جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3
(63)

هرچند ظروف مسی زیبا و کاربردی هستند اما تمیز کردن ظروف مسی کار چندان آسانی نیست. وقتی ظروف مسی در معرض آب، انواع روغن‌های پخت و پز و حتی هوا قرار می‌گیرد کدر یا پتینه می‌شود. پتینه به حالتی گفته می‌شود که یک لایه سبز یا قهوه‌ای روی سطح فلزاتی مانند مس، برنج یا نقره ظاهر شود. وقتی ظروف یا وسایل مسی پتینه می‌شود، حالت تیره‌تر یا کدر به خود می‌گیرد. در برخی موارد پتینه حتی می‌تواند ظاهر فیروزه‌ای زیبایی نیز ایجاد کند. با این حال اگر به دنبال درخشندگی لوازم مسی‌تان هستید، و به دنبال روش‌های برق انداختن ظروف مسی می‌گردید که لوازم مسی تان را برق بیاندازید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

از ماست استفاده کنید

راحت ترین روش برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از ماست است. برای این کار نیز یک دستمال را به ماست آغشته کنید و روی ظرف مسی بمالید تا تمیز شود. در آخر نیز ظرف‌تان را شسته و خشک کنید.

برای برق انداختن ظروف مسی از آبغوره و نمک استفاده کنید

آبغوره مانند آبلیمو حاوی اسید است و می‌تواند خیلی آسان ظروف مسی را برق بیندازد. مقداری آبغوره و نمک را با هم مخلوط کنید و با یک دستمال روی ظروف بمالید و بعد ظرف‌ها را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با آب لیمو و جوش شیرین

روش دیگری که برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی می‌توانید از آن استفاده کنید، مخلوط آبلیمو و جوش شیرین است. مقداری از این دو ماده را با هم ترکیب کنید و روی ظروف مسی بمالید. در آخر نیز با آب شسته و خشک کنید.

ترکیب سرکه، نمک و آرد

اگر می‌خواهید به راحتی از شر رنگ کدر و سیاه ظروف مسی تان خلاص شوید و آن‌ها را برق بیاندازید، مخلوط نمک، آرد و سرکه بهترین ترکیبی است که می‌توانید استفاده کنید. برای این کار مقدار مساوی آرد و نمک را با سرکه مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی ظرف مسی بمالید. نیم ساعت صبر کنید، بعد ظروف را بشویید. فراموش نکنید ظروف مسی را باید بعد از شستن خشک کنید تا لکه های خشک شده آب روی آن‌ها نماند.

تمیز کردن مس با سس کچاپ

شما می‌توانید ظروف مس را با سس کچاپ نیز تمیز کنید. مقداری سس قرمز را مستقیماً روی مس بریزید و با انگشتان‌تان روی سطح کدر و سیاه ظرف پخش کنید. اجازه دهید سس گوجه فرنگی به اندازه یک دقیقه روی سطح مس بماند. سپس آن را با پارچه‌ای نرم شسته و آبکشی کنید. این روش تاثیر فوق العاده‌ای دارد. هرچند به اندازه استفاده از ترکیب سرکه و نمک موثر نیست اما می‌تواند ظروف را تمیز کند.

رب گوجه فرنگی برای جلا دادن به ظروف مسی

رب گوجه فرنگی نیز مثل سس کچاپ عمل می‌کند. اگر می‌خواهید ظروف مسی برق بزند، روی سطح ظرف رب گوجه فرنگی بمالید و 1 ساعت صبر کنید. بعد از این مدت با یک دستمال نرم و تمیز ظروف را شسته و آبکشی کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با لیمو و نمک

برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی ظروف مسی یا ظروف مسی سوخته یک لیموترش را نصف کنید و مقداری نمک روی نصف لیمو بریزید یا لیمو را داخل ظرف نمک بزنید. سپس همان لیموی آغشته به نمک را روی سطح ظرف مسی بمالید تا تمیز و براق شود. لیموترش حاوی ماده اسیدی است که با خاصیت سایندگی نمک مثل لایه بردار روی سطح ظرف را تمیز می‌کند. در آخر نیز ظرفتان را شسته و خشک کنید.

برق انداختن ظروف مسی با سرکه و نمک

مقدار زیادی نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا به حالت خمیر دربیاید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز از این خمیر روی ظرف‌ها بمالید تا براق شوند. در آخر نیز ظرفتان را آبکشی کنید.

جوشاندن ظروف مسی در محلول سرکه و نمک

بهترین و راحت ترین راه برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از ترکیب سرکه و نمک است. برای این که ظروف را تمیز کنید، آن‌ها را داخل محلول سرکه و نمک بجوشانید. برای این ترکیب به 3 لیوان آب، 1 لیوان سرکه و 1 قاشق غذاخوری نمک نیاز دارید. آن‌ها را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. سپس وقتی آب به جوش آمد ظروف مسی را داخل آن قرار دهید و 2 تا 5 دقیقه بجوشانید. در آخر نیز ظرف را شسته و آبکشی کنید.

استفاده از براق کننده فلزات “جلاسنج”

بهترین روش برای برق انداختن ظروف مسی استفاده از براق کننده فلزات مثل جلاسنج است. این کرم برای ظروف مسی سفید نیز مناسب است. برای استفاده از آن مقداری از کرم را روی ظرف بمالید و در آخر آن را باید پارچه تمیز کنید.

نکات مهم در تمیز کردن ظروف مسی

  • قبل از تمیز کردن و برق انداختن ظروف مسی ابتدا آن‌ها را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید.
  • اگر نمی‌خواهید ظروف مسی شما خش بیفتد یا خراب شود، سعی کنید زود به زود یا حداقل 6 ماه یک بار آن‌ها را با استفاده از روش تمیز کردن ظروف مسی جلا دهید.
  • اگر نمی‌خواهید ظروف مسی‌تان سیاه شود، آن‌ها را با ماشین ظرفشویی نشویید. هرگز از سفید کننده‌ها، شوینده های قوی و ماشین ظرف شویی برای شستن و تمیز کردن ظروف مسی استفاده نکنید.
  • هیچ وقت ظرف مسی خشک را روی حرارت قرار ندهید، زیرا لایه مسی آن را از بین خواهید برد. قبل از این که از قابلمه مسی برای پختن غذا استفاده کنید، داخل آن روغن، آب یا مواد غذایی بریزید و حرارت زیر قابلمه را به حد متوسط برسانید.
  • اگر دوست دارید ظروف تزئینی و مجسمه‌های مسی قدیمی تان جلوه زیباتری داشته باشد، بگذارید روی آن‌ها پتینه بگیرد. این کار آن‌ها را قدیمی تر و زیباتر نشان خواهد داد.
  • همچنین سعی کنید هنگام تمیز کردن ظروف مسی از پارچه های نرم استفاده کنید.

هنگام استفاده از هر کدام از این روش‌ها حتما از دستکش استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 63

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان