جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
3.2
(14)

هیچ دو مصاحبه شغلی شبیه هم نیستند. شکل هر مصاحبه شغلی و همچنین محیط اتاق مصاحبه متفاوت است. سؤالات متفاوت است و مصاحبه کنندگان و شیوه مصاحبه آن‌ها نیز متفاوت است. تنها چیزی که در هر مصاحبه شغلی ثابت است و هیچ فرقی نمی‌کند “معرفی خودتان” است. این که چطور خود را در مصاحبه شغلی معرفی کنیم اهمیت زیادی دارد. هیچ چیزی به اندازه قسمت معرفی خودتان در یک مصاحبه شغلی اعصاب خردکن نیست. با این حال، اگر می‌خواهید یک قدم به شغل رویایی‌تان نزدیک‌تر شوید، باید هوشمندانه و با اطمینان به سؤال “درباره خودتان بگویید” بپردازید.

ما در این مقاله به نکاتی در مورد نحوه معرفی خود در مصاحبه شغلی پرداخته‌ایم، به خواندن ادامه دهید.

نکاتی تاثیر گذار برای مصاحبه شغلی

مصاحبه می‌تواند مسیر آینده زندگی حرفه‌ای را تعیین کند و راه حلی برای مشکلات فعلی‌تان ارائه دهد. این مصاحبه‌ها می‌توانند گامی به سوی هدف شما باشند. شما باید اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید و از اشتباهات گذشته درس بگیرید. در این بخش چند نکته مهم و تضمینی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد چگونه یک مصاحبه تاثیرگذار داشته باشید.

قبل از مصاحبه

برای داشتن مصاحبه‌ای عالی و قوی به این نکات توجه کنید:

یک معرفی نامه شنیدنی آماده کنید

با این که یک مصاحبه همیشه با یک مقدمه شروع می‌شود، اما مردم فقط خود را برای سوالات فنی آماده می‌کنند. شما باید با تمرین اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. یک برنامه نمایشی ایجاد کنید و در آن سعی کنید خودتان را برای مصاحبه کننده فرضی‌تان معرفی کنید؛ سلام کنید، نام‌تان را بیان کنید و بدون هیچ ترسی شروع به صحبت کنید. وقتی جسورانه کلامات را به زبان بیاورید، مصاحبه کنندگان را وادار می‌کنید، در مورد شما فکر کنند. بسته به سطح تخصصی تان، صحبت مقدماتی شما می‌تواند در مورد مدارک تحصیلی و تجربه کاری‌تان باشد. سعی کنید از اطلاعاتی متفاوت از آن چه قبلاً در رزومه ذکر شده است، صحبت کنید.

درباره شرکت و مصاحبه کنندگان تحقیق کنید

در مورد شرکت و درخواست شغلی معرفی شده تحقیق کنید. شما باید بدانید که قرار است در نقش چه کسی وارد شرکت شوید و مسئولین شرکت چه انتظاراتی از شما دارند و چگونه می‌توانید برای این نقش مناسب باشید. همه این‌ها به تجربه، مدارک تحصیلی، دانش فنی و حرفه‌اش و دوره های کارآموزی شما برمی‌گردد. همچنین اگر می‌دانید که چه کسی قرار است با شما مصاحبه کند، در مورد او نیزز تحقیق کنید تا حدس بزنید که قرار است چه سوالات احتمالی از شما پرسیده شود. به عنوان مثال، یک برنامه نویس جاوا به ندرت از Data Science سؤال می‌کند.

لباس مناسب بپوشید

ظاهر شما در جلسه مصاحبه مهم است و نقش اصلی و تأثیرگذاری دارد. همچنین هرچقدر تمیز و شیک لباس بپوشید، نشان می‌دهید که برای مصاحبهه آمادگی کامل دارید. پوشیدن لباس‌های رنگارنگ، نامناسب، خیلی غیررسمی و چروک تاثیر بدی بر نتیجه مصاحبه خواهد گذاشت.

در حین مصاحبه شغلی به این نکات توجه کنید

مصاحبه صرفاً در مورد کسب اطلاعات از دانش شما نیست. بلکه مصاحبه کننده و نماینده شرکت می‌خواهد شما را بهتر بشناسد و با شخصیت و نگرش شما آشنا شده و شما را بسنجد. بنابراین حتما به این نکات توجه کنید:

منطقی و واضح صحبت کنید

اولین نکته در مورد نحوه معرفی خودتان در مصاحبه شغلی داشتن حضور ذهن، واضح و منطقی صحبت کردن است. از دروغگویی یا اغراق پرهیز کنید و  از تجربیات واقعی‌تان صحبت کنید. واضح و صریح حرف بزنید و توضیح دهید که چه کاری می‌توانید برای سازمان انجام دهید، زیرا این درست چیزی است که برای استخدام کننده اهمیت دارد.

رفتار سرشار از صداقت داشته باشید

باید در صحبت‌هایتان صداقت داشته باشید. با مصاحبه کنندگان صادقانه صحبت کنید و نشان دهید که برای صداقت ارزش قائل هستید. هرچه صمیمانه‌تر و واقعی‌تر حرف بزنید، سریع تر اعتماد آن‌ها را جلب خواهید کرد. اگر خود را آن طور که هستید، معرفی کنید، می‌توانید اولین پله برای به دست آوردن شغل را بالا بیایید و یک ارتباط قدرتمند با مصاحبه کنندگان برقرار کنید.

از زبان بدن استفاده کنید

نشان دادن اضطراب، صحبت کردن تند و سریع و عدم شفافیت در کلمات تأثیر منفی بر مصاحبه شما دارد. بنابراین سعی کنید آرام باشید، قبل از صحبت کمی فکر کنید و در هنگام صحبت واضح و با تن صدای بلند اما نه خشن صحبت کنید. همانطور که با دوستانتان صحبت می‌کنید یا در روابط روزانه‌تان رفتار می‌کنید، در جلسه مصاحبه نیز همچنان لبخند بزنید، دست بدهید و سرتان را تکان دهید. لحن و سرعت ملایم داشته باشید و حرکت دستان‌تان را با صحبت‌هایتان هماهنگ کنید.

تماس چشمی‌تان را حفظ کنید

نگاه کردن به جای دیگر نشان دهنده عصبی بودن و اضطراب شماست. همچنین نشان دهنده رفتار غیرمحترمانه است. همچنین مصاحبه کننده اینطور برداشت می‌کند که شما علاقه چندانی به این کار ندارید. بنابراین وقتی با مصاحبه کننده‌ها صحبت می‌کنید یا وقتی سوالی را مطرح می‌کنند به آن‌ها نگاه کنید و ارتباط چشمی‌تان را حفظ کنید.

حرفه‌ای عمل کنید

به مصاحبه احترام بگذارید و حرفه‌ای عمل کنید. به لباس پوشیدن و زبان بدن‌تان توجه کنید. به مصاحبه کنندگان سلام کنید و حتما سر وقت خود را به جلسه مصاحبه برسانید. مصاحبه کنندگان افراد با تجربه‌ای هستند که به هر دقیقه و رفتار شما توجه می‌کنند.

برای بعد از مصاحبه نیز آمادگی داشته باشید

مصاحبه فقط به این نیست که شرکت یا هیئت مدیره شما را بشناسد. بنابراین به بعد از مصاحبه نیز فکر کنید. شما نیز باید آن‌ها را بشناسید و سعی کنید بین خود و افراد حاضر در شرکت یا جلسه مصاحبه ارتباط برقرار کنید.

سوال بپرسید

وقتی سوالات مصاحبه کنندگان تمام می‌شود، نوبت شما است تا سوالات‌تان را بپرسید. بنابراین سعی کنید از قبل سوالات تان را آماده کنید. به عنوان مثال، بیشتر در مورد خدمات یا محصولات شرکت یا حیطه کاری آن‌ها بپرسید، یا از نحوه انجام یک پروژه خاص شرکت که خودتان نیز به آن علاقه دارید سوال کنید. همچنین می‌توانید در مورد آموزش یا سایر سوالات مربوط به نقشی که قرار است در شرکت داشته باشید، سوال کنید.

پیگیری را فراموش نکنید

به این فکر نکنید که بالاخره مصاحبه تمام شد و می‌توانید یک نفس راحت بکشید. بلکه به تلاش‌های بخش منابع انسانی نیز توجه کنید و نشان بدهید که برایتان مهم هستند. یک نامه تشکر و قدردانی برای تلاش آن‌ها ارسال کنید. تمایل‌تان را برای دانستن نتیجه مصاحبه، صرف نظر از پاسخ مثبت یا منفی، نشان دهید. واضح و مختصر بنویسید اما از فرستادن نامه های پیاپی خودداری کنید.

نکاتی مهم در مورد نحوه معرفی خود در مصاحبه

این‌که استخدام‌کنندگان چگونه شما را به ‌عنوان یک نامزد احتمالی برای شغل در نظر بگیرند، بستگی به این دارد که چقدر خوب خود را معرفی می‌کنید. معارفه خیلی مهم است، زیرا نه تنها به مصاحبه کنندگان اجازه می‌دهد شخصیت و مهارت‌های های شما را ببینند، بلکه به شما فرصتی می‌دهد تا مستقیماً با کارفرمایان در مورد مهارت‌ها، تجربیات و سایر دستاوردهای تان صحبت کنید. به این نکات توجه کنید:

  • به مصاحبه کنندگان سلام کنید

سلام و احوال پرسی با مصاحبه‌کنندگان یک راه عالی برای شناساندن خودتان به آن‌ها است. در مرحله بعد، از مصاحبه کنندگان که شما را برای مصاحبه شغلی فراخوانده اند، تشکر کنید. بخش اول خودتان را معرفی کنید، بگویید که چه کسی هستید و کجا زندگی می‌کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “اسم من علی است و من اهل تهران هستم”.

  • اجازه دهید مصاحبه کنندگان از سوابق تحصیلی‌تان مطلع شوند

اگر تازه فارغ التحصیل شده‌اید، بدون توضیح بیشتر در مورد اطلاعات شخصی‌تان، در مورد سوابق تحصیلی‌تان صحبت کنید. نام مدرسه، کالج/دانشگاه و مدرک تحصیلی تان را به مصاحبه کنندگان خود بگویید. اگر فکر می‌کنید ذکر میانگین نمرات‌تان ارزشمند است، حتما در مورد آن نیز صحبت کنید. در غیر این صورت از بحث در مورد نمره خودداری کنید. همچنین در صورت وجود باید از پروژه‌هایی که در طول تحصیل انجام داده اید نیز صحبت کنید. از کارهای داوطلبانه‌تان بگویید و هرآنچه شما را به کسب این شغل نزدیک می‌کند، حرف بزنید.

  • از آخرین شغلی که داشته‌اید صحبت کنید

اگر فردی باتجربه هستید که سال‌های سال است کار می‌کنید و هنوز بعد از این همه سال باز هم به این فکر می‌کنید که چگونه خود را در مصاحبه معرفی کنید باید بگوییم که شما باید پس از احوالپرسی با مصاحبه کنندگان، بلافاصله در مورد آخرین شغلی که داشته‌اید یا هنوز دارید، صحبت کنید. نام سازمانی که در آن کار می‌کنید، سمت فعلی تان، مدت زمان استخدام، نقشی و مسئولیتی که در آن شرکت به عهده داشتید را ذکر کنید. مطمئن و آرام در مورد تجربیات کاری و دستاوردهای قابل توجه‌تان حرف بزنید. با این حال مطمئن شوید که وقتی در مورد تجربیاتتان صحبت می‌کنید شواهد و مدارک مبنی بر تایید آن‌ها داشته باشید.

از تاثیرگذاری‌تان در شرکت صحبت کنید، اینگونه به مهارت‌هایی که دارید، اشاره می‌کنید و مصاحبه کننده فرصت دارد شما را بیشتر بشناسد. همانطور که در حال ذکر دستاورهایتان هستید، مشتاقانه از آن‌ها صحبت کنید اما غرور را چاشنی لحن و صدایتان نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که از دستاوردهایتان کوتاه اما واضح صحبت کنید تا برای مصاحبه کننده خسته کننده و کسالت آور نشود.

  • یک یا دو خط در مورد علایق‌تان بگویید

صحبت در مورد علایق و سرگرمی‌های‌تان را فراموش نکنید. اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، می‌توانید از فعالیت‌های مشترکی که با گروه های دیگر داشته‌اید، صحبت کنید. مصاحبه‌کنندگان معمولاً مشتاق هستند در مورد علایق و سرگرمی‌های شما بیشتر بدانند، زیرا علایق و سرگرمی‌ها بیانگر شخصیت فرد است.

  • بیانیه پایانی یا به عبارتی صحبت‌های آخر شما حیاتی است

بخش آخر به یکی از شگفت انگیزترین و حیاتی ترین نکات در مورد نحوه معرفی تان در مصاحبه شغلی پرداخته است. بیانیه پایانی خیلی مهم است، زیرا قصد و هدف شما را برای مصاحبه کنندگان آشکار می‌کند. در بیانیه پایانی‌تان، به طور خلاصه و واضح از انگیزه‌تان برای این شغل بگویید و این که چه چیزی شما را ترغیب کرد فرم درخواست شغلی را پر کنید.

باید بگویید که چگونه این شغل با اهداف شما همسو است و می‌تواند به موفقیت شما کمک کند. در مورد جذابیت شغل و این که چگونه برای انجام تکالیف و مسئولیت‌های چالش برانگیز آماده هستید، صحبت کنید. به مصاحبه کنندگان در مورد مهارت های اصلی تان و نحوه برنامه ریزی برای اجرای آن‌ها در شغلی که برای آن درخواست کرده‌اید حرف بزنید. بیانیه پایانی شما باید به مصاحبه کنندگان این احساس را بدهد که شما می‌توانید یک دارایی بزرگ برای سازمان باشید. صحبت‌هایتان را با این جمله به پایان برسانید: “ممنونم که به من فرصت صحبت در مورد خودم و کارکردهایم را دادید.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 14

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان