری پیشرفت کرده باشد، داروهای بیولوژیکی تجویز می شود.

مسکن‌های OTC (داروهای بدون نسخه)

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از جوش‌ها می‌توانید داروهای بدون نسخه مصرف کنید.

رتینوئیدسی

پرتینوئیدی موضعی یا خوراکی به درمان آکنه و تسکین التهاب پوستی کمک می‌کند.

هورمون درمانی

بر اساس مطالعات انجام شده، هورمون درمانی روشی موثر برای درمان هیدرادنیت چرکی است. به نظر می‌رسد که درمان ضد آندروژن اثر مفیدی بر درمان هیدرادنیت چرکی دارد. اگر وضعیت بیمار اورژانسی باشد و علائم بیماری به طور مداوم عود کند، پزشک برای برداشتن ضایعاتی که در عمق پوست رشد کرده‌اند، عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

روش جراحی نیز یک درمان موثر است، زیرا با تخلیه محل آسیب دیده، از تشدید عفونت جلوگیری می‌کند. همچنین سایر روش‌های درمانی شامل پرتودرمانی و لیزر درمانی است. برای کنترل بهتر این عارضه، باید تغییراتی در سبک زندگی‌تان نیز ایجاد کنید، از جمله: ترک سیگار، حفظ وزن ایده‌آل، اجتناب از خوردن غذاهای شیرین، محصولات لبنی و مخمر آبجو، پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی، حذف موهای زائد به کمک لیزر و استفاده منظم از لوسیون بدن.

نکته: گاهی اوقات، هیدرادنیت چرکی ممکن است ترکیده و بوی نامطبوعی از خود منتشر کند. می‌‌توانید از صابون‌های ضد باکتری یا شوینده‌های دستی حاوی بنزوئیل پراکسید یا روی پیریتیون استفاده کنید تا ناحیه آسیب دیده را تمیز نگهدارید.

عوارض جانبی هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی

ماندگاری لکه، جای زخم و تغییرات رنگ پوست

جای زخم و لکه‌های ناشی از بهبود هیدرانت چرکی همیشه روی پوست باقی می‌ماند. این زخم‌ها مانند حفره بوده رنگ پوست شما را تیره تر نشان می‌دهند.

خلل در انجام فعالیت‌های روزانه

زخم‌های دردناک حتی منجر به ایجاد خلل در فعالیت‌های روزانه شما می‌شوند.

سرطان پوست

برخی از افراد مبتلا به هیدرادنیت چرکی پیشرفته ممکن است به دلیل جوش‌های مکرر و اسکار پوست دچار سرطان پوست شوند.

تورم در بازوها، پاها یا دستگاه تناسلی

برآمدگی‌ها و زخم‌هایی که در نزدیکی غدد لنفاوی ظاهر می‌شوند ممکن است باعث تورم بازوها، پاها و دستگاه تناسلی شوند.

بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی

جوش‌های پوستی شدید و وخیم روی پوستتان حتی منجر به انزوای اجتماعی و تنهایی‌تان می‌شوند.

کلام پایانی

هیدرادنیت چرکی یک بیماری التهابی پوستی است که بر کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد. در صورت مشاهده علائم مربوط به هیدرادنیت چرکی، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه هیچ راه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما می‌توانید با درمان به موقع علائم آن را کاهش داده و به حداقل برسانید. در غیر این صورت منجر به عوارض بیشتری از جمله سرطان پوست و بیماری‌های روانی می‌شود.

برای درمان هیدرانت چرکی از آنتی بیوتیک‌ها، داروهای بیولوژیکی، استروئیدها، رتینوئیدها و هورمون درمانی استفاده می‌شود. در صورت بدتر شدن وضعیت‌تان ممکن است حتی مجبور به انجام عمل جراحی شوید. با این حال بهتر است قبل از این که این بیماری پوستی خطرناک شما را از کار و زندگی بیندازد، به دنبال پیشگیری باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان