جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
4
(5)

منظور از بواسیر خونی، پاره شدن عروق هموروئیدی و ایجاد خونریزی است. وارد شدن فشار و دفع مدفوع سفت می‌تواند به سطح هموروئید آسیب برساند و باعث خونریزی آن شود. بواسیر خونی به علت خونریزی، به شدت بدن را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر ضعف و بی حالی، در طولانی مدت می‌تواند آنمی یا کم خونی را در پی داشته باشد. به همین جهت درمان هموروئید خونی اولویت بیشتری در مقایسه با انواع دیگر این بیماری دارد. خونریزی هموروئید روی یک تکه کاغذ توالت یا روی مدفوع، به رنگ قرمز روشن به نظر می‌رسد.

درمورد اینکه هموروئید چیست و چرا ایجاد می‌شود بطور کامل در صفحه مربوط به آن پرداخته ایم. این مقاله از سایت clinicdarman.com می‌باشد.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید یک بیماری مقعدی است که در آن وارد آمدن فشار زیاد به هموروئید (بالشتک‌های خونی در مقعد) موجب تورم این عروق می‌گردد. این بیماری علائمی مانند درد، سوزش، خارش و خونریزی مقعد ایجاد می‌کند. هموروئید داخلی، خارجی و ترومبوزه همگی می‌توانند خونریزی کنند.

با وارد شدن فشار، هموروئید ترومبوزه می‌تواند دچار خونریزی جدی رکتوم به دلیل زخم (پارگی) و نکروز (مرگ سلولی) پوست اطراف شود. بواسیر ترومبوزه خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد شدید و التهاب شود و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

علائم بواسیر خونی و نحوه تشخیص آن

به نقل از کلینیک پایتخت مهمترین علائم بواسیر خونی به این شرح است :

  • دفع خون روشن به همراه دفع مدفوع یا پس از آن
  • خون در پوشش بیرونی مدفوع است نه مخلوط با آن
  • التهاب و تورم در اطراف مقعد
  • ترومبوزه (مشاهده زائده‌ها و بیرون زدگی‌های گوشتی در اطراف مقعد)
  • ترشحات مخاطی
  • ترشح مواد لزج، چسبنده و بی رنگ به هنگام دفع
  • احساس دفع ناکامل مدفوع
  • درد مقعد (تشدید درد هنگام اجابت مزاج)
  • سوزش و خارش مقعد

بررسی و تشخیص این بیماری به سبب ایجاد علائم مختلف و واضح کار سختی نیست اما به سبب اینکه سایر بیماری های مقعد مانند سرطان مقعد علائمی مشابه با بواسیر را ایجاد می‌کنند، لازم است جهت اطمینان خاطر و تشخیص صحیح با پزشک مشورت نمایید.

انواع بواسیر خونی

انواع بواسیر خونی عبارت است از :

  • بواسیر خونی داخلی : هموروئید خونی داخل موجب تورم عروق در ناحیه داخلی مقعد یا همان رکتوم می گردد. در این حالت بیمار علائم کمتری از بیماری را تجربه می کند و در واقع می توان گفت بیمار از آنها اطلاعی ندارد یعنی بیمار دچار خونریزی داخلی می‌شود.
  • بواسیر خونی خارجی : اگر عروق اطراف دهانه مقعد در زیر پوست دچار تورم شوند، هموروئید از نوع خونی خارجی است. در این حالت بیمار علائم بیماری را بیشتر تجربه می کند. یعنی متحمل درد بیشتری شده و خونریزی از مقعد را نیز مشاهده می کند.

اگر به موقع برای درمان هموروئید خارجی اقدام کنید تبدیل به ترومبوزه نخواهد بود.

روش‌های درمان بواسیر خونی

این بیماری نشان دهنده‌ی تحریک و آسیب هموروئید است و اهمیت درمان در آن فزونی می‌یابد. زیرا ابتلا به این نوع هموروئید عوارض بیشتری نسبت به بواسیر دارد و مهم‌ترین عارضه آن ابتلا به کم خونی است که مشکلات بسیاری را به همراه می آورد. بنابراین برای درمان خونریزی بواسیر نیاز به اقدامات فوری است.

جراحی و لیزر

اگر به دنبال یک روش فوری برای درمان خونریزی هموروئید هستید، جراحی و لیزر اولین گزینه های پیش روی شما هستند. زیرا وقتی بیماری شما به بواسیر خونی تبدیل می‌شود، نیاز به کنترل سریع خونریزی و اقدامات جدی برای درمان این عارضه است.

درمان خانگی هموروئید خونی

در مراحل ابتدایی برای درمان بواسیر خونی می‌توان با استفاده از درمان های خانگی که در حالت کلی تغییر رویه سبک زندگی به روش صحیح است، این بیماری را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید. برخی از روش‌های خانگی درمان بواسیر خونی به این شرح است:

  • حمام سیتز : سیتز یا نشیمن در حقیقت آب درمانی است که می تواند به شدت در بهبودی بواسیر اثرگذار باشد، برای انجام این روش درمانی می بایست روزی 3 مرتبه به مدت 15 دقیقه، قسمت نشیمن را در آب گرم قرار دهید. افزودن نمک اپسوم به آن می تواند تا حد زیادی در بهبودی نقش داشته باشد.
  • کیسه یخ : استفاده از سرما می تواند تا حد قابل توجهی در کاهش درد و بهبودی علائم بواسیر موثر باشد. برای این منظور می بایست کیسه یخ پیچیده شده در حوله را به مدت 20 دقیقه بر روی هموروئید قرار دهید.
  • کاهش وزن : کاهش توده بدن می تواند با کاهش فشار وارده بر روی بواسیر در درمان آن موثر باشد.
  • اجتناب از نشستن بر روی توالت به مدت طولانی
  • اجتناب از حمل و جا به جای اشیاء سنگین
  • مصرف کافی آب و فیبر : اگر به اندازه کافی از آب و خوراکی های غنی از فیبر استفاده کنید، یبوست که عامل اصلی بواسیر است درمان شده و هنگام دفع آسیبی به عروق بواسیری وارد نمی شود.
  • استفاده از لباس های مناسب با الیاف طبیعی

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

درمان سنتی این بیماری شامل مصرف داروهای خانگی و طبیعی است که می تواند در مراحل ابتدایی بواسیر را درمان و در مراحل پیشرفته در تسریع فرآیند درمان تاثیرگذار باشد. مهم‌ترین درمان های خانگی پیشنهاد شده برای هموروئید به این شرح است :

  • چای کیسه ای : برای درمان بواسیر چای کیسه ای را به مدت چند دقیقه در آب گرم خیس کنید سپس آن را خارج کرده و به مدت 10 دقیقه بر روی ناحیه بواسیری شده قرار دهید. این درمان باید 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار شود.
  • پیاز : استفاده از پیاز می تواند به سرعت علائم بیماری را کاهش دهد. 30 گرم پیاز را در آب رنده کنید. یک قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه نموده و دو بار در روز آن را مصرف کنید.
  • آلوئه ورا : آلوئه ورا دارای خواص بسیاری است و یکی از کاربردهای آن درمان بیماری بواسیر است. برای استفاده از آن می توانید روزانه از نوشیدنی های این خوراکی استفاده کنید.
  • روغن نارگیل : روغن نارگیل به شدت در درمان این عارضه موثر است. برای استفاده از این روش درمانی می بایست مقداری از روغن نارگیل را بر روی نواحی مورد نظر استعمال کنید.
  • انجیر : مصرف میوه انجیر، درمان موثر و مفید برای بهبودی هموروئید است. انجیر می‌تواند با تامین فیبر مورد نیاز بدن حرکات روده را بهبود ببخشد. می توانید شب ها چند عدد انجیر را در آب خیس نموده و صبح روز بعد انجیر و آب آن را میل کنید.
  • سرکه سیب : خواص ضد التهابی سرکه سیب میتواند بواسیر را درمان نماید، برای انجام این روش درمانی می‌بایست مقداری از این سرکه را به آب اضافه نموده و در آن بنشیند همچنین می توانید پنبه ای را به این سرکه آغشته نموده و آن را بر روی نواحی بواسیری شده استعمال نمایید.

داروی بواسیر خونی

استفاده از داروهای مختلفی مانند قرص، پماد و شیاف در مواردی از بواسیر که در مراحل اولیه این بیماری است پیشنهاد می‌شود. درمان دارویی بواسیر خونی به این شرح است :

  • استفاده از قرص‌های آنتی بیوتیک؛ مسکن و ضد التهاب
  • مصرف داروهای ملین به منظور بهبود حرکات روده ای
  • پماد آنتی هموروئید : این پماد می‌تواند علائم بیماری هموروئید شامل سوزش، خارش و درد را بهبود ببخشد. این دارو بدون نسخه پزشک در دسترس است اما اگر بیماری پس از 7 روز بهبود نیابد لازم است، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت کنید.

با این حال این درمان ها نمی‌تواند جایگزینی مناسب برای درمان‌های پزشکی باشد، در مواردی که خونریزی به بیش از یک هفته تداوم داشته و از علت دقیق این خونریزی یعنی بواسیر مطمئن نیستید لازم است با پزشک مشورت کنید. زیر این خونریزی‌ها می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌ها نیز باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان